Skravletråd uke 41

I dag har jeg luftsmerter/ vondt i magen og diare. Er nesten redd det er begynnelsen på SA, kan ikke huske å ha luftsmerter med de andre. Prøver jeg å spise noe gjør det fort vondt... Nå blir hele dagen ødelagt, i går var det kvalmen som ødela hele dagen...:(
Andre som har eller har hatt luftsmerter ved graviditet?

jeg har hatt kjempe luftsmerter, det er pga hormoner som gjør at tarmene jobber tregere og mindre kommer ut. Er veldig vanlig har jeg hørt :)
 
Ikkje det dummeste å unngå cola som gravid, pga koffein. Kanskje derfor du ikkje liker det også, sånn som mange ikkje takler kaffi.
Drikker sjeldent cola, var bare det at det pleier å hjelpe på kvalme og ikke minst energi når man ikke får i seg mat xsmile3
 
Du er nok lengre på vei enn du tror da. 1-2 på clearblue vil si 3-4 uker gravid. Spennende☺️

Har nok hatt eggløsning tidligere enn jeg (testene) trodde. Fikk også 1-2 på ukeindikator på torsdagen. Skal teste meg på tirsdag når jeg er 4, så ser jeg da. Blir hvertall veldig spennende å se på tidlig ultralyd:)
 
Men er det noen her som ikke har kontakta lege/jordmor enda og hvordan er prosessen på det egentlig?
Er 4+4 i dag (går utfra da jeg satt Ovitrelle-sprøyta).. har stigning på testene og blør ikke, men likevel bekymret for å miste. Så tenkte kanskje å kontakte gyn på mandag, men vet ikke om det er for tidlig. :hungover: Har jo hatt jevnlig oppfølging hos gyn siden jeg har gått på Letrozol og sjekket med innvendig UL om eggløsning har skjedd :)

Jeg har vært hos legen, men på grunn av andre ting. Men vi satt opp kontroll til jeg er 6 uker på vei :)
 
https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/V9Gy9V/tida-etter-foedsel-er-ikkje-berre-kos-og-fornoeyelse

Gratis lesing, så bra! Handler om alt en ikke blir fortalt etter at babyen er ute, renselsen osv :D Så utrolig sant og greit for førstegangsfødende å vite!

Ja, den var fin :) og dette med amming også.. Det er tøft, og ikke noe alle får til. Tror ikke det går an å beskrive det, hvor mye jobb det kan være, og hvordan det føles om man ikke får det til (som egentlig er helt teit, for mme er jo et veldig godt alternativ). Jeg husker jeg fikk helt identitetskrise når sistemann ikke gikk opp i vekt av å amme, og jeg ble bedt om å supplere med morsmelkerstatning. Hvem var jeg nå? Jeg var ingenting for dette barnet om jeg ikke kunne gi det mat, hvem som helst kunne gi det mat da. Herregud så mye gale tanker.. Det er så mye hormoner inne i bilde, helt på nett er man kanskje ikke alltid, og ting blir veldig overveldende :oops: Men helt normalt.. Jeg heier også på å si alt man ikke fikk vite selv (kanskje spesielt første gang)! :D
 
Første kontroll anbefales vel mellom uke 8-12.kan legge ved info om minimumskravet til kontroller :)

Forøvrig var denne linken fin, her ser man hva slaks ting sin skal tas opp på det ulike kontrollene :) Min erfaring er at det er veldig ulikt hvordan det blir gjort i praksis. Når jeg det går til legen min bare tar han blodtrykk og urin, målte mage. Jordmor den gang gjorde det samme + hjertelyd. Men ikke noe mer prat. Har f.eks aldri tatt glukosebelastningstest, enda jeg har vært overvektig i 3 svangerskap. Så, ikke alltid ting blir etter boka. Men i utgangspunktet skal det være slik : https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/
 

Vedlegg

  • Screenshot_20211017-002206_Chrome.jpg
    Screenshot_20211017-002206_Chrome.jpg
    274,6 KB · Visninger: 19
Nydelig søndag her på Østlandet! Kaldt, men soool.. Føler denne høsten har regnet bort, bokstavelig talt :rolleyes: :p

