Skjermer

sola90

Forelsket i forumet
Augustlykke 2015
Marsboerne 20 18
Hvilke tanker (evt. regler) har dere om bruk av tv, mobil og nettbrett? Her prøver vi å ha en tid før leggetid fri for tv, og synger nattasanger for å roe litt ned. (Vi har bare lillegutt på 5,5 mnd). Han er kjempe fascinert av tv'n! Men det er vel ikke så rart, med masse lys, lyd og farger ;)
 
Minstefrøkena er ikke så interessert i tven, men tlf er hun veldig interessert i. De to største kan noen dager se på tv/spille nesten hele dagen, mens neste dag så er ikke tven på i d hele tatt. Så foreløpig så tar vi d litt sånn dagevis. Om de får valget mellom tv eller akebakken/gå tur så velger de siste valget, så tror det går fint :p
 
Han elsker tv-en og bruker den om han kjeder seg skikkelig og jeg bare må fikse noe :) men når han blir eldre skal vi ha en del regler. Når han begynner i barnehagen skal vi også ha det telefon/datafritt fra vi kommer hjem til han legger seg. Er liten nok tid vi ser hverandre i hverdagene da, så må nyte den tiden!
 
Minste (6 mnd) synes tv'en er fascinerende, men den settes ikke på for hennes del. Største (2år), fatta interesse for å se på/følge med på tv like før hun ble ett år. Vi begrenser det til en halvtime før legging og velger programmer vi mener hun har utbytte av å se på (ikke Disney channel feks).
iPad og mobil får de bruke når de blir eldre. Vil at de skal leke og bevege seg i stedet for å sitte krokbøyde over skjermer :)
 
Her har vi ikke laget regler ettersom han er så liten - tvn er kjempe spennende så noen ganger bare slår vi den av fordi det trekker så mye oppmerksomhet.

Er selv veldig bevist på bruk av mobil/ipad/data når jeg er sammen med han.

Vi har også snakket om å begrense bruk av duppeditter og prøve å vere flink og aktivisere han :)
 
Vi ser så og si aldri tv når emilie er våken. Hun blir så fasinert av den og det er tydlig at det blir for mye for henne(uroligere om kvelden, drømmer mer og sutrer) hun har sett deler av ett skirenn og noe nyheter og thats it. Ville ALDRI satt henne i en stol forran tvn. Barn idag får en skjerm i hånda før de lærer seg og prate, skremmende utvikling spør du meg. Kansje er jeg old school men slik vil vi ha det.
 
Jeg slettet facebook etter emilie ble født, brukte alt for mye tid på facebook daglig før. Savner den ikke idag, synes hverdagen er bedre når man kan snakke med noen istede for og se alt de gjør på facebook. Mobilen bruker jeg hovedsaklig til og ta bilder/video med, og ringe og sende sms såklart. Så vil si hverdagen min er lite preget av skjermbruk
 
Lillemann kan la seg fenge i 10 min, men ikke så mye lenger enn det. Av og til får han lov å sitte de minuttene foran tv:n hvis f.eks vi stresser med å hente inn ved/få søstrene av sted til bussen/ordner meg frokost osv. Er ikke så bekymret av hans tv-bruk, men har satt rammer for tv/nettbrett/tlf bruk for søstrene fra de ble interesserte i de (ca.2-2,5 år).
Som oftest får søstrene tv-tid etter middagen. Da får de bestemme en serie/film hver på tv'n som de ser på, ca 1-1,5 timer. Som oftest leker de litt etter det og hvis de da vil ha nettbrett/tlflader tid, så får de 1 time på det.
Tenker lillebror får de samme rammene når interessen viser seg.
 
Når det gjelder vår egen tv/tlf bruk,
så kan jeg slenge meg ned å trykke på tv'n eller tlf mens lillemann sover og jentene er på skolen, hvis jeg ikke har noe annet å gjøre.
Når jentene kommer fra skolen så slår jeg av wifien på min tlf til de og lillebror har lagt seg. Hvis lillebror legger seg tidlig og vi har tid til overs etter lekser, så kan vi finne noe som alle liker på tv'n og koser oss med det på sofaen før de skal legge seg.
Pappaen på sin side har Nolimit på tlf-bruk! Han har wifien på 24/7 og sjekker ofte både fb,snap og insta! Har min egen lille protest: hvis det ikke er noe jeg veldig interesserer meg for på tv'n etter at barna er lagt da sjekker jeg oppdateringer på samtlige sosiale medier og bruker lang tid på det! Merker at han har begynt å plages med det :p Har tidligere kommentert at jeg syns det er ufint at han stirrer på den med barna rundt seg og ser at han har skjerpet seg litt på den fronten. Det ideelle hadde vært at han også har wifi-fri når lillemann er våken og jentene kommer fra skolen til alle tre er lagt!
 
Back
Topp