Skatteklasse ??

trolletbø

Glad i forumet
Septemberlykke 2015
Noken som veit om me bytter skatteklasse når me får barn ?? Til skatteklasse 1 ?? eller ??
Litt grønn på sånnt!! [8|]

Dette vet jeg desverre ikke noe om, men lurer litt selv...

Lurer litt jeg også...vi skiftet ikke skatteklasse noen av oss i fjor, men lurer på om det er noe med å være gift?[8|]
Får se neste år[8D]

Då er da berre å fri til karen [:D][:D][:D] hehe... trur da er noko med att ein får ein lettare skatteklasse gitt.. men usikker...

ORIGINAL: trolletbø

Då er da berre å fri til karen [:D][:D][:D] hehe... trur da er noko med att ein får ein lettare skatteklasse gitt.. men usikker...

Det trenger ikke jeg! haha[8D]

Men barnehageutgifter skal hvertfall føres opp som fradrag[:)]

ORIGINAL: anonaBella

Lurer litt jeg også...vi skiftet ikke skatteklasse noen av oss i fjor, men lurer på om det er noe med å være gift?[8|]
Får se neste år[8D]

Ja, står en annen skatteklasse etter vi giftet oss, men husker jo ikke hva vi hadde før! Men har akkurat samme skattekort som tidligere år...

Mener det er gifte og enslige forsørgere som får skatteklasse 2.

Utgangspunktene er enkle:
  • Enslige liknes i klasse 1
  • Ektefeller liknes i klasse 2 når bare én ektefelle har inntekt. De liknes også i klasse 2 hvis begge har inntekt og den samlede inntekt er så lav at felles likning gir lavest skatt.

Ektefeller blir liknet særskilt i klasse 1 for lønn, pensjon og kapitalinntekt når de har så høy inntekt at dette gir lavere skatt enn felles likning.

Og dette for enslige forsørgere.

Husk at enslige forsørgere skal liknes i klasse 2 når:
  • De har omsorg for barn som er født i 1984 eller senere, eller
  • har eldre barn som de virkelig forsørger.

Som enslig forsørger regnes person som er alene om omsorgen for, og eventuelt også alene om å forsørge barn, og samtidig er:
  • ugift, skilt, separert, enke eller enkemann
  • samboer uten felles barn eller
  • gift etter 31. oktober 2000 og uten felles barn

Back
Topp