Skatting av overgangsstønad

cely

Andre møte med forumet
Jeg fikk nettopp tildelt overgansstønad og har kun dette som inntekt. Er under 18 og går på skole. Jeg må betale 30% av stønaden i skatt og lurte på hvordan dette egentlig fungerer. Vil jeg få igjen på skatten senere? Hadde vært fint om noen kunne forklare meg dette :)

Hei:) Så på NAV sine sider at overgangsstønad er skattepliktig, og noe man ikke får feriepenger for... Men ingenting om hvordan dette vil påvirke skatteoppgjøret.. Har du hatt jobb før? Hvor du har skattet? For har man jobbet før, og skattet så vil man automatisk få nytt skattekort hvert år basert på 2.år tilbake i tid.. For alle må skatte, men det er evt. Det man har betalt FOR MYE ut ifra skattekontorets tall, man vil få tilbake på skatten.. Har man betalt for lite av hva de har på sine tall, vil man få skattesmell..
Kan gi deg et eksempel : jeg har alltid fått igjen på skatten, selvom ikke vært så mye. Men i fjord byttet jeg jobb når jeg flyttet til et annet sted i landet. Fikk samme type jobb, og stilling, men denne kommunen betalte mindre i timen en hva jeg var vane med.. Dette førte til at de trakk mindre skatt av meg. Så når jeg fikk skatteoppgjøret nå i mars, hadde jeg fått 6tusen i smell. Men siden den gamle jobben min utbetale årets feriepenger i fjord, og trakk skatt av dette, som rettet opp for de 6 tusen, så får jeg i år, 200kr tilbake.. Hadde jeg fått disse feriepenger i år istede som er normalt, ville jeg fått smell på 6 tusen...
Håper det hjalp deg litt i allefall, selvom kan være vanskelig å forstå seg på slike ting :)

Hadde jeg vært deg, så ta kontakt med skattekontoret, å hør hva de sier :)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Tror jeg skjønner :) Har ikke hatt jobb før, så har ikke noen annen form for inntekt.

Du vil få igjen hvis du har betalt for mye i skatt.. du kan sjekke skatte trekken din på skatte etaten sine sider. . Når du logger deg inn der å fyller ut beløpet du får i overgangsstønad for hele året... Da vil du få prosenten du må betale.. men som sagt du vil få igjen om du betaler for mye... :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

30% hørtes mye ut med kun overgangsstønad.
Jeg ville dog latt de trekke det og så heller fått igjen på skatten når "skattefordeler" er avregnet på likningen.
Jeg fikk nemlig baksmell et år på OS fordi nav ikke trakk rett skatt til tross for at jeg ba de endre.

Jeg ville snakket med skattekontoret. De trakk meg 36% og det har jeg ikke råd til så etter jeg snakket med de endret de det til 14%

Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app

hadde os en periode og en deltidsjobb i tillegg husker ikke hvor mye skatt jeg betalte men det var mye mindre enn 30% og jeg har alltid fått tilbake på skatten året etter i tillegg.. Men får du os så kan du også søke om bostøtte, barnetilsyn om barnet går i bhg eller har registrert dagmamma, og utvidet barnetrygd og har du ikke deltidsjobb kan det hende du har krav på småbarnstillegg husker ikke hvor liten barnet måtte være.. og så evt kontantstøtte om barnet ikke er i bhg og er under 2år..

Back
Topp