skive prolaps?

råsadåsa

Forelsket i forumet
dere som har hatt det ;

hva skulle til for å bli bedre?
jeg venter på fysiotime, og blir bare verre og verre for hver dag [:(]
jeg gjør noen ryggøvelser, men har ikke kommet ordentlig igang så vet ikke om det har noe effekt..

tips?

Jeg måtte opereres. Hadde grusomme isjias-smerter. Nå har det begynt å komme tilbake på andre siden. Det eneste som hjelper utenom operasjon er trening av kjernemuskulatur. Og det er nok det jeg har vært litt for slapp med. 

ORIGINAL: Sicily

Jeg måtte opereres. Hadde grusomme isjias-smerter. Nå har det begynt å komme tilbake på andre siden. Det eneste som hjelper utenom operasjon er trening av kjernemuskulatur. Og det er nok det jeg har vært litt for slapp med. 

vil faktisk tørre å påstå at mine smerter også er grusomme [:(] 
hvor lenge gikk du med det før du ble opertert? og hva måtte du gjøre først?
slik jeg har fortstått, må man prøve det meste'? for oprasjon ikke alltid er like heldig?

Turgåing i marka skal være god medisin, viktig at det er variert terreng.
Ex-sambo fikk prolaps, og han var hos manuellterapeut flere ganger i uken, men merket ikke bedring før han begynte å gå tur. Om han holdt seg mye i ro, som i helgene når han ikke jobbet og gjerne "glemte" å gå tur, fikk han store smerter igjen.

ORIGINAL: råsadåsa

vil faktisk tørre å påstå at mine smerter også er grusomme [:(] 
hvor lenge gikk du med det før du ble opertert? og hva måtte du gjøre først?
slik jeg har fortstått, må man prøve det meste'? for oprasjon ikke alltid er like heldig?

Jeg ble gravid en stund etter at jeg hadde fått den, så jeg gikk vel i nesten 2 år.. Ble operert da Snuppa var 3 mnd. Fysikalsk behandling, manuellterapaut, kiropraktor etc hjalp ingenting. Ikke smertestillende heller. Jeg ble også verre av fysisk aktivitet. Jeg klarte ikke å sove og ingen stillinger lettet smerten. Jeg fatter ikke hvordan jeg overlevde den tiden. De er veldig kritiske til å operere, ja.

Ikke vent på fysio, kom deg avsted til kiropraktoren så fort som mulig er mitt beste råd!!

ORIGINAL: *vilde*

Ikke vent på fysio, kom deg avsted til kiropraktoren så fort som mulig er mitt beste råd!!

Kiropraktor kan jo ikke gjøre så mye med en prolaps. Det er jo en ryggskive som er "punktert", og det eneste som hjelper på det, er opptrening av støttemuskulaturen rundt ryggraden, ikke knekking. [;)] Kiropraktoren ville ikke røre meg da han fikk mistanke om at det var det som feilte meg for da kunne han gjøre det verre. 

syns det var ett dårlig råd [8D] haha, neida, men det er kiro som har henvist meg til fysio. [:)]

syns det var ett dårlig råd [8D] haha, neida, men det er kiro som har henvist meg til fysio. [:)]

Ikke sant.. Som sagt, en kiropraktor har ingenting med dette å gjøre. [;)]

Ikke sant.. Som sagt, en kiropraktor har ingenting med dette å gjøre. [;)]

nei, han trodde først det var noe annet. men jeg ble ikke bedre. heller motsatt. så da ble jeg sendt på mr. da så han hva det virkelig var..

ORIGINAL: fysio79

Kiropraktor kan jo ikke gjøre så mye med en prolaps. Det er jo en ryggskive som er "punktert", og det eneste som hjelper på det, er opptrening av støttemuskulaturen rundt ryggraden, ikke knekking. [;)] Kiropraktoren ville ikke røre meg da han fikk mistanke om at det var det som feilte meg for da kunne han gjøre det verre. 

