~ Skravle tråden ~

Hocapontas

Elsker forumet
[:)][:)][:)]
 
Tid for skravling?!
 Starter herved tråden om vanlig dagligdagse ting, om alt og ingenting..
 
[:)][:)][:)]
 
Klokka er snart 22 (7 norsk tid) og jeg har forspist meg paa hjemmelagde sjokolade chips cookies. Likevel har jeg lyst paa flere. Tror nesten det er paa tide for meg aa legge meg. Maa bare huske aa slaa paa vekkerklokka i kveld saa jeg ikke forsover meg igjen i morra naar jeg skal opp med snuppa som skal paa skolen.
Ja, hun skal faktisk paa skolen. Hun gaar paa en slags foerskole (pre-school) og til hoesten skal hun begynne paa storskolen. Kindergarten blir det da og der skal hun vaere fra kl er 8:45 om morran til kl 15. Blir ganske rart. Naa er hun bare paa skolen fra 9 til 12. Heldigvis faar jeg en annen liten en aa holde meg med selskap hjemme. Baade hun og jeg gleder oss.
Vel god natt da eller god morgen alle sammen.
 
Åh, spennende å høre hvordan dere har det i USA lot.elf !!
Skolen allerede ja?! Har du bodd i Seattle lenge eller? Ser du har en til på vei ja- gratulerer så masse. Det er bare å glede seg på baby igjen [:)]
 
Her blir jeg og jentene mine hjemme alene i helga. Mannen skal til Åre med jobben, på 'julebord' (drar i ettermiddag, og kommer hjem søndag kveld). Men vi skal kose oss masse bare vi jentene også, tenker jeg. Vi er bedt i 1 årsdag til ei lita venninne i morgen ettermiddag, og på lørdag ettermiddag skal vi spise taco hos eldste søsteren min m/familie!
Ellers har vi lite på tapetet denne helga, så langt...
 
Ha en kjempefin helg alle 04' mamma'er
 
 
Hihi, er det ikke typisk at gutta blir sååååå syke når de er syke ?! Staaakkars [8D] Håper jan blir frisk snart da- god bedring [:)]
Åh, spennende med skolejente- og så bra ho koser seg!
Er jo bare 1,5 år til 2004 barna setter sine små bein på skolegulvet også.. *sukk* [8|] Må innrømme jeg er veldig spent da, og tenk- så vemodig.. Veldig spent på det med lekser og sånt, hvordan det vil gå. De er jo ikke gamle kroppene når de starter med det, men de har vel ikke sånn all verden heller sikkert?!
 
Her er jeg stuuupe trøtt etter å ha hentet mannen på flyplassen (1,5 t kjøring hver vei) i går kveld. Han har vært i Stavanger på offshore jobbintervju, så vi har en spent ventetid på svar her nå... Liksom store drømmen hans å få jobb offshore, så jeg prøver så godt jeg kan å være positiv. Men er jo selvsagt veldig spent på hvordan det blir! Akkurat nå er jeg jo hjemme i mammapermisjon med lillesøster til jeg begynner i jobb igjen 10. august, så det blir jo greit å venne seg til alt i ro og mak om han får jobb før den tid da om ikke annet. Skal uansett ikke jobbe mer enn 70% max når jeg starter på igjen, da lillesøster bare skal ha 1/2 plass i bhg fra høsten av (har ikke hjerte til å sende henne på full plass så liten.. [8|]).
 
Ellers ruller dagene som vanlig her. Var også på turn med storesøster i går, det er alltid like stas!! [:)]
 
heisann..
 
her er det stille om dagen..emilie har funnet ut hvor gøy det er å bygge hytte,så hun sysselsetter seg med det.
 
gubben er syk han også..har fått betennelse i hele bihulesustemet og ingen kurer som virker.
og siden vi da prøver på ett søsken til emilie og EL-perioden er nå så får vi kosa oss litt ekstra da vettu[:D]
 
