Skjev i hodet

Hemmeligfrøken

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Lillemor var litt skjev nå.. Hun ligger helt tydelig mest på den ene siden, så jeg var litt spent på akkurat det. Hs bekreftet at hun var litt skjev men hun var ikke stiv eller noe slikt - bare liker best å ligge mot den ene siden.

Hvor mye må vi egentlig øve på dette? Hun ligger på siden på nattestid - kan det hjelpe endel å legge henne den andre veien da? Når hun ligger under babygymmen så kikker hun også alltid mot den ene siden (eller ser opp).. Idag la jeg meg på andre siden og snakket og hun har ikke mye interesse for å snu seg - men når hun først godtok at hun måtte snu seg for å se meg så var det null problem altså :) da lå hun lenge og plundret ;)

Du bør nok stimulere andre siden mest mulig på dagtid. Her rullet vi et teppe som vi la på den skjeve siden med storesøster, sånn at hun ikke klarte å vri hodet mot den skjeve siden (på dagtid altså). La også en fargerik leke på den fine siden så hun skulle bli interessert i å snu seg til den. Mageleie/nakketrening er også veldig bra for å forebygge.

Du bør nok stimulere andre siden mest mulig på dagtid. Her rullet vi et teppe som vi la på den skjeve siden med storesøster, sånn at hun ikke klarte å vri hodet mot den skjeve siden (på dagtid altså). La også en fargerik leke på den fine siden så hun skulle bli interessert i å snu seg til den. Mageleie/nakketrening er også veldig bra for å forebygge.
Men det er vel viktig at hun får ha hodet begge veier? Vi skal vel ikke hindre henne i å ligge på den siden hun foretrekker? Hvis hun legges den andre veien når hun sover så vil hun jo få mange timer med hodet den veien?!

Selv om hun ikke har noe låsning, så kan hun være noe stiv. HS har ikke kompetanse til å sjekke sånt såfremt hun ikke er utdannet fysioterapaut i tillegg. Jeg ville ha stimulert henne mest mulig til å ha hodet andre veien. Snu henne gjerne på siden før du løfter henne sideveis opp, når du skal løfte henne opp.

Selv om hun ikke har noe låsning, så kan hun være noe stiv. HS har ikke kompetanse til å sjekke sånt såfremt hun ikke er utdannet fysioterapaut i tillegg. Jeg ville ha stimulert henne mest mulig til å ha hodet andre veien. Snu henne gjerne på siden før du løfter henne sideveis opp, når du skal løfte henne opp.

Jo skal jo såklart stimulere til andre siden mer enn vi har gjort ;) men denne favorittsiden har ikke vært fra fødsel altså! Siden de har fysioterapeut på nabokontoret vil jeg tro at hun hadde bedt henne se på det hvis hun var usikker. Var så lite at det ikke var noe å tenke særlig på sa HS.. Bare øve litt på å ligge på begge sider.

Hvorfor løfte henne opp på den ene siden?

Det er for å få aktivert musklene i nakken. Fikk beskjed om å gjøre det med eldste da vi var hos manuellterapaut. Det er visst bedre å løfte dem opp sånn uansett, bare bytte på hvilken side.

Men det er vel viktig at hun får ha hodet begge veier? Vi skal vel ikke hindre henne i å ligge på den siden hun foretrekker? Hvis hun legges den andre veien når hun sover så vil hun jo få mange timer med hodet den veien?!
Nei, men hun bør kanskje ligge minst mulig på den siden hvis hun ligger hele natten med hodet en vei? Ved å rulle et teppe og ha noe på den andre siden av hodet blir hun stimulert til å ha hodet rett og til den andre siden. Da får hun frie bevegelser to steder, men ikke mot den skjeve siden.

Nei, men hun bør kanskje ligge minst mulig på den siden hvis hun ligger hele natten med hodet en vei? Ved å rulle et teppe og ha noe på den andre siden av hodet blir hun stimulert til å ha hodet rett og til den andre siden. Da får hun frie bevegelser to steder, men ikke mot den skjeve siden.

Tenker hvis jeg legger hun på den siden hun ligger minst på, på natta liksom.. For hun ligger på siden store deler av natta ;) etter vi kom hjem fra helsestasjon idag så har hun ligget mest med hodet den andre veien, så tror nok dette går seg til bare vi passer på at hun bruker hodet begge veier ;) fikk ikke beskjed om å øve noe spesielt av hs bare passe på at hun bruker hodet på begge sider ;) er ikke mye det er snakk om ;)

Snuppa vår ligger på siden på natten. Jeg bytter side etter hver amming. Bytter også side når hun sover i vuggen på dagtid.

Back
Topp