Skoliose anyone?

BølleBella

Elsker forumet
Er det noen her inne som har skoliose og kan tenke seg å fortelle åssen det er for dere? [:)] Med tanke på jobb spesielt [:)]
Hvilken grad har du?
Eller kanskje noen kjenner noen som har det?

Ingen? 

Dytter for deg[:D]

Jeg har en skjev ryggrad tror de kalte det det skoliose er det det du også har? Hadde mye plager med ryggsmerte etter første svangerskap måtte gå til fysio flere ganger i uken og trene og tøye musklene i ryggen hver dag, ellers fikk jeg smerter som lignet på krampe i ryggen . Jeg ble sent til en kirug som var spesialist på rygg han oppdaget lengde forskjell på bena så nå har jeg oppbygd den ene skoen. Jeg jobber på sykehjem og det var ikke den beste plassen å jobbe mente han, men jeg synes det går tålig greit han sa det var vanlig att skjevheten ble litt verre for vert år. Jeg har begynt med ridning og det tror jeg hjelper er noe med att man trener ryggen da og det holder borte smertene og låsningene i ryggen. fysio mente jeg burde ri til jeg var 80 [;)]

Jeg har skoliose:)
Hadde 64grader da jeg ble opperert som 15 åring i 2001. Gikk først med korsett i 3 år, men de klarte ikke å unngå operasjon for det om:S
Så nå har jeg to hjernstenger og 8 skruer i ryggen.
Vi er 4 søstre som har dette. (eneste i norge med så mange i en familie). 3 av oss er opperert. Dette er arvelig fra vår bestemor. Pappa hadde det ikke men var bærer av det. Sises at det er flest jente som får det. 8 av 10 er jenter.
Eneste jeg har merket i forbindelse med begge graviditetene er at jeg har blitt mer krom, og det liker jeg IKKE. Min skjevhet starter i korsryggen og går opp til nakken.
Får jo fort vondt i ryggen også, men er så vant tild e smertene som jeg snart har hatt i 10 år.
Skoliose utvliker seg som oftest i puberteten.
Fortell din historie:) mye plaget? opperert? Nå ble jeg veldig nysgjerrig, vi kjenner ikke mange som har dette:)

Jeg har hatt vondt i ryggen siden jeg var 14, men folk mente at jeg var bare en hypokonder og at jeg var lat når jeg sa at jeg ikke ville gjøre ditt og datt fordi jeg hadde vondt i ryggen [:(] Nå er jeg 25, og var for første gang hos fysioterapeut i går og hu mente at jeg hadde skoliose, og hu sa at det var rart at ingen hadde undersøkt meg når jeg hadde hatt så vondt. Jeg var vandt til å ha vondt, så det ble til at jeg tiet om det. Folk ble bare irrtierte så...
Men jeg skal bestille en legetime og få sjekket det ordentlig, for jeg vil ikke at det skal bli verre!!

Kjenner jeg blir irritert over helsevesenet..

De må ta ryggsmerter alvorlig selv hos unge.. Bestill deg legetime, og stå på ditt til du har fått en diagnose..
Mas på legen til du får de undersøkelsene du trenger for å få diagnosen..

Har selv en samboer som hadde slitt med sterke ryggsmerter, og hadde hatt utallige sykemeldinger på 3 - 4 uker pga ryggsmerter.. Folk tok han for å være hypokonder, og skulker fra jobben..
Omsider etter 12 års smerter fikk han diagnosen Beckterev.. Noe han må lære å leve med, men no har han iallefall en
diagnose og årsak til evt fravær..

Jeg måtte også kjempe meg til en undersøkelse, fysio ville ha meg til spesialist mens legen sa att det var vanlig att noen hadde en ryggsøyle som ligner en s . Heldigvis ser det ut til å hjelpe med oppbygde sko. Får håpe du også får god hjelp av fysio jeg fikk et treningspogramm som var spesiellt laget for min rygg .
Det ble vurdert korsett men de mente det kunne ødlegge musklaturen i ryggen . Man venner seg også til å ha konstante smerter foreksempel synes jeg ikke det er vont med rier jordmoren sa jeg hadde sterke rier men kjente nesten ingenting.[8D]

Jeg fikk bestilt legetime, så jeg skal dit til uka. Men dem sier vel at det ikke er noe. Samboern min tok bilde av ryggen min mens jeg sto lent helt fremover og ovenfra, men da så ryggen min helt normal ut. Det er jo en mild form jeg har, men like fordømt vondt fordetom! Håper jeg får røntgen, for jeg vil vite hvordan det ser ut inni der.

Men er det vanlig å ha vonde ledd, og da spesielt knær og ankler når man har skoliose? For jeg sliter veldig med både rygg, nakke, knær og min høyre ankel/fot. Merker det veldig godt når jeg rir. Det kjennes ut som at foten min skal dette av [&:]

Alt henger jo sammen så du kan jo ovebelast andre ledd vist du bruker kroppen feil. Du burde også ta blodprøver for å utelukke leddsykdommer.

Jeg var på ny behandling hos fysioterapeuten i dag, og ble knadd i alle retninger. Det var så vondt at jeg prøvde å vri meg unna og det var hakket før jeg begynte å grine [:(] Også prøvde vi ultralyd, og det var litt ålreit [8D]
Da jeg spurte om hvor mange behandlinger hu trodde jeg trengte just nuh så sa hun at det måtte vi se ann, men ryggen min var såpass ødelagt nå at vi måtte bare kna så mye som mulig og se hvordan det går [:)]

jeg har dobbel skoliose med 45 og 55 graders vinkel. operert som 15åring, og har idag to metallstenger i ryggen som stiver av. har ikke hatt plager med ryggen etter jeg fylte 18 år..ei heller under svangerskapene

Back
Topp