Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Skjønner at du tenker og føler sånn, jeg er sånn selv på div tingJa, eller jeg vet med fornuften at det går fint, men er så typisk meg å lete etter årsaker og klandre meg selv hvis det tilfeldigvis ikke skulle gå bra rett etterpå. Men kan jo ikke bli helt apatisk heller.![]()
Men, spurte ChatGPTSamme som ametyst, jeg trener ikke men skulle ønske jeg gjorde! Jeg leser jo at så lenge det fremdeles er komfortabelt kan man trene som før, så vil tro det går helt fintNoen av dere som driver meg jogging nå tidlig i graviditeten? Jeg løper egentlig mye, men har bare gått små turer siden jeg fikk positiv test. Vurderer å ta opp løpingen, for er jo anbefalt å være aktiv, og er påmeldt et løp når jeg er 8+2, som jeg ikke har meldt meg av. Det er bare 5 km, og vurderer å lunte gjennom løypa, bare for å ha gjennomført, siden jeg skulle gjøre det med ei venninne.![]()

Alle «ordentlige» sider sier at sex er helt i orden hele svangerskapet, med mindre man får beskjed om annet. Så sist gang hadde jeg sex som normalt, men siden det tok over et år å bli gravid igjen etter sønnen vår døde har jeg bare ikke turt nå, men er kun jeg som er helt nevrotisk dette svangerskapet…samme med sex forresten. Føler ikke for å drive på oppi der!Men den følelsen tror jeg ikke jeg er alene om, eller?
![]()

Sex er jo helt trygt, noen hopper som kaniner pga økt sexlyst. Men, jeg har aldri hatt sex i mine svangerskap pga det du sier. Føler ikke for å ha noe oppi der nå…samme med sex forresten. Føler ikke for å drive på oppi der!Men den følelsen tror jeg ikke jeg er alene om, eller?
![]()
Han får heller vente et 1. men, han er heller ikke så veldig glad i å ha sex i graviditeten..Om jeg hadde fått ryggsmerter så hadde jeg personlig droppet. Tenker det er viktig med noe behageligApropos nevrotisk, jeg har uteksamineringsseremoni på torsdag, og hadde egentlig planlagt å bruke bunad. Men jeg får jo vondt i ryggen av den, fordi den er tung. Nå overtenker jeg det, og er redd for å spontanabortere fordi det blir en variant av å løfte tungt. Hva tenker dere om bunad tidlig gravid? Er 6+4 da og skal ha UL i morgen for å se om det er noe der
jeg løfter ikke så mye selv om dagen. Blir kun 2 åringen når han skal byttes på eller må opp i spise stolen sin.
heier på en liten spire med bankende hjerteUff ja da må jeg nok bare droppe! Ville så ha bilde i bunadOm jeg hadde fått ryggsmerter så hadde jeg personlig droppet. Tenker det er viktig med noe behageligMange som bruker bunad når de er gravide. Det er ikke farlig å løfte tungt, det med tunge løft går mere på smerter i ryggen osv
jeg løfter ikke så mye selv om dagen. Blir kun 2 åringen når han skal byttes på eller må opp i spise stolen sin.
Blir kjempe spennende med UL i morgenheier på en liten spire med bankende hjerte
men er jo ekkelt når jeg får vondt i ryggen, og jeg klarer heller ikke legge stresset rundt det fra meg. Tusen takk, jeg håper så at det er et bankende hjerte der

