Skillingsboller og heving..

smash

Forumet er livet
VIP
Hvor lenge skal de heve sånn ca? Står på oppskriften at de skal heve til dobbel str..
Og jeg har litt dårlig tid... Har tatt plastikk over bollen og satt bollen i varmt vann.. Går det fortere da?

ORIGINAL: Arianne SmartASS

Ja, det går fortere. Men pass på at det ikke er for varmt![:-]

gjerne setter man det over varmt vann, ikke oppi.

Mamma pleide alltid å sette i varmt vann, så derfor jeg gjorde det nå, siden jeg har litt dårlig tid..
Vet du ca hvor lang tid? Mindre enn en time håper jeg..

Pass på at vannet er maks 40 grader, hvis ikke dreper du gjæren.

Er ikke etterhving viktigere enn forheving da?  Husker sist jeg lagde boller droppet jeg forhevingen.. og resultatet ble like bra.. [8|]

NÅ fikk jeg lyst på skillingsboller
[:-]

Jeg baker veeeldig mye. Fyller opp kummen med varmt vann og har bollen oppi, men ta bollen i en pose først eller surr plastfolie rundt. Trenger ikke heve mer enn 20 min om du har dårlig tid, men la de etterheve i ca 5 min etter du har pensla egg på.

Lykke til [:D]

hevingen av deigen har ingenting å si på hvordan bollene blir, men hevingen av selveste bollene
bør være 45 min.. jeg setter de på ovnen, siden den står uansett klar til de skal settes inn.. mine boller blir store og luftige!! [:D]

jeg hever alltid gjærbakst i ovnen på 50 grader. Det funker kjempebra og det går fortere!

SØREN, så ikke denne før nå..
Skillingsbollene står i ovnen nå, ogde hevet kjempebra! Men har ikke etterhevet de.. Stod ikke noe om det i oppskriften..
Krysser for fingrene for at de blei bra!
Er til jobben til mannen min, og da mÅÅÅÅ de smake bra!

MMMM, de blei syyyykt gode!! Luftige og gode!! YESSS!!!

Back
Topp