Sko - sykepleier. Tips?

Tøsa!

Gift med forumet
Blir veldig sliten i ryggen nå i starten, er lenge siden jeg gikk og sto så mye, så sliter jeg litt med hoftene hvis det blir mye gåing.

Noen som vet hvilke sko jeg bør ha da?
Har ikke lyst på de MTB eller hva det er de heter... men hvis de er ekstremt gode for rygg/hofte så er jeg kanskje villig til å prøve:P

Har ikke vondt i ryggen direkte.

Min mor kan kun bruke ordentlig gode joggesko hun da, men vet ikke om det blir for varmt og klamt til deg.. 

Om du sliter med noe som helst muskulært så er det vel ingenting som slår MTB. De gjør underverker, ikke bare pga bevegelsen man får, men pga den ekstremt gode dempinga man får, så ryggsøyle, bekken, hofter, knær og ankler skånes, samtidig som man øker muskelstyrken i legger, lår, rygg og mage som igjen bidrar til mer stabile ledd. Finnes i utallige varianter og fasonger, men kjøp de ekte, akkurat der får man det man betaler for (tips: dra til en fysioterapeut og prøv skoene på, så drar du kjen og bestiller rett størrelse på finn.no).

Ellers har du crocks, de fungerer helt motsatt for kroppen på lang sikt, men de er gode å gå i der og da. 

Jeg bruker sportec sandaler. Jeg synes de er veldig behagelig, og jeg har sliti med prolapser tidligere. Skoene er kun brukt i praksis og i øvingsavdelingen på skolen. 

LisseUmmaNuddeAteJam skrev:
Om du sliter med noe som helst muskulært så er det vel ingenting som slår MTB. De gjør underverker, ikke bare pga bevegelsen man får, men pga den ekstremt gode dempinga man får, så ryggsøyle, bekken, hofter, knær og ankler skånes, samtidig som man øker muskelstyrken i legger, lår, rygg og mage som igjen bidrar til mer stabile ledd. Finnes i utallige varianter og fasonger, men kjøp de ekte, akkurat der får man det man betaler for (tips: dra til en fysioterapeut og prøv skoene på, så drar du kjen og bestiller rett størrelse på finn.no).

Ellers har du crocks, de fungerer helt motsatt for kroppen på lang sikt, men de er gode å gå i der og da. 

Signer denne. Var mye plaga med vond rygg før MBT, mens nå får jeg bare litt vondt i ryggen på ekstremt tunge/slitne dager. Vel verdt å prøve.

jeg sliter med hoftene og det er mbt/ryn-skoa som har reddet meg...
det er uvant i starten, men etterhvert skjønner du ikke hva du tenkte på engang.. det finnes ikke noe bedre...

jeg er også sånn at når jeg har stått lenge på kjøkkenet - type bake, lage middag til mange fordi det er selskap og sånn, så tar jeg på meg de skoa - og vips, så holder jeg et par timer til...
(Når jeg ikke er gravid da.. for akkurat nå er det ingenting som hjelper..)

Ecco sandaler fungerer bra her :) Kjenner ingenting i verken rygg eller ben.

Spotec sandaler her, liker de veldig godt

LisseUmmaNuddeAteJam skrev:

Det er nettopp muskulaturen som sliter. Mistenker at hoftesmertene kommer av for dårlig muskulatur rett og slett, for hvis jeg er flink til å trene, så er jeg helt bra.
Har ingen planer om å kjøpe noe fake, dette er en investering i min helse, og den kimser jeg ikke med :P
Er det ikke livstidsgaranti på de?

Crocs kommer ikke på min fot. Bare hvis jeg skal hente posten det:P

Dani California skrev:
Tror dere har overbevist med om MTB altså:P

Tusen takk for svar!!

Hehe, så bra ;-)

Vet ikke om livstidsgaranti, men saken er at om du fikser en uke tilvenning så vil du aldri i livet ta de av igjen. Så det er vel en livstidsgaranti ;-) Mange gir opp og legger de bort etter noen dager, fordi de kan oppleve å rett og slett få gangsperre i leggene, andre kan bli svimle, eller få et lett ubehag i føttene. Men alt dette er tegn på at skoene faktisk funker. Man får økt blodgjennomstrømmen i føttene (derfor ubehag/varmefølelse), og man bruker og trener muskler som man ikke husket at man hadde. 

Etter min første vanlige tur, i vanlig tempo, men med skoene hadde jeg massiv gangsperre. Selv om jeg gikk like fort og like langt som jeg vanligvis gjør. Så det anbefales å gå ettpar timer inne en dag eller to først, så øke litt. Ikke ta de på en hel arbeidsdag før du har lært deg teknikken og klarer å stå avslappet med dem på. Tok ca en uke for meg. Nå er det som om føttene "kommer hjem" når jeg tar de på meg =)

Her kan du søke opp forhandlere nær deg:

http://no.mbt.com/Home/Stores.aspx 

De er litt "off" på størrelser, så jeg anbefaler å prøve de på foten, før du evt kjøper. Men vær obs på fake vare om du kjøper over nett.

Dani California skrev:
Er det noen av skokjedene som selger disse skoene da?

jeg har ryn-sko - samme konsept, like gode. kun en smakssak igrunn.. kjøpte de hos eurosko eller skoringen... trooor det var eurosko.. svart og rød logo elns...
har sandaler fra ryn, vinterstøvler fra et annet sveitsisk merke som mamma har kjøpt og jeg stjålet...*host*
når jeg er tilbake i jobb etter permisjonen skal jeg kjøpe vanlige sko også som egner seg om våren og høsten :) sandaler er vått i regnvær og kaldt i snø :P

MBT passifiserer knokler i foten ved daglig bruk over lengre tid og kan føre til låsninger av ledd i foten.

Jeg bruker selv å veksle mellom joggesko og sandaler.

Hmmm... okei, som den akademikeren jeg er, så søker jeg opp dette på pudmed:P

Back
Topp