Skalldyr

Lille jenta vår

Glad i forumet
Kan man spise skalldyr når man er gravid?
Vet det har vært diskutert masse frem og tilbake om det.
Står her midt i et dilemma, for i morgen kommer pappa på
besøk til oss.
Han nevnte han kunne handle inn til skalldyr i morgen kveld.
Han vet ikke jeg er gravid, men i all hast svarte jeg "ja" [&:]

Hvordan er dette?

Vet ikke helt, tror helst det er blåskjell man skal holde seg unna.. Men kan ikke si noe sikkert.
Jeg spiste hvertfall masse reker og krabber både i beg og slutten av forrige graviditet.

Det er i tilfelle reker og kreps det er snakk om....

Fant detter her inne på BV da.

(Av: Jordmor Monica)

Spørsmål:
Hei, jeg er gravid (15+1), kan jeg spise skalldyr som reker, krabbe eller blåskjell som vanlig eller kan det være skadelig på noen måte?

Svar:

Svar: Bare spis og kos deg med forbehold om garantert giftfrie blåskjell.
Ellers kan jeg fortelle at det har vært mange teorier om kvinner med allergi bør ha et spesielt kosthold i svangerskapet, men inntil nå er det ikke kommet anbefalinger som går i den retning. Skalldyr kan barnet reagerer på når du ammer, så benytt sjansen mens du har den. God sommer!
Hilsen Monica.

Typen jobber på restaurant og sier at gravide ikke skal spise hovedkjøttet i krabber, altså kroppen. Men kjøtt fra klørne kan man spise. Reker og kreps kan man fint spise. Såfremst det er kokt [;)]

Når det gjelder krabbe så skal du ikke spise det brune og det greiene der bare det hvite kan du spise.
Tror reker er greit, derso det ikke er noe speislet varsel ute å går nå.
Blåsjell bør du nok være forsiktig med, der er det kke alltid like greit å hviet.

Jeg fikk beskjed om og ikke spise krabbe(bare klør var ok), ikke blåkjell og dypvansfisk[:)]. Reker var helt greit[:D]

Supert, da blir det ferske reker til MGP [:D]

Back
Topp