skidag og pølser

turboquattro

Gift med forumet
skolen her skal ha skidag. blir fyrt bål denne dagen. dem får ei pølse på skolen for å grille. men fikk med seg streg beskjed hjem at dem ikke fikk ta med seg flere pølser for å grille denne dagen. kun vanlig matpakke.

er det jeg som er rar eller? fatter bare ikke problemet når dem får grille den ene pølsa men får ikke lov til å ta med flere å grille selv.

Jobber på skole selv, og av og til må man lage "teite" regler.

Dette er nok av den enkle grunn at enkelte foreldre ikke følger opp og klarer å sende med pølser den dagen det er skidag. Så for å skåne de barna som dessverre ikke får med seg pølser, så må man begrense og gjøre det likt for alle.

For oss som følger opp barna våre høres det rart ut, men tenk deg hvordan det er å være det ene barnet som alltid sitter der med en tørr brødskive mens "alle" andre har med seg en "10-pk pølser"...

turboquattro skrev:
skolen her skal ha skidag. blir fyrt bål denne dagen. dem får ei pølse på skolen for å grille. men fikk med seg streg beskjed hjem at dem ikke fikk ta med seg flere pølser for å grille denne dagen. kun vanlig matpakke.

er det jeg som er rar eller? fatter bare ikke problemet når dem får grille den ene pølsa men får ikke lov til å ta med flere å grille selv.

jeg kan ikke skjønne at du ikke ser hvorfor de ikke får ta med seg egne pølser?! 

Joffen skrev:

Dette er nok av den enkle grunn at enkelte foreldre ikke følger opp og klarer å sende med pølser den dagen det er skidag. Så for å skåne de barna som dessverre ikke får med seg pølser, så må man begrense og gjøre det likt for alle.

For oss som følger opp barna våre høres det rart ut, men tenk deg hvordan det er å være det ene barnet som alltid sitter der med en tørr brødskive mens "alle" andre har med seg en "10-pk pølser"...

det var dette jeg tenkte på ;) og barn kan være ganske så "flink" å gni det inn! 

virker da rart vil nå jeg si
Her så var det vi foreldre som avgjorde hva ungene skulle ha med seg til skidagen. Fikk brev hvor det sto at de ville tennebål og at vi kunne velge hva ungene skulle ha og at de ville at de skulle ha med varmdrikke. Så her fikk gutten med seg 3pølser og lompe og en brødskive med ost som han også grillet

Hompetitten skrev:
Herregud så mange rare regler de kommer med.... Virker snodig for meg at ikke de skal få lov til det

Det første som slo meg var at det er for å unngå kø rundt bålet. Noen barn er flinkere til å stikke seg fram enn andre, og det hele kunne endt med at de mest forsiktige ikke fikk plass/tid til å grille sine pølser.

Jeg synes det var rart, men skjønner jo tankegangen til lærerne.
Vi har aldri hatt noe problem med det. Barna er flinke til å dele med hverandre (til de som ikke har fått med).

Men hva hvis du lager en brødblings med ost/skinke og ketschup eller pølser eller noe og pakker det inn i folie? Da kan jo barnet ditt slenge den på bålet sånn at det blir et ostesmørbrød?

På skolen jeg jobber på pleier vi å si at vi lager bål og de som ønsker kan ha med pølser. Skriver også andre gode alternativer de kan grille hvis det er noen som ikke liker pølser. Jeg pleier alltid ha med meg en ekstra pølsepakke i tilfelle noen elever ikke har med seg fordi foreldrene har glemt det e.l. Jeg trenger veldig sjelden gi noen pølser fra den pakka. Men så har jeg en klasse der foreldrene er veldig flinke til å følge opp og lese beskjeder fra skolen. All ære til foreldrene!!
Syns det høres rart ut at de bare kan ha en pølse med seg. Og hvis det er pga trengsel rundt bålet, så får de tenne bålet med en gang og passe på at det er fyr slik at elevene kan grille når det passer dem. En skidag er jo en av de morsomste dagene på skolen og da skal elevene få kose seg maksimalt.

