Skravletråd 9.Mars

Så flink han er da :)
Hvor gammel er han? Her slutta han med bleier på dagtid da han var litt over 2. Hadde har vært våt og tørr om hverandre på natta,men de siste mnd har han stort sett vært tørr eller bare bittelitt våt. Og da han begynte å få utslett av bleia var det like greit å slutte. Ikke noe poeng å fortsette med bleier som gir han utslett når bleia uansett er tørr.
Men nå har han hatt to netter på rad hvor han har vært skikkelig våt midt på natta og tidlig morgen.
sukk

Hvordan klarte dere og slutte når gutten var så liten? Ho mi har slutta og bæsje i bleia, men sier ikke ifra før etter ho har tissa. Og på morgenen er bleien kjempe tung så tydelig at ho enda tisser myyyye mens ho sover. Hmm..

Hvordan klarte dere og slutte når gutten var så liten? Ho mi har slutta og bæsje i bleia, men sier ikke ifra før etter ho har tissa. Og på morgenen er bleien kjempe tung så tydelig at ho enda tisser myyyye mens ho sover. Hmm..

Da er hun sikkert ikke klar til å å slutte på natt enda. Er noe med et hormon som gjør at de kjenner de må på do, eller som sørger for at de klarer å holde igjen.

Gutter er ofte treigere der. Min gutt på 3 har tunge og våte bleier hver morgen.
Sukk...

God morgen ! :) Her har jeg også barnefri da unga er hos pappan sin denne helga ! Tenkte jeg skulle sove leenge idag, da jeg skal på dagvakt imorra! Men neida, har vel vært oppe på do 2 ganger inatt, å like før 8 måtte jeg tisse igjen ! La meg enda engang, men da kjente jeg at jeg var sulten å sto opp ! Halv 9 på en helt fri dag ! :/ Jaja, nå er frokosten spist, og jeg skal hoppe i dusjen før jeg og sambo skal reise på shopping :) Handle litt bebiytstyr og litt større klær til meg ! :p Ha en flott dag jenter ! :)

Jeg nyter at jeg er 29 uker på vei :D Skal få sambo til å ta bilde av magen når han kommer hjem fra feltskytinga :)

Begynte da han var 1 1/2. Lot han gå uten bukse hele tiden og hadde en potte i stua som jeg satte han på når jeg så han skulle tisse. Eller idet han tissa,så hadde skjønte at det var det det skulle.
Ble litt lek av det også "å,nei nå må du forte deg så tisset kommer i potta!"
Flere ganger satt han seg på huk rett ved siden av,men han skjønte poenget.
Og så ble han med å tørke når del kom på gulvet. Ikke som straff,men for å se at det var ikke der det skulle.
Jeg tok han også på do hver kveld og morgen og han var med når jeg skulle tisse.
Jeg gjorde det jeg ville at han skulle gjøre,nemlig si fra: " jeg må tisse! jeg må gå på do!" Og så tok jeg han med meg og han fikk se nedi do når jeg tissa :p

Begynte da han var 1 1/2. Lot han gå uten bukse hele tiden og hadde en potte i stua som jeg satte han på når jeg så han skulle tisse. Eller idet han tissa,så hadde skjønte at det var det det skulle.
Og så ble han med å tørke når del kom på gulvet. Ikke som straff,men for å se at det var ikke der det skulle.
Jeg tok han også på do hver kveld og morgen og han var med når jeg skulle tisse.
Jeg gjorde det jeg ville at han skulle gjøre,nemlig si fra: " jeg må tisse! jeg må gå på do!" Og så tok jeg han med meg og han fikk se nedi do når jeg tissa :p

Føler vi gjør alt det der her og, utenom og tørke tiss. Hun er flink en stund når hun går uten bleie, men plutselig tisser ho på gulvet. Igår når hun sto i dusjen så tissa ho, også skvatt ho sjøl så virker jo som ho ikke skjønner at ho må tisse bestandig?

Da er hun sikkert ikke klar til å å slutte på natt enda. Er noe med et hormon som gjør at de kjenner de må på do, eller som sørger for at de klarer å holde igjen.

