Skjermfri uke!

Zeena

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
I helgen fikk jeg et lite utbrudd fordi vi ser på skjermer hele tiden (les: jeg var hormonell). Står ikke tv'n på så sitter vi med mob eller pad. Ja, det gjør vi forsovidt om tv'n står på også. (Må bare nevne at mannen er 10 ganger verre enn meg. :p ) "Utbruddet" gikk ut på at JEG skal ikke ha en ett-toåring som er avhengig av skjerm hele døgnet - her er det bare å endre familiens rutiner asap!!!! Hehe

Så jeg utfordret til en uke helt skjermfri! (Det er lov til å ta mob når den ringer og skjerm er selvfølgelig lov på jobb...) Jeg så panikken spre seg hos mannen "hva med fotballresultater, osv..". Men etter å ha fordøyd det i et par døgn var han veldig positiv. :D Sjuåringen som er hos oss torsdagen er ikke helt sikker på hva hun syns om dette enda.. ;)

Men fra mandag er det skjermfritt hos oss! Blir spennende å se hva vi finner på. Kanskje finne fram yatzi-blokka? Hehe

Man blir jo tvunget til å være kreativ. Så får vi sikkert gjort masse i huset som vi skulle ha gjort for lenge siden.. hehe. Men gleder meg mest til å være sammen med mannen uten forstyrrelser . ;)

Åh, så bra!! Lurer nesten på å spørre hva mannen syntes om det samme... Du får gi oss et referat når du får lov til å komme tilbake på skjermen :D

Åh, så bra!! Lurer nesten på å spørre hva mannen syntes om det samme... Du får gi oss et referat når du får lov til å komme tilbake på skjermen :D
Jaa.. heng på! Men kan godt være forsøkskanin assa... Hehe. Lover å komme med referat. :cool:

Jeg gjemte bort ipaden her hjemme. Etter det har barna vært mye mer aktive og mer ute istedet for å krangle over hvem som skal ha den og hvor lenge og blabla ;) Så de ser nesten ikke på TV eller noe lengre :D

Kjempelurt! Greit å lære barna å underholde seg selv istedet for at de skal bli underholdt av skjermer. Barn nå til dags vet ikke hva å kjede seg er, så kanskje vi kjører skjermfritt opplegg her og:) hvert fall en dag eller to, gjerne flere!

Kjempelurt! Greit å lære barna å underholde seg selv istedet for at de skal bli underholdt av skjermer. Barn nå til dags vet ikke hva å kjede seg er, så kanskje vi kjører skjermfritt opplegg her og:) hvert fall en dag eller to, gjerne flere!
Vi er jo veldig flinke og strenge på skjermtid for sjuåringen. Hun døøør jo av kjedsomhet i 30 min, men etter det setter hun i gang med lek. Så det må jo funke på voksne også! ;)

Jeg vil uansett ikke ha det sånn at tv'n står på hele morgenen i helgene. Vi får lære oss å finne på noe selv når vi må begynne å stå opp kl 06 igjen.

Hehe..dette kommer aldri til å skje hjemme hos oss.. Vi burde sikkert.. menneh..

Bra iniativ av dere da, det skal dere ha!

I helgen fikk jeg et lite utbrudd fordi vi ser på skjermer hele tiden (les: jeg var hormonell). Står ikke tv'n på så sitter vi med mob eller pad. Ja, det gjør vi forsovidt om tv'n står på også. (Må bare nevne at mannen er 10 ganger verre enn meg. :p ) "Utbruddet" gikk ut på at JEG skal ikke ha en ett-toåring som er avhengig av skjerm hele døgnet - her er det bare å endre familiens rutiner asap!!!! Hehe

Så jeg utfordret til en uke helt skjermfri! (Det er lov til å ta mob når den ringer og skjerm er selvfølgelig lov på jobb...) Jeg så panikken spre seg hos mannen "hva med fotballresultater, osv..". Men etter å ha fordøyd det i et par døgn var han veldig positiv. :D Sjuåringen som er hos oss torsdagen er ikke helt sikker på hva hun syns om dette enda.. ;)