Jeg er litt usikker på om jeg var gjort noe dumt, jeg forsøkte å kontakte sjefen min på fredag, men hun til ikke telefonen. Sendte dermed en lang mail, katta ute av sekken.. Og jeg spurte om mulighet til å redusere nattevakter denne uken. Jeg mente selvsagt med egenmelding, eller om svangerskapspenger kav tilbakedateres, men mannen min var redd hun tolket det som ulønnet fri. Håper ikke hun tror det? :sorry: og, jeg fikk jo ingen svar, hun var sikkert gått tidlig den dagen. Så har gått ned hundre sommerfugler og engstelse hele helga.. I morgen er det mandag. Jeg har dessverre ingen god erfaring med dette, sjef som nektet å skrive under på svangerskapspenger en gang, og det at jeg fart vært borte så mye totalt med sykemelding og AAP. Et langt fra noen drømmearbeidstaker, sliter så mye tanken om at jeg skal ta plass (i dette tilfelle ikke jobbe, men være ansatt osv). Blir rent uvel av tanken på "spesialbehandling" :sorry: Og det har jeg aldri får uten kamp og konflikter, så jeg er redd..

Jaja. Dagens sutring!

Får komme oss ut i det gode været nå :)
 
Et tips til de som ikke visste det, men i dag fant jeg Cola uten sukker og den er koffeinfri! :love7 kan hende dette er allment kjent, men jeg ble ihvertfall super glad da jeg fant den :talk017
 
Nydelig søndag her på Østlandet! Kaldt, men soool.. Føler denne høsten har regnet bort, bokstavelig talt :rolleyes: :p

Jeg er litt usikker på om jeg var gjort noe dumt, jeg forsøkte å kontakte sjefen min på fredag, men hun til ikke telefonen. Sendte dermed en lang mail, katta ute av sekken.. Og jeg spurte om mulighet til å redusere nattevakter denne uken. Jeg mente selvsagt med egenmelding, eller om svangerskapspenger kav tilbakedateres, men mannen min var redd hun tolket det som ulønnet fri. Håper ikke hun tror det? :sorry: og, jeg fikk jo ingen svar, hun var sikkert gått tidlig den dagen. Så har gått ned hundre sommerfugler og engstelse hele helga.. I morgen er det mandag. Jeg har dessverre ingen god erfaring med dette, sjef som nektet å skrive under på svangerskapspenger en gang, og det at jeg fart vært borte så mye totalt med sykemelding og AAP. Et langt fra noen drømmearbeidstaker, sliter så mye tanken om at jeg skal ta plass (i dette tilfelle ikke jobbe, men være ansatt osv). Blir rent uvel av tanken på "spesialbehandling" :sorry: Og det har jeg aldri får uten kamp og konflikter, så jeg er redd..

Jaja. Dagens sutring!

Får komme oss ut i det gode været nå :)
Er det samme sjef du har nå som nektet deg sv.penger? Kjedelig at du ikke fikk svar, håper du får et positivt svar i morgen. Tror hun du mener det sambo sier så kan du jo bare oppklare misforståelsen, svært få ønsker ulønnet fri når man enten har krav på tilrettelegging eller sv.penger ;)

nydelig dag i dag ja, men har enda ikke vært ute!! Krise..

snart 500 innlegg til skjult!
 
Drikker sjeldent cola, var bare det at det pleier å hjelpe på kvalme og ikke minst energi når man ikke får i seg mat xsmile3
Eg fekk tips om eplejuice blanda med farris på apoteket ein gong for omgangssyke. Synes det er godt alltid og drikker det mykje uansett. Bedre balanse i det mtp sukker og salter når ein ikkje får i seg mat enn det er i cola vil eg tru.
 
Eg fekk tips om eplejuice blanda med farris på apoteket ein gong for omgangssyke. Synes det er godt alltid og drikker det mykje uansett. Bedre balanse i det mtp sukker og salter når ein ikkje får i seg mat enn det er i cola vil eg tru.


Vi bruker mye av det i jobben, der pasienter sliter med kvalme, dårlig matlyst og oppkast. Funker kjempe fint for de fleste :)
 
Eg fekk tips om eplejuice blanda med farris på apoteket ein gong for omgangssyke. Synes det er godt alltid og drikker det mykje uansett. Bedre balanse i det mtp sukker og salter når ein ikkje får i seg mat enn det er i cola vil eg tru.