Hva om du drar med bunaden og skifter så fort du har fått tatt bilde?Uff ja da må jeg nok bare droppe! Ville så ha bilde i bunadmen er jo ekkelt når jeg får vondt i ryggen, og jeg klarer heller ikke legge stresset rundt det fra meg. Tusen takk, jeg håper så at det er et bankende hjerte der
![]()
Skjønner at det ønsket er stort.Jeg tenkte akkurat på det samme!! Lurer på om jeg heller gjør det faktiskHva om du drar med bunaden og skifter så fort du har fått tatt bilde?Skjønner at det ønsket er stort.
må prøve den og finne ut hvor tung den faktisk er, kan hende jeg overdriver fordi jeg blir stresset for detMå ikke stresse så myeJeg tenkte akkurat på det samme!! Lurer på om jeg heller gjør det faktiskmå prøve den og finne ut hvor tung den faktisk er, kan hende jeg overdriver fordi jeg blir stresset for det
Det her kommer til å gå så fint. Er jo så mange som bruker bunad når de er gravide.. Viktig at du får gjort det du ønsker også Takk for dette!Skjønner at du tenker og føler sånn, jeg er sånn selv på div tingMen, spurte ChatGPT
Ja, det er som regel trygt å jogge når man er gravid – så lenge du føler deg bra og har fått klarsignal fra lege eller jordmor.
Her er noen viktige punkter å huske på:
Når det som regel er trygt å jogge:
Når du bør
- Du var fysisk aktiv og jogget før du ble gravid.
- Du har en ukomplisert graviditet (ingen blødninger, lav risiko for spontanabort, ingen fare for for tidlig fødsel).
- Du lytter til kroppen din og justerer tempoet etter dagsformen.
- Du holder deg godt hydrert og unngår overoppheting.
unngå jogging eller rådføre deg med lege
Tips for trygg jogging i svangerskapet:
- Du har risikosvangerskap, for eksempel:
- Lav morkake (placenta previa)
- Fare for for tidlig fødsel
- Sterke smerter eller blødning
- Du føler deg svimmel, svak eller får smerter under eller etter jogging.
- Du har ikke vært fysisk aktiv før graviditeten – da kan det være bedre å starte med rolige turer i stedet.
Alternativer hvis jogging føles ubehagelig:
- Bruk gode joggesko og en støttende sports-BH.
- Jogge på mykere underlag (grus, sti) fremfor asfalt.
- Varm opp og avslutt med nedtrapping og lett tøying.
- Senk intensiteten etter hvert som magen vokser – gå/jogg-intervaller er helt fint!
Oppsummert: Ja, du kan jogge under graviditeten hvis du har en lavrisiko graviditet og kroppen din tåler det. Mange gravide jogger trygt i første og deler av andre trimester, men det er helt greit å justere, bremse ned eller bytte til annen aktivitet etter hvert.
- Rask gange
- Svømming
- Gravidyoga eller pilates
- Sykling på ergometersykkel
Her tror jeg også at han må smøre seg litt med tålmodighet, men skal vel slippe sølibat hele svangerskapet. Bare nå i starten.Sex er jo helt trygt, noen hopper som kaniner pga økt sexlyst. Men, jeg har aldri hatt sex i mine svangerskap pga det du sier. Føler ikke for å ha noe oppi der nåHan får heller vente et 1. men, han er heller ikke så veldig glad i å ha sex i graviditeten..

Synes også at dette virker som en god plan!Hva om du drar med bunaden og skifter så fort du har fått tatt bilde?Skjønner at det ønsket er stort.

De får bruke høyre vennen sin i mellomtidenHer tror jeg også at han må smøre seg litt med tålmodighet, men skal vel slippe sølibat hele svangerskapet. Bare nå i starten.![]()

Ja, haha!De får bruke høyre vennen sin i mellomtiden![]()

Nesten så jeg kunne tenkt meg og vente med alt til jeg var over 12 uker egentlig.Uff er så vond følelse. Jeg er helt enig! Tør ikke handle noe til baby, er så redd for å jinxe detHar nå send Mail til Jordmor for en time.. Syntes det er så skummelt, for er så sinnsykt redd for at det skal gå galt igjenNesten så jeg kunne tenkt meg og vente med alt til jeg var over 12 uker egentlig.
Veldig, man føler at med en gang man trår litt lenger så vil det kanskje skje noUff er så vond følelse. Jeg er helt enig! Tør ikke handle noe til baby, er så redd for å jinxe det
Er så trist når man må avlyse osv pga at man mister.Lykke til på UL i morgenUff ja da må jeg nok bare droppe! Ville så ha bilde i bunad
men er jo ekkelt når jeg får vondt i ryggen, og jeg klarer heller ikke legge stresset rundt det fra meg. Tusen takk, jeg håper så at det er et bankende hjerte der
![]()