Helt riktig at kiropraktor ikke kan gjøre noe med selve prolapsen, men det kan være en god tilleggsbehandling ved overbelastet muskulatur som ofte kommer ved et prolaps. Vil også bare informere om at å trene støttemuskulatur tidlig etter et prolaps IKKE er å anbefale. De fleste som har et prolaps vil få smerter/kramper i støttemuskulaturen/kjernemuskulatur/coremuskulatur (mange navn), og en trening av denne muskulaturen mens den allerede står i en slags krampe er ikke å anbefale. Ryggspesialister og spesialrehab for rygg anbefaler IKKE styrketrening den første tiden, men heller normal bevegelse, tøyninger og fysikalsk behandling. Etterhvert som den akutte fasen er over, eller muskulatur i område rundt prolapset ikke lenger er overarbeidet/kramper, kan man begynne forsiktig styrketrening.

oi du virker å ha skikkelig peiling? er du fysioterapaut eller? (gjetter jeg riktig ifht nicket? [8D])

kan jeg pm'e deg? [X(]

Jeg ble værre av å gå til fysioterapaut.
Eneste som har hjulpet er traksjonsbehandling (eller hva det het) hos kiropraktor. Han "lager større plass" i mellom skivene ved at jeg ligger på en benk på magen, og så holder han over de skivene det gjelder og så går bunnen på benken opp og ned. Så blir det større plass for skiven og den får plass i mellom ryggraden som den skal og klemmer ikke på nervene mer.
Begynte med 2-3 ganger i uka og nå er jeg der hver 2-3 mnd for vedlikehold.

Men skivene hos meg sprakk aldri, de hadde bare en stor uthevelse på kanten til å sprekke, de tok stor plass og klemte på nerver.
De har nå gått tilbake og jeg fungerer nesten som normalt igjen.

*god bedring og lykke til videre*

Jeg måtte opereres. Ta et MR-bilde og få en time på sykehuset med en kirurg, så får dere se hvor ille det er og han anbefaler hva dere gjør [:)] Jeg har gått både til fysio og kiro, og ingen av de oppdaget at det var en prolaps, så det hadde jeg ikke brukt penger på å gå til hadde jeg vært deg[;)]

ORIGINAL: fysio79

Jeg må bare si en ting til dere "prolapsjenter" [:D] ser at mange skriver at dette funker og dette funker ikke. Når det gjelder prolaps er det ikke noen fasitsvar. Det kommer helt ann på prolapsets størrelse og plassering. Prolapset vil også overtid trekke seg bort, og da vil selve prolapset ha gått over, mens plagene fra prolapset kan vedvare. Det er denne smerten kiropraktor, fysio, manuellterapeut osv kan hjelpe med, ikke selve prolapset. Man kan lindre smerter når de er der, men ikke fjerne prolapset. Det kan kun gjøres kirurgisk og blir mindre og mindre brukt som metode da man VET at prolapset vil (i de aller fleste tilfeller) gå bort av seg selv og det vil gi mindre plager på sikt enn en operasjon.

Dersom du mistenker prolaps kan ingen fysio, kiro eller andre gi det diagnosen med 100% sikkerhet, det kan kun et MR bilde gjøre. MEN de kan undersøke deg og se om du har alle de klassiske tegna på et prolaps.

Noen ganger er det et virkelig prolaps, andre ganger er det stram muskulatur som gir det samme smertebildet.

Man kan ikke si at det eller det vil virke eller ikke virke, men noen ting vet man med sikkerhet:
- ikke overanstreng deg de første dagene etter et prolaps har oppstått
- du kan IKKE løfte på deg et prolaps
- ta gjerne smertestillende
- IKKE legg deg ned, men beveg deg så du ikke stivner og forsøk å opprettholde gangfunksjonen så du ikke endrer gangmønster eller bevegelsesmønster generelt..da vil du sannsynligvis få muskulære smerter videre
- opptrening etter et prolaps bør skje når du ikke er smertepåvirket eller i smertefulle posisjoner
- viss du opplever at du mister følelsen i beinet eller har problemer med å holde deg (tisser på deg) er det fare på ferde, ring legevakt/lege, slik at det ikke blir permanente skader

Du skriver VIL som i at den gjør det HVER gang. Det gjør den ikke. Min prolaps var gammel (type minimum 2 år, kanskje opp i mot 8 år), og den hadde ALDRI kommet til å gått tilbake av seg selv. Kun en operasjon kunne tatt den vekk.

Uansett, mitt råd til HI er å få tatt et MR-bilde og få en time med en kirurg for å tolke det og finne en løsning.

jeg har ikke skrevet alt her, men :

jeg gikk først til lege, fikk ikke no hjelp bare masse resepter i hånda.
gikk så til kiro, han trodde det var noe annet, men jeg ble ikke bra, så henviste meg til MR.
MR viste at jeg HAR ett prolaps (så den saken er veldig klar)
og kiro har henvist meg videre til fysio.

hehe så mr og alt det er i orden [8D]

men ellers takk for svar alle sammen [:D]

pm'er deg snart jeg fysio 79 [:)]

Back
Topp