Skravletråd for mars. Snart vår?

Det landet snø i hagen vår i går, så vi hadde snøballkrig i stedet for å sette opp trampolina. Blir nok ikke hagejobb i dag heller. Vaske og brette klær. Spille det spillet vi ikke spilte i går, og minne ungene på at denne uka har de ikke øvd mye på spilleleksene.
Ingen snø her nå :p heldigvis

Jeg har Apple watch , der står det meste
Det gjør det nok ja.

Min teller skritt, men gjør ikke så mye annet, utover selvsagt å vise klokken. Og registrer når den mener jeg sover, basert på bevegelse

Vel, nå har den lagt på badet en ukes tid da.

Aldri :p kan ikke bake, men det du skrev hørtes godt ut ;)
Crazy cake eller krisekake :)

1,5 kopper (1 kopp er 250ml) mel
3 spsk kakao
1 kop sukker
1 tsk natron
1/2 tsk salt
rør sammen og lag "hull" 2 små og ett litt større
i hullene har du:
1 tsk edik
1 tsk vanilla (du kan bruke vaniljesukker men da vil jeg bruke 2 tsk og røre med tørre)
5 msk olje (solsikke/raps lign)
1 kop vann over og rør sammen for hånd :)
bakes på 180 varmluft i ca 20 min, sjekk med tannpirk/grillpinne når tiden nærmer seg - stikk i midten av kaka og hvis den kommer tørr ut er kaken ferdigbakt.

denne er kjempe god med glasur eller smørkrem, glasur lager jeg på melis, kakao, vanilje og kokt vann :) "smørkrem kan lages på 200gr melkefri smør, 500gr melis, 2 tsk vanilje, 1-2 spsk kakao (dropp om du skal farge) noen spsk plantemelk
Pisk smør og tilføy melis gradvis, dette er best å bruke kjøkkenmaskin til - det blir plutselig veldig tørrt, men pisk videre og ha i vanilje og plantemelk 1 spsk om gangen. Pisk godt den blir luftig og fin!

Hvis du ønsker å lage jordbærmousse til å ha over kaka i stedet så gjøres det på følgende måte:

tin 500gr jordbær (kan bruke fersk men frossen er like bra o billig)
100 gr melis
2 pk jordbærgéle
2 dl kokt vann
1,5 husblas plater
3 dl "fløte" jeg har brukt Alpro soyabasert før og Gryr som jeg liker bedre

kjør jordbær med stavblender eller mos for hånd, rør inn melis
legg gelatin i kaldt vann i 5 min
kok vann og oppløs géle i det
klem vann utav gelatin og ha det oppi géleblanding
bland géle inn i jorbær og melis og rør smooth
pisk opp krem og bland det forsiktig sammen ved jorbærblanding, gjerne litt om gangen. La gjerne sitte litt i skålen før du har det over kaken så det er begynt å stivne litt.

Kaken has på brett,fat, tallerken eller slikt. Kakering settes rundt og inni må du ha noe plast og det skal helst være litt tett så ikke moussen renner ut.
når kaken er kjølig nok og moussen har stått litt så kan du helle mousse over kaken og sette den i kjøleskap noen timer til stiv. Du kan bruke ferske jordbær langs kanten på kakeringen før du har i moussen også, blir veldig fint men ikke nødvendig.
Du kan også lage den med bringebær eller en blanding av bær :)
Du kan også velge å pynte toppen av kaka med friske bær når den har stivnet

-1 ved første sjekk og 0 nå :)
Må vel snart opp. Mannen er på badet. Naboen ringte for å høre om mellomste ville leke i snøen. Vi har ikke spist frokost enda, svarte hun.

Men, atte. Jada, klokka er snart halv 11, men vi stilte den i natt. Det er søndag. Ungene har stått opp og leker fint /ser nettbrett. (der er mye av forskjellen. Vi har tre. Naboen har ikke søsken, og derfor selvsagt mer behov for venner i denne tiden hvor alle er for seg selv.) jeg har rett og slett ikke stått opp enda, og nyter det.