Naa har vi vaert ute aa handla matvarer og snuppa skal ta et bad foer hun legger seg om en times tid. Gubben tar seg som regel av kveldsstellet, saa jeg skal surfe nettet mens jeg legger varene paa plass.
Jeg har naa bodd her i Seattle siden juli 2006. Vi flyttet hit 27. juni tror jeg, bare noen dager foer snuppas 2 aarsdag 1. juli. Gubben er herfra saa jeg har svigermor og svigersoester like i naerheten. Svigersoesteren min er ikke i stand til aa faa barn og har heller ikke raad enda til aa adoptere. Derfor er snuppa veldig populaer og til tider synes jeg nesten hun er mer hos dem enn hun er hjemme. Naa venter vi nummer 2, har termin 3. juli, og det er de veldig spente paa.
Selv er jeg enebarn, med foreldre som ikke kan reise paa besoek til meg paa grunn av daarlig helse. Derfor sliter jeg mye med hjemlengsel, for det blir nemlig sjelden av vi reiser hjem og siden vi rett og slett ikke har raad til det. Haaper derfor paa aa kunne flytte hjem innen sommeren 2011. Da er snuppa 7 og skal begynne i 2. klasse og lille er 2 aar og kan definitivt begynne i barnehage. Selv vil jeg soeke alle slags laererjobber.
Jeg er utdannet laerer med hovedvekt paa religionsundervisning. Desverre faar jeg ikke ta laererjobber her paa grunn av et sinnsykt system de har. Hjelper til og med ikke med mastergraden jeg har.
Ellers skal jeg i ul i morra og haaper at den lille skal vise mamma, pappa og storesoester om det blir bror eller soester til sommeren. Gleder oss kjempemasse.
Haaper alle de syke blir friske og at det blir full klaff for min navnesoester Marianne.
 
Æsj, her syke-pleier jeg spysjuke Tuva i dag... Våkna av henne i 4.30 tiden i natt, med heeelt panikk for at ho hadde kasta opp i senga si stakkars.. [&o] 
Begynner endelig å bli litt mer i formen nå da virker det som, selv om ho ikke har spist enda. Har ikke kastet opp siden 11 tiden nå, så jeg krysser fingrene for at vi slipper å tømme bøtta en gang til [:)]
 
God helg, store og små [:)]
 
For aa kunne undervise her i USA maa du ha et slags laerersertifikat fra den staten hvor du skal jobbe. For aa faa dette maa du ta kurs og noen eksamener og dette koster penger. Penger har desverre ikke vi. I tillegg koster det saa mye for barnepass at vi ikke har raad til det heller.
Mannen min vil nok ikke til Norge, i allefall ikke med det foerste. Akkurat naa klarer jeg meg her, men saa snart lille er stor nok til aa vaere i barnehage, vil jeg begynne aa mase skikkelig for aa faa flytte til Norge. Det er ikke foer man flytter fra Norge at man forstaar hvor godt man egentlig har det der. Det eneste positive jeg har funnet her er at det er billigere aa gaa til tannlegen. Men siden alt annet koster saa gaar vi i minus like vel. (Maa vist ut med 11 000 kr for keisersnitt hvis jeg maa ha det igjen).
 
Min 4 år gamle sønn er sinnsykt flink til å gå på ski!!!![:D]
 
Jeg sitter alene hjemme og spiser Toro fiskesuppe, har freia sjokoladepudding og vanlijesaus til avkjoeling i kjoeleskapet.
Begynte igjen aa tenke paa skolestart. Snuppa mi blir 5 aar i Juli og det betyr at hun kan begynne i kindergarten til hoesten. Har absolutt ingen anelse hva det gaar ut paa annet enn at snuppa fra hoesten av maa vaere paa skolen fra kl 8:45 til kl 15 hver dag. Pre-school laereren hennes sier hun er klar til aa begynne paa skolen naa. Hver dag lager hun boeker, tegner fortellinger og ber oss om aa skrive ord for henne. Noen ganger skriver hun alle de ordene hun kan. I dag satt hun aa skrev ned hele alfabetet. Det er saa rart aa tenke paa at hun i Norge ikke ville begynne paa skolen foer ett aar senere.
Jeg bare ber og haaper at hun snart vil la meg faa laere henne norske barnesanger, hun hoerer desverre bare paa engelsk musikk og sier hun ikke liker den norske. Ikke snakker hun saa mye norsk heller. Jeg proever aa fortelle henne at hvis hun vil besoeke bestemor saa maa hun snakke norsk for bestemor forstaar ikke engelsk. Ser ikke ut til aa hjelpe saa mye.
Vel bare noen av mine tanker paa en soendagskveld. Naa skal jeg se litt tv og spise litt mer foer gubben kommer hjem med potetgull til meg.
 
Vet ikke jeg, tror man maa ta opp laan da.
 
