Skole - RLE

Mikke

Glad i forumet
Da jeg gikk på skolen for lenge siden hadde jeg ikke kristendom som det het da, men livssyn.. Eller jeg hadde det i perioder da.

Pga at jeg ikke kommer fra en kristen familie og det ble en del pugging av salmer og litt forkynnende undervisning..

Har fortsått det slik at faget skal være anderledes i dag, men noen som vet hvor anderledes? Er det en undervisning på fakta om forskjellige religioner eller er det forkynnende i den form at de forteller barna at det finnes en gud og de skal lære fader vår og slikt?

Jeg har ingen problem med at barna mine skal lære om religion, men jeg har et problem om noen skal stå å fortelle barna mine at det finnes en gud. Jeg vet at jeg ikke kan kreve fritak lengre så da bør det jo ikke være slikt regner jeg med egentlig.

Ikke forkynnende, bare "informasjon".....i form av "De som er kristne tror på en Gud" osv om forskjellige religioner. Er også en del etikk (ikke stjele, erting osv)

Det er forbudt å forkynne i den norske skole. Det være seg innenfor religion, politikk eller annet. 

Back
Topp