Gutter er ofte treigere der. Min gutt på 3 har tunge og våte bleier hver morgen.
Sukk...

Hm. Hun klarer ikke å slutte på dagen heller. Kan gå bra lenge før hun plutselig tisser på gulvet. Da blir hun lei seg og litt "sjokkert" nesten.. :s

Føler vi gjør alt det der her og, utenom og tørke tiss. Hun er flink en stund når hun går uten bleie, men plutselig tisser ho på gulvet. Igår når hun sto i dusjen så tissa ho, også skvatt ho sjøl så virker jo som ho ikke skjønner at ho må tisse bestandig?

Nei han skjønte det ikke alltid han heller. Han var ikke magisk tørr hver dag da han var 2 heller. Hadde noen uhell når han var veldig opptatt med lek osv. Tror kanskje en av grunnenne til at man sier det er lettere på sommeren er at de merker det på en annen måte da,når de går nakne. Virka sånn her hvertfall. For med klær så blir de jo plutselig våte i buksa. Når de er nakne så ser og kjenner de jo hvor tisset kommer fra. Junior her kikka ned flere ganger når han tissa mens han lekte ute. " jeg tisser! :eek:"
Hadde da også med potta ut,og da sa jeg "å, da må vi forte oss på potta" og satte han der.
Det første halvåret etter han var tørr tok jeg han ofte på do,ca hver time eller 1 1/2 time. Det gikk som regel greit. Etterhvert ble han lei av maset og ville ikke når jeg sa han måtte. Så da sa jeg at han måtte si fra selv så skulle jeg ikke mase.
i begynnelsen ble det ofte "jeg tisser" istedenfor "jeg skal tisse". Da måtte jeg si at det var veldig fint at han sa fra,men at det var enda lurere å si fra først,og SÅ tisse. Var ikke gjort på 1-2-3,men jeg hadde innstilt meg på at han var tørr og brukte ikke bleie på han annet enn natt og langtur med bil.
På kortere turer hadde han håndkle i setet. Var vi i byen så var første bud å finne en do før vi gjorde noe annet.
Nå har han nesten aldri uhell. har kun skjedd i bhg et par ganger når han er veldig oppslukt av noe.

Neida, jeg sto opp kl 8 i dag jeg. Men begynte å rydde å lage kake med en gang.! :P

Så ENDELIG E stua mi strøken igjen, å klæra er der dem skal være :O)

Så nå blirjeg borte i flere timer til, skal til byn en tur. Men kommer nok på i kveld å kriger litt da :D

Høres veldig smart ut. Skulle ønske vi hadde begynnt når han var så liten også. Vi begynnte nok for seint, og får svi for det nå.. Ihvertfall forseint å gjøre noe med det nå. Nå nytter det ikke, vi må bare vente til han sier ifra selv. Vi har prøvd alle slags triks. Men han er veldig bestemt på å ikke gå på do selv med lokking av gull og grønne skoger.

Men noen er jo genetisk litt treigere enn andre da, så jeg trøster meg med at det blir snaaaaart... hehe

Jeg har ei venninne som hadde den innstillingen at hun tar det som det kommer. Det ble et svare leven fordi han skulle virkelig ikke gå uten bleie og ble helt fortvila og gråt hvis han måtte gå uten. Begynte da han var litt over 3 tror jeg.
Jeg personlig syns det er bare tull å "vente til de er klare". Er veldig sjelden de plutselig blir klare selv. Hvertfall når bleiene er så gode som nå,de merker jo ikke at de er våte så da er det jo greit å ha bleie.
Jeg bestemte meg for å begynne før han fikk noen mening om saken,og hvertfall før trassen.
Veldig glad nå for at jeg begynte tidlig.
Men det er jo bare å fortsette selv om man ikke begynner så tidlig. Jeg fikk mange kommentarer,mer eller mindre godt pakka inn hvor dum jeg var som trodde han kunne lære seg å gå på do så tidlig.
Barn sluttet jo tidligere med bleier før papirbleiene kom. Da merket de at de ble våte og ville ikke gå og være våt i buksa,det skjønner jeg jo godt ;)