Men fra mandag er det skjermfritt hos oss! Blir spennende å se hva vi finner på. Kanskje finne fram yatzi-blokka? Hehe

Jeg hadde et lignende utbrudd/sammenbrudd på tirsdag. Samboeren og jeg ser hverandre ikke så ofte for tiden for vi jobber på motsatte tidspunkt. Det hele ble nok forsterket av hormonene mine men det endte med at når vi er hjemme sammen så skal mobilen ligge i en egen "mobilkurv". Vi kan ta den når den ringer (jeg må være tilgjengelig da jeg er daglig leder og mine ansatte ringer når de lurer på noe og han driver et utested sammen med en annen).

Vi har også snakket mye om hva vi kan gjøre for å endre skjermrutinene våre slik at vi har nye vaner når den lille kommer.

Jeg har blant annet begynte å trappe ned på Facebook, målet er å kutte det helt ut. De som vil ha kontakt med meg kan sende meg en sms, ringe eller komme på besøk (og jeg til dem selvsagt) :)

Er rett og slett lei av alle skjermene som stjeler oppmerksomhet hele tiden.

Lykke til med skjermfri uke! Høres herlig ut :)

Jeg har blant annet begynte å trappe ned på Facebook, målet er å kutte det helt ut. De som vil ha kontakt med meg kan sende meg en sms, ringe eller komme på besøk (og jeg til dem selvsagt) :)

Jeg slettet Facebook appen på mobilen for et halvt år siden. Jeg har fått så mye tid til overs!
Nå skal det sies at jeg får dosa mi på jobb ettersom jeg jobber som markedssjef og en stor del av arbeidsdagen handler om å være på sosiale medier.

Jeg slettet Facebook appen på mobilen for et halvt år siden. Jeg har fått så mye tid til overs!
Nå skal det sies at jeg får dosa mi på jobb ettersom jeg jobber som markedssjef og en stor del av arbeidsdagen handler om å være på sosiale medier.

:)
Jeg bruker Facebook på jobb jeg også men i hverdagen har jeg strengt tatt ikke behov for det hvis jeg er helt ærlig med meg selv. Sletta appen i dag:)

jeg har flere ganger vært uten tv fordi jeg ikke hadde råd, men gikk helt fint, jentungen klaget ikke. Hun fikk av og til se film på min minipc da.

hun er nå snart 5 år, og kan ikke slå på tven selv engang, kan ikke bruke mobiltelefonen min og har kun sett nettbrett hos andre :p

Men ser at de rundt meg har gjerne 2-3-åringer som komme seg inn på youtube og finner filmer eller tar selfies :p

Men jeg har alltid sagt at de tingene, de lærer hun tidsnok! På skolen er det jo obligatorisk at barna skal ha tillgang til pc hjemme. ihvertfall her.

Utrolig bra! Skulle ønske det kunne ha gått hos oss også.. Men da hadde vel samboeren klikka helt med ADHDen sin.. Kjeder han seg så går munnen i ett og han får ikke med seg hva han selv sier en gang.. også blir han drit sur om han kjeder seg..

Ja, da er skjermfri uke over. Det ble ikke en uke, men 4,5 dager. :rolleyes: Mannen erklærte tiden for over kl 19.00 i dag. (Jeg mistenker at det er no fotball på gang..). Uansett så har det vært deilige ettermiddager/kvelder. Radio er undervurdert og jeg fant ut at "Kjærlighet uten grenser" fortsatt sendes. :p

Eneste utfordringen var i dag: Sjuåringen kom inn til oss kl 07.15 - normalt så kan vi sove til kl 08.30 i helgene.

Jeg er stemmer for flere skjermfrie dager i fremtiden!! :D

Back
Topp