Skarlagensfeber?

MittAndre <3

Elsker forumet
Har noen av barna deres hatt Skarlagensfeber? Det går visst i barnehagen til sønnen vår (2 år) og moren til en av ungene er lege og lurte på om kanskje Daniel (sønnen vår) er smittet. Ut i fra at han er litt rød i ansiktet. Nå er han lik mora si på dette området så han har litt atopisk eksem-tendenser og blir derfor tørr og rød på vinters tid og når han da bruker smokk i vogna ute nå så blir det litt rødt... Ellers har han ingen symptomer bortsett fra at han hoster og er snørrete. Nå har det gått noen dager og vi har sendt han i bhg hver dag for vi syns ikke han er rød på morgenen og det er ingenting å si på allmenntilstanden. Idag da sambo hentet i bhg sa de at de ønsket at vi tok han til legen og fikk sjekket om han har skarlagensfeber. Jeg skal selvfølgelig gjøre det hvis vi får time imorgen, men jeg syns det er rart at han ikke har noe nedsatt almenntilstand, feber eller utslett på kroppen...andre som har erfaring her? Hvis ikke de hadde nevnt skarlagensfeber ville jeg blåst det av som en forkjølelse...

Lillemann hadde skarlagensfeber på denne tiden ifjor. Han hadde høy feber og veldig nedsatt almentilstand. Synes det er rart at man kan si barnet har skarlagensfeber uten å ha feber? Iallefall, slik vi så det så hadde han enn litt spesiell tunge, bringebær tunge på enn måte. Slapp, og utslett i hånden. Hadde 40,9 i feber. Vondt i halsden hadde han også. Jeg tipper vanlig forskjølelse på din sønn, og hvem er det som ikke er rød i kinnene ute nå? Jeg er det, sønnen min, samboer min osv. Det er ikke noe tegn i seg selv. Min sønn var ikke forskjølet da han hadde skarlagensfeber.

herreli.... du hadde jo merket om han hadde hatt det. Da hadde han hatt feber i noen dager, og kanskje til å med kastet opp. Så hadde feberen stoppet og ungen blitt full av utslett og fått en stor knallrød tung, og kanskje hovne mandler.,......
Dette er jo ikke noe noen kan si bare fordi et barn er litt rød i kinna...!

Du må jo nesten ha noen skarlagensfeber symptomer....!

Ja, ikke sant? Jeg ble nesten litt irritert da sambo kom hjem og sa det, for jeg tenkte at hvis de virkelig trodde han hadde det, var det ikke da litt rart å vente til slutten av dagen med å nevne det..? Hun som hadde seinvakt og sa det er nyansatt og nyutdannet og veldig opptatt av Daniel, så det er mulig hun bare var redd for han...jeg vet ikke..syns bare det er litt rart..

Jenta mi hadde det nok for et par uker siden. Typisk for skarlagensfeber er at de blir litt røde i ansiktet bortsett fra rundt munnen, og tunga blir skikkelig dyprød. Såkalt bringebær- eller jordbærtunge. Det er en streptokokkinfeksjon, så det behandles med penicillin. Utslettet kan komme et par dager/uker etter infeksjonen, som en reaksjon på giften streptokokkene skiller ut, men er ikke noe å gjøre mot utslettet. En har ofte feber i forbindelse med infeksjonen.

Ville tatt ham med til legen og fått tatt en streptest i halsen iallefall (hvis han får andre symptomer) =)

Ja, jeg skal uansett ringe legen imorgen så får vi forhåpentligvis komme inn iløpet av morgendagen. Det hadde vært greit og fått svar før helgen :)

Er jo ikke sikkert at gutten deres har Skarlagensfeber, men det sikkert greit å sjekke opp i det hvis en mor til noen barn der er lege og mente at han kanskje var smittet.
Hvis ikke gutten din har det, så er det jo uansett bra at det ansatte prøver å være observante og bryr seg om gutten din :)

Back
Topp