Men vi er igang med morgenen, så snart blir det frokost her. Og så skal hun nok ut og leke i snøen siden jeg ikke tillater inne-lek (da flytter i praksis mi mellomste bort dit og kommer tidvis hjem for å spise, og ellers bare sove. Pr nå holder vi oss hjemme. Men de får leke ute)

Åhh, jeg vil ha vår og trampoline!

Jeg har laget crazy chokolaye cake mange ganger, men alltid bare laget den i mikseren som vanlig. Enkelt og greit.

Og det bekreftes at det har snødd mer i natt.

Må vel snart opp. Mannen er på badet. Naboen ringte for å høre om mellomste ville leke i snøen. Vi har ikke spist frokost enda, svarte hun.

Men, atte. Jada, klokka er snart halv 11, men vi stilte den i natt. Det er søndag. Ungene har stått opp og leker fint /ser nettbrett. (der er mye av forskjellen. Vi har tre. Naboen har ikke søsken, og derfor selvsagt mer behov for venner i denne tiden hvor alle er for seg selv.) jeg har rett og slett ikke stått opp enda, og nyter det.

Men vi er igang med morgenen, så snart blir det frokost her. Og så skal hun nok ut og leke i snøen siden jeg ikke tillater inne-lek (da flytter i praksis mi mellomste bort dit og kommer tidvis hjem for å spise, og ellers bare sove. Pr nå holder vi oss hjemme. Men de får leke ute)

Ja vi er heldige å ha flere som kan leke sammen :)
Det blir nok ok temp grader her senere i dag, vil ut å jobbe litt i hagen (ikke noe støyende ;) ) det er søndag vel? :p

Ja vi er heldige å ha flere som kan leke sammen :)
Det blir nok ok temp grader her senere i dag, vil ut å jobbe litt i hagen (ikke noe støyende ;) ) det er søndag vel? :p

Det er søndag, men ikke-støyende aktivitet i hagen bør være innafor.

Snø ja, det så jeg på bilder i går at dere hadde fått.

Det snør ganske godt fakrisk.

Sendte mellomste ut på ski....

Ny tid, sånn at det føles enda tidligere?

Her har de våknet som forventet, en time "senere" enn normalt. Ettersom verden ikke er normal har vi ikke gjort noe med å tenke på leggetiden i går, det går seg til. Vi må ikke jage dem opp klokka 6.30 i morgen uansett. At de rekker frokost sånn rundt 8-8.30 holder fint. Skolen er ved samme bord, fra ni. Ikke at de må gå kl 8 for å rekke det.
Ja visst faen.. klokka er jo stilt!!

Bakte sjokoladekake med jordbærmousse i går som nytes i dag! gleder meg :) Men sønnen liker ikke sånn bær greier så jeg skal slå sammen i en brownie til han etterpå - når kryddbrødet er ferdigbakt (ingefær, kanel, nellik, litt sånn julete kanskje men veldig godt med tannsmør)
ryggen streiker :( savner å kunne komme til kino/manualterapeut :p

Bakte sjokoladekake med jordbærmousse i går som nytes i dag! gleder meg :) Men sønnen liker ikke sånn bær greier så jeg skal slå sammen i en brownie til han etterpå - når kryddbrødet er ferdigbakt (ingefær, kanel, nellik, litt sånn julete kanskje men veldig godt med tannsmør)
ryggen streiker :( savner å kunne komme til kino/manualterapeut :p
Savner fysio noe så jævlig.
Han gjorde noe med skulderen som gjorde den bedre i over en ukes tid, og nå er skulderen verre igjen...
Var bare hos han en gang, men faen jeg savnern!

Savner fysio noe så jævlig.
Han gjorde noe med skulderen som gjorde den bedre i over en ukes tid, og nå er skulderen verre igjen...
Var bare hos han en gang, men faen jeg savnern!
Manualterapeuten fikk det samme til med mine smerter - helt annen måte enn kino, superflink! har noen øvelser jeg må være flink med i mellomtiden, men trenger lett manipulering jeg ikke får til selv

Back
Topp