Skravle

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Hei hei alle sammen 

I formiddag skulle vi egentlig i barnebursdag, men så ble bursdagsbarnet syk, og måtte utsette. Småbarnssangen som vi egentlig går på på mandags kveld var også avlyst, så vi har mer eller mindre gjort ingenting. Tror en tam katt på lekeplassen var det som reddet dagen vår. Siden vi gikk glipp av bursdagskakene måtte vi nesten lage oss noe selv, og jeg endte med å steke grove sveler. Det ble faktisk ikke så ille som det høres ut som, selv om det ikke helt ble mrf-sveler.

Hva har dere andre gjort på? 
 
Jeg har skrevet en søknad om redusert arbeidstid (til 80/90 %), en jobbsøknad, har handlet og trent og hentet Alma i bhg. Alma og Luna lekte SÅ fint sammen i ettermiddag, og vi lo så mye sammen alle tre (fire), det er siå gøy å se hvor mye glede de allerede har av hverandre. Vi rodde til fiskeskjær og sang mange andre sanger. Luna bare ser på Alma og begynner å le uansett hva hun gjør når vi sitter sånn, utrolig herlig.

Jeg funderer på hvordan det blir å komme tilbake i jobb; jeg jobber turnus mens mannen har arbeidstid til kl. 17 hver dag, det sier seg selv at jeg måtte søke om å få redusert arbeidstiden, ellers rekker jeg ikke hente i bhg. Må si jeg gruer meg litt til hverdagen blir så hektisk igjen. 

Ellers alt bare bra her:)
Sveler hørtes godt ut... her er jeg i gang med Grete Roede igjen, og det er litt tøft, nå må spise færre kalorier pga vekta jeg har gått ned om jeg vil gå ytterligere ned, og jeg merker det godt! 
 
Uff, nei, det kan være vanskelig å få timeplanen til å gå opp med turnusarbeid. Har du mulighet til å få redusert til kortere dager? Eller blir det færre dager?

Det er helt utrolig hvor stor glede selv bittesmå barn har av søsken. Det ante jeg ikke før jeg fikk nr 2 selv. Virker som om de fleste rundt meg bare legger ut om problemer, og holder alle gledene hemmelig. :P

Grete Roede er sikkert litt tøft, men du klarer det nok. Du burde komme hit og spise svelene mine, de er sikkert slankemat.:) Grovt mel, uten sukker, og med skummet kulturmelk og plantemargarin. Ikke mye som minner om fergesveler.
 
Idag har jeg og Amelia vært hos en venninne og deres 3 åring + baby :)

Der har vi gått til en lekeplass i nærheten og hatt piknik ute, var litt kaldt siden vi glemte varm drikke, men koselig :)

 
*trinemor*, så koselig det hørtes ut:)
 
Sukkertopp: Jeg vil gjerne ha oppskriften på de svelene. Sitter de ikke lett fast i panna med sammalt mel? Jeg elsker alt som heter pannekaker, sveler, lapper, vafler... Synes de er like gode eller bedre om de er grove og ikke inneholder sukker. Mitt problem er heller mengde. Jeg har ikke bunn i magen når jeg spiser noe jeg elsker. Kunne sikkert spist ti av de svelene dine:)
Men det er jo nettopp dette jeg jobber med. Kutte alt det lettvinte sukkeret og kutte på mengde. Blir jo flinkere etter hvert. Ellers har jeg alltid vært glad i sunn mat, heldigvis, det er jo det som er så bra, at matgleden er der uansett:)
 
Endelig helg her for oss ;) både jeg og sambo tar noen studiepoeng/ videreutdanninger, så denne uken var han i oslo man-onsdag kveld og jeg dro tiiidlig i går og kom hjem istad, sååå deilig når roen har senka seg, stearinlysene tent og det er 2 HELE dager fri til familiekos <3. >
 
Hei og hå!
Lenge siden sist nå. 
Vi har hatt to kjempefine uker på Gran Canaria, har kost oss utrolig masse!
Teodor har spist så mye is at han begynte å bli lei, spist nesten bare pasta til middag, små pølser til frokost hver dag og badet masse!!
Herlig ferie, men litt godt å komme hjem også!

