Skravletråd september

Guttungen fikk en valnøtt av sin far.

Det medførte at jeg som sto i grderoben på bhg og pakket ned alt (tømme hele garderoben siste fredag i mnd) fikk en telefon. "Han har spist en valnøtt, og sier han klør i halsen, hva gjør jeg?" Gi ham en allergipille og se om det hjelper, sa jeg. Aerius smeltetabletter, ligger på badet der og der.
Jeg pakket videre, med litt høyere tempo og sa jentungen måtte kle på seg. Ny telefon "hn begynner å hovne opp rundt munnen, vi kontakter legevakta" Ingen av oss husket det nye nummeret til legevakta, men jeg søkte det opp og sendte det, (og vi har begge lagret det på mobilen, vi hadde nemlig bare de gamle numrene som var vanlige telefonnummer, i stedet for 116117 som det nå altså er uansett hvor man er.

Vel, far og sønn satte kursen mot legevakta, og jeg tok en telefon til mamma, og avklarte at jeg kunne sette igjen jentungen der og dra og møte dem. Jeg ankom legevakta mens de drev og fylte ut registreringsskjema (stoppet underveis for å svare på sms om "personnummeret hans?" og det så jo tilsynelatende ut til å gå greit, selv om han altså var hoven i ansiktet (leppen ja, og kinnene og øynene, og sa det klødde i halsen, så pustet han i det minste greit.

Etter litt kom vi inn til legen, og han ville se i munnen, og sa "oi da, her var det hovent ja, mer hovent enn jeg er komfortabel med, han skal få seg en kortiosnkur her, også sitter dere og venter så jeg får se om det hjelper, også burde dere hatt resept på epipen, det skal dere får ja". Han lyttet på pusten som var fin, men hoven både her og der, og altså ikke minst i munn og svelg, og DET liker man ikke. Han fikk medisinen og vi ventet litt til, så fikk vi komme inn igjen, hvor legen fastslår at hevelsen i munn/svelg er gått ned. Ikke i øyne og ansikt, så gi gjerne en aerius til når dere kommer hjem, det går greit med 2-3 i døgnet (Det vet vi, han sto en periode i sommer på 3 for dagen som et førsøk mot kløe) Men kjør via apoteket og hent ut epipen, fikk vi beskjed om. Det kan vøre forskjellen på om vi noen gang får muligheten til å bli farmor og farfar eller ei, om neste reaksjon blir kraftigere, eller er langt unna leger og medisiner.

Jepp, så nå er vi utstyrt med epipen, skolen skal få til oppbevaring på mandag, og gutten skal ikke spise noe med nøtter igjen. (Og jeg skal bestille ham en legetime og få en prat om "ja, hva gjør vi nå da?" for det er jo litt begrenset av informasjon man rekker få på legevakta.)

Guttungen er nemlig allergisk mot nøtter viste det seg. Som slår seg på hovne luftveier.
Shitt! Godt dere har fått epipen nå da, og at dere dro på legevakten !

Har nesten ikke vært innom på 24 timer. Så mye er det som skjer.. full liste på jobb og trass fra 15 åringen i heimen. Hurra.

For en kamp det er å få skiftet bleie og stelt mini for tiden. Skal ikke ligge i ro på stellebordet :-/

For en kamp det er å få skiftet bleie og stelt mini for tiden. Skal ikke ligge i ro på stellebordet :-/
Putt en spennende leke i hånda hans. Noe han synes er spennende og bare får ha på stellebordet;)
Om du ikke allerede gjør det da;)

Shitt! Godt dere har fått epipen nå da, og at dere dro på legevakten !

Vi skjønte jo begge at det var de han måtte, så da var det jo ikke annet å gjøre. Pusten ble heldigvis ikke påvirket, men det kunne det jo ha gjort om svelget hadde hovet opp litt mer, og man vet ikke hva som skjer neste gang, så derav, jepp, epipen. Og lese på ALT han spiser. Igjen (Det er vel ikke stort mer enn en måned siden vi frikjente ham fra eggeallergi. Den gikk heldigvis ikke på pusten, bare på magen, så det var ikke så alvorlig, det var jo viktig å unngå, men handlet ikke om potenstielt liv og død, liksom.

Vi skjønte jo begge at det var de han måtte, så da var det jo ikke annet å gjøre. Pusten ble heldigvis ikke påvirket, men det kunne det jo ha gjort om svelget hadde hovet opp litt mer, og man vet ikke hva som skjer neste gang, så derav, jepp, epipen. Og lese på ALT han spiser. Igjen (Det er vel ikke stort mer enn en måned siden vi frikjente ham fra eggeallergi. Den gikk heldigvis ikke på pusten, bare på magen, så det var ikke så alvorlig, det var jo viktig å unngå, men handlet ikke om potenstielt liv og død, liksom.
Allergi er ingenting å spøke med altså.
Huff, enda godt dere fikk hjelp, også varig hjelp da .

Allergi er ingenting å spøke med altså.
Huff, enda godt dere fikk hjelp, også varig hjelp da .

Ja, det er godt å ha leger som kan hjelpe, for det er ikke til å leke med dette her nei

Ja, det er godt å ha leger som kan hjelpe, for det er ikke til å leke med dette her nei
Nei, virkelig ikke. Vokst opp med mamma som er allergisk mot masse, så ble tidlig opplært i bruk av epipen.

Back
Topp