Ja, vi skal nok ikke klage så veldig på helsevesenet her til lands sånn sett- vi har veldig gode ordninger her!
Når må man egentlig ut i jobb igjen etter å ha født i USA? Er ikke det relativt tidlig? Uff...
Her har jeg valgt 80% lønn i 1 år, men skal fortsette permisjonen- uten lønn, til august. Da begynner nytt barnehageår og lillemor skal begynne på 1/2 plass. Det blir spennende! Synes det er veeeldig tidlig å sette en 1 åring i 100% barnehage, men skjønner jo at noen må.. dessverre. Så kan bare tenke meg hvordan det må være i andre land [8|]. Men det er jo slik der, så de er vel vante.. [:)]
 
Her er det full fres i Tuva mor igjen, så det er godt!
Såg det var noen ovenfor her som skrøt av sønnen som var så god på ski. Artig [:)] Tuva har nemlig også fått smaken for ski-gåing de siste dagene. Vi har ikke akkurat vært bortskjemte med snø denne vinteren så langt, og når det har blitt litt snø her har Tuva slettes ikke ville prøvd ski nei- ikke snakk om! [8D]
Men så var ho vel plutselig klar for det da, og går på ski som om ho neeesten ikke har gjort annet. Typisk Tuva- venter med alt til ho vet ho klarer det [:D]
 
Vi driver og små-psyker oss opp til å bli offshore-familie her vi da. Mannen fikk sannelig jobbtilbud, så da reiser han nok fra oss i 14dg av gangen fra april eller noe.. Spennende !!
 
Federal (gjelder hele landet) lov sier at kvinner kan ikke bli oppsagt hvis de blir gravide og faar barn. Desverre betyr ikke dette at de har rett til aa beholde den stillingen de hadde foer de fikk barn. Det er opp til arbeidsgiver hvor lang tid man faar vaere hjemme med barn, om man faar betalt noe og om man faar beholde arbeidstittelen sin. De fleste er tilbake i jobb etter 3 maaneder eller tidligere hvis de ikke har raad til annet. Mange kvinner velger hvis de kan aa bli hjemmervaerende med sine barn saa fremt oekonomien tillater det.
Jeg har f.eks ikke raad til barnepass fordi de jobbene som har vaert aapne for meg har vaert saa underbetalte at loenna mi pluss mere har gaatt med til aa betale for dette. Av den grunn har jeg endt opp som hjemmevaerende med deltidsjobb om kveldene naar gubben har kommet hjem fra jobben sin.
 
Neida,men som oftest kommer bare innlegga opp for de siste 30dager...
Se øverst til høyre på siden før denne tråden...
 
Vis emner fra sist: 30
Og der kan du forandre til 90/180/365 dager...[;)]
 
Ja...Men er jo greit å vite at vi har et sted å titte inn om vi lurer på noe ved den aldersgruppen![:)]
 
He,he...Ja,de er jo absolutt i en aldre hvor de ikke skal være "dumme"!!![:D]
Tarzan her er veldig spent på lille som skal komme og har slukt alt av info og vet godt hvordan den lille skal komme ut!!![:-]
 
He,he...Ja,det var nok en opplevelse...[:D]
Er spent på hvordan det blir her denna gangen...
Tiden på hver fødsel her har blitt kortere og kortere...
Så håper vi kommer oss avsted i tide!!![:-]
 
Har deres barn blitt mer interessert i aa leke med babydokker naar de har faatt yngre soesken? Jeg bare lurer jeg fordi jeg husker selv at da venninna til mamma fikk barn da jeg var 4 ble jeg veldig opptatt av aa leke med mine dokker og trilla dokkevogn hele tida. Lurer bare paa om jeg skulle invistere i en god dokkevogn til 5 aarsdagen hennes fra oss og den lille. Vet at hun har veldig lyst aa trille babyen, men hun ser jo ikke hvor hun gaar da. Kan jo vaere greit at hun har sin egen vogn da.
Hun er veldig opptatt av at hun skal bli storesoester. Hver gang hun moeter nye barn maa hun ta dem med til meg for aa vise dem magen min og fortelle om babyen der inne. Hun har laert litt om hvordan babyer kommer ut av magen og slike ting ogsaa. I tillegg er hun veldig opptatt av aa passe paa at vi har alt vi trenger til babyen. Men i blant blir hun jo litt lei av at mamma er saa ofte sliten, men vi gjoer saa godt vi kan og proever aa komme oss ut saa mye som mulig og hun er kjempeflink til aa hjelpe til med husarbeid naa naar hun blir bedt om det.
 
Ja,jentene her har vært litt mer opptatt av å leke med dukker og sånn under svangerskap og amming...
Husker største her da ho ble storesøster i en alder av 17mnd'r da var det fram med dukka og under genseren for å amme![:-]
 
Ellers så vil jeg si at Tobias her og er ganske opptatt av baby og sånn...Men litt mer "teknisk"...
Han har informert seg godt om hvordan baby'n skal komme ut og sånn fra program på tv og er veldig opptatt av spark og hjertelyd![:)]
 
Back
Topp