Skråleie uke 37 - henvist til ultralyd/ytre vending

Mammacile

Mammacile
Da har jeg vært på en av mine siste svangerskapskontroller hos legen. Var mest spent på om snuppa fremdeles ligger på skrå (som hun har gjort i 12 uker nå). Legen mente hun kunne se på hele magen at babyen ligger skrått, men ble usikker da hun syntes hun kunne kjenne hodet nede ved symfysen. Kjente jeg hadde et lite håp ettersom vesla har romstert fælt i natt og i morges, kaanskje hun har funnet rett vei selv?:joyful: Måtte ha inn en annen lege som kjente etter ved symfysen, og sa "her er det i vertfall ikke noe hode!":( De klemte og styrte så fælt på magen at jeg synes synd på stakkars lille, og ikke minst gjorde det veldig vondt når de klemte og "lette" etter hodet når jeg har bekkenløsning framme ved symfysen....

Så da ble jeg henvist for ultralyd for å stadfeste leie, og for en eventuell ytre vending på fødepoliklinikken på fredag. Går vannet før det, må jeg legge meg flatt og ringe ambulansen. Kjenner dette ble i overkant spennende på tampen av svangerskapet:shy: Må ha med fødebagen på fredag, ettersom vending kan føre til at en går spontanfødsel, eller dersom barnet viser tegn på stress så kan det bli keisersnitt...

Andre som har erfaring ved ytre vending her inne, eller som har babyer på tvers/skrå? Er førstegangsfødende, så tilhører visst de 0,4 % som ikke har et barn i hode eller seteleie:wideyed:

Jeg skal på ul til mandag for å stadfeste leie da lillebror ligger i tverrleie. Jeg har ingen erfaring med ytre vending da det ikke er noe de gjør på sykehuset her (de gjorde ikke det når jeg gikk med frøkna som lå lenge i sete for 8,5 år siden). Det er tydeligvis store forskjeller ute å går alt etter som hvilket sykehuse man tilhører for her har de ikke nevnt noe om at jeg må legge meg ned om vannet skulle gå.

Hva tenker du om ytre vending da, er det noe du kunne tenkt deg eller ville du heller da gått for ks?

Men jeg ønsker deg lykke til og satser på at det går veldig bra på fredag :)

Jeg skal på ul til mandag for å stadfeste leie da lillebror ligger i tverrleie. Jeg har ingen erfaring med ytre vending da det ikke er noe de gjør på sykehuset her (de gjorde ikke det når jeg gikk med frøkna som lå lenge i sete for 8,5 år siden). Det er tydeligvis store forskjeller ute å går alt etter som hvilket sykehuse man tilhører for her har de ikke nevnt noe om at jeg må legge meg ned om vannet skulle gå.

Hva tenker du om ytre vending da, er det noe du kunne tenkt deg eller ville du heller da gått for ks?

Men jeg ønsker deg lykke til og satser på at det går veldig bra på fredag :)

Synes det er så rart at sykehusene har ulik framgangsmåte... Her i Stavanger er visst dette vanlig. At man skal legge seg ned dersom vannet går, skyldes at det er fare for at navlesnoren faller ut og kommer i klem dersom babyen ligger på tvers:confused: Jeg tenker jeg må høre på hva legene anbefaler etter ultralyden, og stole på at de vet hva de driver med... Snuppa ligger heldigvis "rett" vei på skrå med hodet nede til venstre, så jordmor og legen mente at hun bare trenger en liten "dytt" for å komme riktig vei. Legen sa også at de stopper dersom barnet viser tegn på stress, så det håper jeg stemmer. Merker snuppa ble veldig rar i bevegelsene bare etter all klemmingen på kontroll idag:shy:

Blir det keisersnitt på deg om gutten din ikke har snudd seg til mandag? Tusen takk for det, og lykke til selv:)

Synes det er så rart at sykehusene har ulik framgangsmåte... Her i Stavanger er visst dette vanlig. At man skal legge seg ned dersom vannet går, skyldes at det er fare for at navlesnoren faller ut og kommer i klem dersom babyen ligger på tvers:confused: Jeg tenker jeg må høre på hva legene anbefaler etter ultralyden, og stole på at de vet hva de driver med... Snuppa ligger heldigvis "rett" vei på skrå med hodet nede til venstre, så jordmor og legen mente at hun bare trenger en liten "dytt" for å komme riktig vei. Legen sa også at de stopper dersom barnet viser tegn på stress, så det håper jeg stemmer. Merker snuppa ble veldig rar i bevegelsene bare etter all klemmingen på kontroll idag:shy:

Blir det keisersnitt på deg om gutten din ikke har snudd seg til mandag? Tusen takk for det, og lykke til selv:)

Ja man må bare høre på legen og gjøre som de sier :) får jo håpe det bare skal en liten dytt til da :)

Jeg vet jo ikke om jeg evt skal på flere kontroller i forhold til leie eller hva som skjer, men om han ikke snur seg selv så blir det ks ja siden de ikke vender her. Ikke det, jeg er veldig usikker på om jeg ville gått for vending uansett men det er jo ikke et alternativ her :P

Ja man må bare høre på legen og gjøre som de sier :) får jo håpe det bare skal en liten dytt til da :)

Jeg vet jo ikke om jeg evt skal på flere kontroller i forhold til leie eller hva som skjer, men om han ikke snur seg selv så blir det ks ja siden de ikke vender her. Ikke det, jeg er veldig usikker på om jeg ville gått for vending uansett men det er jo ikke et alternativ her :p
Da har vi vært på UL idag. Snuppa ligger fremdeles på skrå, men i det legen kalte et "godt nok" hodeleie. Er ikke festet, men de trodde at hun ved rier vil havne rett vei :) Skulle bare ringe føden dersom jeg merker at hun ligger mer på skrå/tvers når fødselen er igang - ettersom hun fremdeles veksler frem og tilbake.. Egenrådig baby:p Kjempeglad for å slippe både vending og keisersnitt:D Lykke til med din kontroll:)

Da har vi vært på UL idag. Snuppa ligger fremdeles på skrå, men i det legen kalte et "godt nok" hodeleie. Er ikke festet, men de trodde at hun ved rier vil havne rett vei :) Skulle bare ringe føden dersom jeg merker at hun ligger mer på skrå/tvers når fødselen er igang - ettersom hun fremdeles veksler frem og tilbake.. Egenrådig baby:p Kjempeglad for å slippe både vending og keisersnitt:D Lykke til med din kontroll:)

Så bra da, veldig greit å slippe vending og ks :) takk for det, ganske spent på hva de har å si til mandag :)

Back
Topp