Sko i vinter

Januarbaby2017

Glad i forumet
Hvis de små begynner å gå i løpet av vinteren hva slags sko velger man til de da? Ser for meg at vintersko er veldig klumpete i forhold til de typiske førstegangsskoene, men de blir jo kalde igjen?

Hva velger dere?
 
Spørsmålet er hvilken bruk? Er tanken at de skal gå i barnehagen og være mye ute eller når man rr hjemme og bare korte turer? Man kan fint bruke vanlige sko om man bare skal i bilen og så til en butikk/ senter, besøk osv.

Så til det neste. Hvis barnet skal være mye ute i fks vinderdress så blir det så klumpete og tungt at barnet mest sannsynlig ikke vil gå uansett. Da blir det gjerne krabbing i stedet og da kan man fint bruke varme skoposer.

Hvis barnet har veldig god balanse så klarer de kanskje å gå med vinterdress og vintersko. Men det er anbefalt å ikke bruke sko frem til de kan gå selv. Så vent til behovet er der og sjekk en skobutikk. De har mange varianter så finner nok rett sko der :)

Gjennomsnittsalder for gåing er 13 mnd og for et januar barn så vil det tilsvare ca februar og da er det på vei til å bli litt varmere igjen.

Her har vi noen sko i Str 19 som vi kjøpte til storebroren. Han gikk langs møblene og vi ventet liksom på at han skulle gå men skoene ble for liten når han gikk selv. De passer til lille selv om de kanskje kunne vært et nr mindre.
Vi har prøvd skoene på henne fordi hun slipper seg litt innimellom og har gått 1 skritt ved 3 anledninger. Så hun kommer mest sannsynlig til å begynne å gå i vinter. Vi har per dags dato ingen planer om å kjøpe vintersko til henne. Men hun begynner ikke i barnehagen på en god stund heller.
 
Takk for utfyllende svar :D

Jeg tenkte egentlig bare generelt, hva dere andre gjør. Mye av det du skreiv har jeg ikke tenkt på en gang :p

Han begynner ikke i barnehagen før han er halvannet år, og han har akkurat begynt å reise seg, men er langt i fra stødig nok til å stå uten å holde seg. Må jo vente å se når han evt går, men tenker at vi like godt bare kan ha vanlige sko til han da, og bruke fotposer om vi skal være ute i snøen :)
 
Takk for utfyllende svar :D

Jeg tenkte egentlig bare generelt, hva dere andre gjør. Mye av det du skreiv har jeg ikke tenkt på en gang :p

Han begynner ikke i barnehagen før han er halvannet år, og han har akkurat begynt å reise seg, men er langt i fra stødig nok til å stå uten å holde seg. Må jo vente å se når han evt går, men tenker at vi like godt bare kan ha vanlige sko til han da, og bruke fotposer om vi skal være ute i snøen :)
Høres lurt ut :) min eldste begynte å dra seg opp i stående ca 1 uke før han ble 9 mnd og gikk ikke før han var 13 :) hos noen går det selvfølgelig mye fortere. Men det kan gå flere mnd selv etter de begynnere å gå etter ting :) minstejenten har vært på beina siden 6,5 mnd så derfor forventer jeg at hun blir tidlig å gå også :)
 
Vi satser på stonz med for i vinter
 
Vi kjøpte første skopar sist helg fordi hun -bare- skal gå for tiden. Selv om hun fortsatt støtter seg bruker hun nå å strekke seg fra møbel til møbel slik at hun kommer seg rundt (ikke bare rundt og rundt bordet lenger), så derfor tenkte vi det var fint med noe stødig å gå i[emoji5] Ikke sikkert det er nødvendig engang, men er jo noe med at det er litt stas også. Blir ikke vintersko her før det evt skulle bli behov for det, foreløpig er det mest kryping ute og gåing med oss innendørs hvor enn det måtte være[emoji5]
 
Her har farmor tovet sko og limt/sydd skinn under. Så inntil videre bruker vi dem
 
Jeg vet at med eldstemann ønsket barnehagen sko om vinteren selv om de ikke gikk helt ennå. Sikkert noe med isolasjon og kontakt med snø og underlag.
 
Vi kjøpte noen kjempegode vintersko til han for noen dager siden. Dem er høy rundt ankelen og ganske tykk. Var redd selv dem kanskje ble litt "klumpete", men vi er mye ute så tok sjansen.
1 uke etter han begynte å gå inne så klarte han også å gå ute i sko. Om det er litt ujevnt terreng må han holdes i hånden, men ellers går han fint alene selv om skoene er tykke vintersko.

Men hva man har bruk for er jo individuelt. Om dere er lite ute å leker er det nok ikke sikkert dere får bruk for vintersko. Ville ventet med å kjøpe noe før dere ser at han har bruk for sko. Spesielt siden han ikke går helt enda eller skal begynne i barnehage i nermeste fremtid! :)
 
Back
Topp