Legger ved et bilde, si fra om dere ikke får det opp!
 
SÅ deilig det så ut, Fru H! Så bra at dere har kost dere!! Tipper Teodor kommer til å snakke mye om den opplevelsen! Alma snakker fortsatt om Mallorca fra i fjor sommer...:)
 
Teodor har masse inntrykk og gleder seg til å fortelle og vise bilde i bhg imorgen. 
Bare synd han har blitt så tett, er ikke sikkert han  kan dra dit i morgen :(
 
*Babytutta*: Det er så deilig med frihelg og familiekos. Håper dere har fått slappet av. Hva studerer du?

Fru H: Å, så fint det så ut med sol og bading. Håper Teodor er i form til barnehagen i morgen. 
 


almara skrev:
*trinemor*, så koselig det hørtes ut:)
 
Sukkertopp: Jeg vil gjerne ha oppskriften på de svelene. Sitter de ikke lett fast i panna med sammalt mel? Jeg elsker alt som heter pannekaker, sveler, lapper, vafler... Synes de er like gode eller bedre om de er grove og ikke inneholder sukker. Mitt problem er heller mengde. Jeg har ikke bunn i magen når jeg spiser noe jeg elsker. Kunne sikkert spist ti av de svelene dine:)
Men det er jo nettopp dette jeg jobber med. Kutte alt det lettvinte sukkeret og kutte på mengde. Blir jo flinkere etter hvert. Ellers har jeg alltid vært glad i sunn mat, heldigvis, det er jo det som er så bra, at matgleden er der uansett:)


Sitter sammalt mel mer fast i pannen enn siktet mel? Jeg er helt idiot på matlaging, så jeg aner ingenting om det. Ingenting sitter fast i min stekepanne, selv om jeg steker uten fett. Mulig det er fordi det egentlig er mest mannen sin stekepanne. Det var han som måtte ha en eller annen spesiell type, jeg bare la meg helt ut av det.

Tvilsomt om du liker grove sveler, mannen min mente at de var helt uspiselige. Barna og jeg likte de godt. Han er en søtmoms, og vi liker ikke søtt. Jeg er så sinnsykt lei av brød, så jeg synes det er godt med noe litt saftigere rett fra pannen. Jeg endrer bare litt på oppskriften fra natronpakken. (Det skal liksom være mrf-oppskriften, men selv om jeg følger den nøyaktig smaker det ikke som på fergen.)

5 egg
dropper sukker 
1 teskje natron
1 teskje hjortetakksalt 
1 liter skummet kulturmelk
1 liter mel (jeg fant ut at jeg liker best siktet og sammalt halvt om halvt)
75 g fett (jeg tar bare en dæsj flytende melange på dårlig øyemål :P )
Spiser de med ost heller enn med smør og sukker.

 
Takk for oppskrift, Sukkertopp! Skal prøve å få kjøpt hjortetakksalt og skummet kulturmelk i dag, så får vi se:) Men det var da en voldsomt stor røre, tror jeg deler den i to to ganger, ellers spiser jeg altfor mye!

Tror nok jeg liker den, jeg elsker grove vafler uten sukker, pannekaker, muffins osv. uten sukker. Det er kanskje spesielt når jeg har prøvd å lage grove vafler at jeg synes de har sittet litt fast, men mulig vi bare har et dårlig vaffeljern. Gleder meg til å prøve svelene! Jeg spiser alt sånt uten noe på- synes det er best (bortsett fra på pannekaker, elsker blåbærsyltetøy). Da jeg var liten, pleide jeg å dele vaffelplatene opp i masse små biter,da følte jeg at det ble større mengde, he he. Kanskje jeg skal begynne med det igjen nå som jeg holder på med Roede-metoden...
 
Back
Topp