skarlagensfeber..

linusgullet <3

Elsker forumet
noen med erfaring/peiling? er det farlig på noen som helst måte? det går i bhg for tiden, og mistenker lillemann har det. er det noe jeg bør ringe legevakten for, eller kan jeg ta han med til lege i mårra?

jeg har hatt skarlagensfeber. Før i tiden var det veldig farlig og det er vanlig å få antibiotika for det fremdeles, men mamma fikk ikke i meg. De måtte holde meg fast og brukte en halv time på å få i meg en dose, etter noen min så kastet jeg det opp. Da ringte hun legen og spurte om det var SÅÅÅ nødvendig og fikk til svar at det ikke var så farlig lenger.

Så jeg tror nok du fint kan vente til i morgen med å dra til lege, men er nok smart å få gjort i morgen[;)]

Lillemann har akkuratt hatt dette. Og om din sønn er så dårlig som min var hadde jeg dratt på legevakten uten tvil.
Min lillemann hadde 40,7 i feber, rødlig utslett over hele kroppen, virket som slike tørre nupper "gådehud"
Tunga var bringebær aktiv og hadde tydelig vondt i halsen pga streptokokkene. Ha drakk ikke, spiste ikke.
Han er 2,5 år og satt på fanget mitt fra klokken 1200- 1900 uten å stå på beina. Han var dårligere enn da han hadde kraftig lungbetenelse.
Legen vår sa det var veldig viktig å få pencelin i rett tid. Vi var for sein, men hadde ikke feber før denne dagen.

her er det tidlig i sykdomsforløpet om det er det. han har vondt i halsen,  39 i feber i kveld og ville ikke ha verken middag eller kveldsmat. han har drukket litt vann, men det er alt! det går i bhg, så derfor jeg tror det er det...

bør jeg holde lillebror unna? han er snart 2...! eldste, er 3..!

Snuppa mi hadde det før jul i forbinnelse med streptokokker, men trodde ikke det var farlig i seg selv ? men var bare på legevakten og er ikke alltid man får så god forklaring... merket det bare på utslettet hennes som var over hele ryggen... går jo ann å bare ta en telefon til legevakten å høre da [;)]

så nå de andre innleggene, sikkert legen vår som ikke tok det så alvorlig.. hun holdt på å sende oss hjem fordi det kun var virus, men til slutt tok hun streptokokk prøven å den var jo positiv! endte med antibiotika i tilsammen 20 dager så kanskje lurt å ringe[:)]

Min datter hadde det i romjulen.. Var akkurat blitt 1 1/2 da.. Jeg fikk antibiotika til henne..
Tror nok fint du kan vente til i morgen.. Det hadde jeg gjort.
Men vær obs på at dette er veldig smittsomt! Ikke bare barna som kan få dette. Jeg fikk beskjed om å holde henne unna folk i noen dager.

ORIGINAL: *mamman t lillemann*

her er det tidlig i sykdomsforløpet om det er det. han har vondt i halsen,  39 i feber i kveld og ville ikke ha verken middag eller kveldsmat. han har drukket litt vann, men det er alt! det går i bhg, så derfor jeg tror det er det...

bør jeg holde lillebror unna? han er snart 2...! eldste, er 3..!

Fikk beskjed av legen at det skal litt til for å smitte. Men det dumme er at den er jo ikke slik som andre barnesykdommer. De kan få det igjen og igjen.
Jeg aner ikke hva du bør gjøre, min to åring ble dårlig, han er også ett feber barn, og ble lagt inn med feber kramper i sommer.
Derfor blir nok jeg også veldig redd når feberen blir høy.
Men smitten er der og har vel allerde skjedd. Så er vel bare å la det gå sin gang?
God bedring til gutten, håper han kommer seg fort igjen iallefall.

Back
Topp