Her er det baking, vasking, legging av gulv og lister, så pynte til bursdag i morgen:) full fart i hele dag!:)

Så flink han er da :)
Hvor gammel er han? Her slutta han med bleier på dagtid da han var litt over 2. Hadde har vært våt og tørr om hverandre på natta,men de siste mnd har han stort sett vært tørr eller bare bittelitt våt. Og da han begynte å få utslett av bleia var det like greit å slutte. Ikke noe poeng å fortsette med bleier som gir han utslett når bleia uansett er tørr.
Men nå har han hatt to netter på rad hvor han har vært skikkelig våt midt på natta og tidlig morgen.
sukk
Han slutta på dagtid i sommer, da var han 2 1/2 år. Og ganske kjapt etterpå ville han ikke ha bleie på natta heller..Går jo litt opp og ned. Har hatt et bæsjeuhell i bhg denne uka og to tisseuhell om natta, men før det var det uker siden siste uhell...

Litt sånn som Skravlebøtta så bestemte vi oss for at denne sommeren skulle han slutte. Han var veldiug avhengig av potta ei stund, så neste gang tror jeg vi går rett på do og doring. Vi hadde klistremerker og premier for tiss og bæsj på do etc. I begynnelsen hadde han bleie på natta, men så bestemte han seg for at han hadde sluttet og da skulle han heller ikke ha bleie på på natta. Så da i en periode dro vi bleie over trusa..

Eneste vi syns var vanskelig var barnehagen. Der sleit han veldig med å bæsje og det var uhell nesten daglig. Og vi fikk noen kommentarer på det.. Men vi sa at han skulle prøve på do der og, så da etter noen uker med intens jobbing på vår og deres vegne fikk vi det til!

Neste unge blir vi å prøve enda tidligere, tror at rundt 2 om ikke før er perfekt.. Så må man bestemme seg for det og holde ut i en heller lang innkjøringsperiode.

Litt sånn som Skravlebøtta så bestemte vi oss for at denne sommeren skulle han slutte. Han var veldiug avhengig av potta ei stund, så neste gang tror jeg vi går rett på do og doring. Vi hadde klistremerker og premier for tiss og bæsj på do etc. I begynnelsen hadde han bleie på natta, men så bestemte han seg for at han hadde sluttet og da skulle han heller ikke ha bleie på på natta. Så da i en periode dro vi bleie over trusa..

Eneste vi syns var vanskelig var barnehagen. Der sleit han veldig med å bæsje og det var uhell nesten daglig. Og vi fikk noen kommentarer på det.. Men vi sa at han skulle prøve på do der og, så da etter noen uker med intens jobbing på vår og deres vegne fikk vi det til!

Neste unge blir vi å prøve enda tidligere, tror at rundt 2 om ikke før er perfekt.. Så må man bestemme seg for det og holde ut i en heller lang innkjøringsperiode.

Ja,man trenger virkelig godt samarbeid med bhg. Jeg prøvde allerede da han var 1 1/2 og sendte med masse skift,men det ble for mye styr i bhg. Så når han var tørr hjemme sa jeg fra at de skulle kutte ut bleier der også og heller ta han på do ofte. Det funka.
Her har han aldri brydd seg om å ha på bleie,men så gjorde det ikke noe å gå uten heller da :p

Helt enig at det er lurt å begynne tidlig,så får det heller ta litt tid og øvelse.
Jeg slutta med bleie på dagen da jeg var litt over 3 år.
Bestefar sa det ikke var lov med bleie i båten,og jeg ville jo være med,så da tok jeg av meg bleia og gikk på do,og så var jeg ferdig med det. :p
Men det sier jo litt om at unger faktisk er "klare" en stund før foreldrene er det..

Etter badekar tråden så mååååtte jeg bare låne badekaret til svigermor. Haha :p dårlig plass nå, når både jeg og lillemor skulle bade. :p

Back
Topp