Skilte foreldre til små barn

HåpefullTrønder

Glad i forumet
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Hei! Vi har det ganske tøft i parforholdet og dette svangerskapet var helt ærlig ikke planlagt akkurat nå. Vi har en på 2 år fra før. Nå kjenner jeg litt på at det sannsynligvis blir skilsmissebarn på oss - men hvordan i all verden løser man det med baby? Med amming og alt. Synes det er vanskelig nok å tenke på at 2-åringen skal være borte fra meg annenhver uke.. Dere som har vært gjennom noe lignende - hvordan løste dere det?
 
Jeg har ikke gått gjennom det samme, men har snakket med noen som har gått fra partner med små barn. Så lenge man ammer får man i utgangspunktet babyen 100%. Samvær med far er anbefalt å være over kortere perioder og gjerne sammen med mor. For barn under 2 år er det ikke anbefalt med delt bosted. Når man skal gå fra hverandre må man på mekling hos familievernkontoret, de kan informere om sånnt. De kan også hjelpe til dersom man ønsker å jobbe med forholdet. Annenhver uke er foresten ikke anbefalt for små barn. Det er anbefalt at de har ett bosted og kortere samvær hos den andre forelderen. Håper dere finner løsningen som er rett for dere :Heartred mine foreldre skilte seg da jeg var 3 år, og jeg har aldri hatt noen problemer knyttet til det!
 
Sniker fra juni..
Har ei jente på 3,5 som har hatt delt bosted det siste drøye året. Skal sies at hun var vant med at det stort sett var en av oss som var hjemme med henne en periode før dette også, så overgangen ble på en måte litt gradvis. Barnefar jobbet skift (helt fra fødsel), så annenhver uke hadde jeg alt ansvar uansett, og de andre ukene gjorde han mest. Overgangen til delt bosted gikk egt veldig greit. Vi samarbeider bra, hjelper hverandre hvis det trengs, og er enige om ting og avgjørelser for hennes beste. Hun trives begge steder, og fikk det rett og slett bedre sånn enn med to voksne under samme tak som ikke snakket sammen og ikke hadde det bra.

Jeg har nå ny samboer som har bodd her siden før sommeren. Han ble introdusert veldig gradvis, og vi har ikke presset på relasjonen. Nå er hun veldig vant med at han bor her, og setter pris på han som en ekstra voksenperson, og er glad i han. Til sommeren blir hun storesøster, og gleder seg veldig til det.

Tror samarbeidet har mye å si, og det at man omtaler og behandler den andre forelderen med respekt. Er også bevisst på å høre hennes ønsker og innspill på ting som angår familien når hun blir eldre. Og det at hun ikke skal føle seg som en «kasteball».
 
Back
Topp