Ja, den har jeg og hørt. Da får man inn både salter og passe mengde energi :) Det var sikkert det de tenkte ang cola før i tiden (type 80 tallet) - vat ikke så mye brus da, og kanskje tenke næring/sukker - cola :hilarious:
 
Er det samme sjef du har nå som nektet deg sv.penger? Kjedelig at du ikke fikk svar, håper du får et positivt svar i morgen. Tror hun du mener det sambo sier så kan du jo bare oppklare misforståelsen, svært få ønsker ulønnet fri når man enten har krav på tilrettelegging eller sv.penger ;)

Ja, samme arbeidsgiver, men annen person. Hun nå har mer personalansvar. Men mulig hun går til personen over seg (leder, og har mer med drift å gjøre) med dette, i så fall er det hun som slo seg vrang sist :oops: Stålsetter meg for en vanskelig uke.. Er så dumt at jordmor ikke har mulighet før etter denne uken, jeg trenger å vite om vi skal sende søknad, og om den kan tilbakedateres..
 
Ja, samme arbeidsgiver, men annen person. Hun nå har mer personalansvar. Men mulig hun går til personen over seg (leder, og har mer med drift å gjøre) med dette, i så fall er det hun som slo seg vrang sist :oops: Stålsetter meg for en vanskelig uke.. Er så dumt at jordmor ikke har mulighet før etter denne uken, jeg trenger å vite om vi skal sende søknad, og om den kan tilbakedateres..
Men har hørt flere venner har fått sluppet natt når de har vært gravide. Ei venninne nå fikk sv.penger fordi de ikke kunne tilrettelegge. Ikke hadde de uniformer tilpasset gravide heller..
 
Eg fekk tips om eplejuice blanda med farris på apoteket ein gong for omgangssyke. Synes det er godt alltid og drikker det mykje uansett. Bedre balanse i det mtp sukker og salter når ein ikkje får i seg mat enn det er i cola vil eg tru.
Gir jeg til ungene mine og om de har spysjuka :grumpy:
 
Nydelig søndag her på Østlandet! Kaldt, men soool.. Føler denne høsten har regnet bort, bokstavelig talt :rolleyes: :p

Jeg er litt usikker på om jeg var gjort noe dumt, jeg forsøkte å kontakte sjefen min på fredag, men hun til ikke telefonen. Sendte dermed en lang mail, katta ute av sekken.. Og jeg spurte om mulighet til å redusere nattevakter denne uken. Jeg mente selvsagt med egenmelding, eller om svangerskapspenger kav tilbakedateres, men mannen min var redd hun tolket det som ulønnet fri. Håper ikke hun tror det? :sorry: og, jeg fikk jo ingen svar, hun var sikkert gått tidlig den dagen. Så har gått ned hundre sommerfugler og engstelse hele helga.. I morgen er det mandag. Jeg har dessverre ingen god erfaring med dette, sjef som nektet å skrive under på svangerskapspenger en gang, og det at jeg fart vært borte så mye totalt med sykemelding og AAP. Et langt fra noen drømmearbeidstaker, sliter så mye tanken om at jeg skal ta plass (i dette tilfelle ikke jobbe, men være ansatt osv). Blir rent uvel av tanken på "spesialbehandling" :sorry: Og det har jeg aldri får uten kamp og konflikter, så jeg er redd..

Jaja. Dagens sutring!

Får komme oss ut i det gode været nå :)
Fins få drømmearbeidstakere , de fleste har en periode der livet går mer ut over jobb enn annet , sånn er faktisk livet :Heartblue Du skal ha svangerskapspenger, og sjefen skal holde munn om noe annet. Tipper det går fint. I tillegg gjør du en super jobb, du følger jo Erna sitt nyttårsønske for 2 år siden :notworthy
 
Første tur innom her, og lest gjennom både her og symptomtråden nå, og guuuud som jeg gleder meg :hilarious: Sist kom kvalmen 6+1, så nå har jeg to ukers nedtelling da, om alt går bra til det :signs003 Får forsøke å yte så bra på jobb som jeg bare kan de neste to ukene, nyyyyte morgenkaffen hver slurk - før den smaker dritt, og spise så grønt og sunt som jeg bare makter, før det utelukkende går i kjeks, grønne epler, knekkebrød og cheerios med melk :hungover:

Forresten, noen som jobber på kontor med åpent kontorfellesskap og kantine? Hvordan i alle dager klarer man å skjule småspisingen og kvalmen, og aversjon mot matlukt og de deiligste middagsretter til lunsj? Kjenner jeg gruuuer meg maaax til november på kontoret:schocked028 :hilarious:
 
I dag har jeg hatt en skikkelig fin dag, lite kvalme og magevondt! Fått rydda, gått tur og mye kos med ungene :love7
 
Back
Topp