P.S. For å gni det litt inn så pleier elevene mine å få lov til å ha med seg en liten sjokolade denne dagen. Bare for kosen sin skyld :) Det er jo selvfølgelig opp til foreldrene om de ønsker å sende med dette eller ikke. Vi koser oss på tur ihvertfall :) 

Liliphi skrev:
På skolen jeg jobber på pleier vi å si at vi lager bål og de som ønsker kan ha med pølser. Skriver også andre gode alternativer de kan grille hvis det er noen som ikke liker pølser. Jeg pleier alltid ha med meg en ekstra pølsepakke i tilfelle noen elever ikke har med seg fordi foreldrene har glemt det e.l. Jeg trenger veldig sjelden gi noen pølser fra den pakka. Men så har jeg en klasse der foreldrene er veldig flinke til å følge opp og lese beskjeder fra skolen. All ære til foreldrene!!
Syns det høres rart ut at de bare kan ha en pølse med seg. Og hvis det er pga trengsel rundt bålet, så får de tenne bålet med en gang og passe på at det er fyr slik at elevene kan grille når det passer dem. En skidag er jo en av de morsomste dagene på skolen og da skal elevene få kose seg maksimalt.

P.S. For å gni det litt inn så pleier elevene mine å få lov til å ha med seg en liten sjokolade denne dagen. Bare for kosen sin skyld :) Det er jo selvfølgelig opp til foreldrene om de ønsker å sende med dette eller ikke. Vi koser oss på tur ihvertfall :) 

jeg har en følelse av hva det skyldes. 2-3 foreldre har aldri sendt med barna sine pølser på en eneste dag siden dem begynte på skolen. ikke engang da det var snakk om å sende med barna penger så dem kunne kjøpe pølser på skolen så fikk disse med seg penger til å kjøpe pølser med. så jeg skjønner egentlig hvorfor nå. tørr ikke sende med ungen sjokolade denne dagen når dem ikke får lov til å ta med pølser.

vurderer en annen gang dem skal grille på sånt og kjøpe noen pølsepakker + tilbehør å levere på skolen så hele klassen kan grille sammen.

turboquattro skrev:

Liliphi skrev:

jeg har en følelse av hva det skyldes. 2-3 foreldre har aldri sendt med barna sine pølser på en eneste dag siden dem begynte på skolen. ikke engang da det var snakk om å sende med barna penger så dem kunne kjøpe pølser på skolen så fikk disse med seg penger til å kjøpe pølser med. flere ganger har et av disse barna ikke fått med seg matpakke fordi foreldrene "glemte" det (ganske ofte) så det var en stund jeg sendte med min unge flere brødskiver enn ungen spiste så dette barnet skulle få mat i løpet av skoledagen. så jeg skjønner egentlig hvorfor nå. tørr ikke sende med ungen sjokolade denne dagen når dem ikke får lov til å ta med pølser.

vurderer en annen gang dem skal grille på sånt og kjøpe noen pølsepakker + tilbehør å levere på skolen så hele klassen kan grille sammen.

Dessverre så finnes også de foreldrene som aldri sender med det lille ekstra så barnet deres skal få ha en flott dag. Jeg har hatt de foreldrene også. Jeg forstår veldig godt hvis det er det som er grunnen, men da er det opp til læreren å ta opp dette med de foreldrene det gjelder. Mulig det også er blitt gjort. Mest sannsynlig så er det snakk om at disse foreldrene ikke har råd til det lille ekstra. Men om de får med seg to brødskiver med ost på i aluminiumsfolie som de kan grille, koster vel ikke mer enn to brødskiver som de har med i matpakka (nesten) daglig. Hvis det er tilfelle at disse elevene ikke får med seg vanlig matpakke ganske ofte, så tenker jeg at det er litt omsorgsvikt inne i bildet. Du som foreldre vet jo ingenting om hvordan lærer og skole håndterer dette på. Skjønner at du syns det er leit å se at disse barna aldri har med seg pølser og noen ganger ikke har matpakke heller. Vi ønsker jo at alle barna skal ha det godt, også de som ikke er våre egne.
En annen årsak kan være språkproblemer. Kanskje foreldrene rett og slett ikke forstår hva som står på lappen. Men dette er også igjen skolen som må gjøre noe med.
Jeg stusser bare litt på hvorfor man skal begrense antall pølser de får lov å ha med seg. Det må jo få lov til å være opp til foreldrene. Men lærerne har helt sikkert en god grunn til hvorfor de har valgt å gjøre det slik denne gangen.

Joffen skrev:

Mener da å huske at vi ikke var snaue med å dele med oss på barneskolen. Hadde noen av oss mange pølser, fikk da de som ikke hadde egne av de. Å dele er da ingen dum egenskap?
Herreminn, hvorfor skal alt problematiseres så veldig i dagens samfunn? 

Back
Topp