Skole - lån/stipend?

MetteJ

Gift med forumet
Augustmødrene 2014
Jeg har planer om å gå skole (eller privatist om jeg må det) til høsten, vgs, for å få generall studiekompetanse. Vet dere om jeg får stipend/lån? For får jeg ikke det kan jeg ikke gå skole, da må jeg jobbe... Har så lyst å få gjort unna generell studiekompetanse så jeg kan komme meg på høyskole etterhvert. Vet ikke hva jeg har krav på eller ikke. Får man noe støtte siden man har unge? Håper hun får seg barehageplass, men hvis ikke har de mulighet til å tilrettelegge for meg at jeg må ha henne hjemme? (tviler men må spør dere [8D]) Jeg har virkelig ikke peiling på noe av dette.

Så lurer jeg på en ting til, jeg må jo søke skole, men skulle snakket med noen om litt forskjellig; hvordan jeg skal gjøre det, hvor mange fag jeg må ta osv (har litt fullført fra tidligere) Hvem skal jeg da ringe?

Så vidt jeg vet kan man få lån/stipend om man er elev ved vgs. Står i alle fall på sidene til lånekassen at man kan det så lenge man har rett til å gå opp til eksamen. Du kan jo prøve å ta kontakt.

Du kan finne mye info om videregående opplæring på vilbli.no så vidt jeg kan se. Ellers er det vel privatistweb.no hvis du skal søke deg opp som privatist.

Det går litt an på hva du har fra før av hva du trenger å ta av fag. Vet du hva du vil videre? Trenger du bare generell studiekompetanse eller trenger du f.eks ekstra matte?

Lån/sipend for VGS: http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/vg/
Hvor mye kan du få: http://lanekassen.no/templates/Page.aspx?id=5577

ORIGINAL: .Lolla.

Skal også begynne på generell studiekompetanse neste skoleår :)
Usikker på dette med lån, men mener de fleste får det?
Stipend får man bare om man har rett til VGS-opplæring. Vet ikke om det er noen andre regler når man har barn?
Har man barn man forsørger kan man få forsørgerstipend også, men det er bare på 1400 kroner. Vet ikke om man kun får dette om man har rett på vanlig stipend, eller om alle får det [;)]

Forsørgerstipend er basert på inntekt. Er dere to skal inntekten til dere begge tas i betraktning. Husker ikke hva maksgrensen er. Vi måtte i alle fall dokumentere at jeg ikke tjente noe når vi søkte for min mann.

ORIGINAL: Vilnus

Så vidt jeg vet kan man få lån/stipend om man er elev ved vgs. Står i alle fall på sidene til lånekassen at man kan det så lenge man har rett til å gå opp til eksamen. Du kan jo prøve å ta kontakt.

Du kan finne mye info om videregående opplæring på vilbli.no så vidt jeg kan se. Ellers er det vel privatistweb.no hvis du skal søke deg opp som privatist.

Det går litt an på hva du har fra før av hva du trenger å ta av fag. Vet du hva du vil videre? Trenger du bare generell studiekompetanse eller trenger du f.eks ekstra matte?

Jeg prøver å lese meg frem til dette men syns det står så innmari inviklet [8D] Stod dette på nav sine sider: Du kan få utdanningsstønad når du tar nødvendig utdanning eller opplæring. Utdanningsstønad gis bare i tidsrom der du har rett til overgangsstønad Jeg er jo ikke alene, har samboer, så da får ikke jeg det? [&:] Overgangsstødnad er vel til aleneforeldre [8|] Blir sprø av at det skal være så invikla, tonnevis med papirer, lover og regler osv... Jeg skal ta helt vanlig generell studiekompetanse, har ingen planer om å ta noe ekstra, er bare så jeg kommer meg på høyskole etterhvert.

Videre står det: Hvem kan få utdanningsstønad?
Du kan få utdanningsstønad dersom du trenger utdanning for å bli i stand til å forsørge deg selv ved eget arbeid. Utdanningsstønad kan gis både til yrkesutdanning og til allmennutdanning, dersom det er nødvendig.

Hvor lenge kan du få utdanningsstønad?
Du kan maksimalt få utdanningsstønad til tre års utdanning på full tid. Dersom du tar deltidsutdanning, kan perioden utvides. Du kan få støtte til nødvendig allmennutdanning i tillegg til de tre årene. Du kan likevel ikke få utdanningsstønad når du har oppnådd yrkeskompetanse. Utdanningsstønad gis bare i tidsrom der du har rett til overgangsstønad.
Jeg trenger jo utdanning for å forsørge meg selv og jentungen (selv om jeg har samboer) Ut i fra hva jeg forstår av dette har jeg ikke rett på det siden jeg er samboer [&:]

Stipend får man bare om man har rett til VGS-opplæring. Vet ikke om det er noen andre regler når man har barn?
Har man barn man forsørger kan man få forsørgerstipend også, men det er bare på 1400 kroner. Vet ikke om man kun får dette om man har rett på vanlig stipend, eller om alle får det [;)]

Jeg vet ikke om jeg enda har rett på det, jeg blir 22 i april og har gått nesten 3 år på videregående, første året valgte jeg feil og siste året var jeg så syk at jeg ikke klarte å gjøre så mye, så har mye "ikke bestått" (startet skoleåret med sykebil og ett døgn på overvåkning, tilsammen 5-6 dager på sykehus)

Mener å ha hørt at man blir "dytta" litt fem i køen på inntaket om man har barn og MÅ få utdanning? Husker ikke, mulig jeg tar feil [&:]

Forsørgerstipend er basert på inntekt. Er dere to skal inntekten til dere begge tas i betraktning. Husker ikke hva maksgrensen er. Vi måtte i alle fall dokumentere at jeg ikke tjente noe når vi søkte for min mann.

Lurer på å ha hørt at det er 21-23 000 brutto i mnd? Eller så blander jeg med noe annet [8D]

ORIGINAL: MetteJ

Lurer på å ha hørt at det er 21-23 000 brutto i mnd? Eller så blander jeg med noe annet [8D]

http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel/Forsorgerstipend/

Er du gift, samboer med felles barn eller registrert partner, vil forsørgerstipendet være avhengig av hvor stor inntekt ektefellen/samboeren/partneren din har. Forsørgerstipendet blir redusert med 60 prosent av det han/hun har over 25 650 kroner i bruttoinntekt per måned.

Gubben har ikke mer enn 22-23 tror jeg, ikke sikker. Så da får jeg 1430 da [8|] ? Skjønner ingenting av slikt, er innvikla syns jeg [8D]

Back
Topp