Skal starte å prøve - mann med 4-4 turnus

Sjof

Glad i forumet
Assistert-jentene
Juliknøttene 2022
Hei.

Jeg skal fjerne spiral nå i Januar, og vi skal forsøke å bli gravid. Samboer arbeider fire uker på/fire uker av.
Jeg prøver å lese om eggløsning, og forståelse for syklus. Kan mine eggløsninger havne slik at han omtrent er ute hver gang det er mulig?
Er forresten 29 år, så mulig jeg skulle hatt kunnskapen om dette. Må innrømme at jeg frykter det vil ta lang tid, siden samboer er borte 4 uker av gangen.
Ingen barn fra før.

takk for de som vil dele erfaring og kunnskap

Normalt sett så kommer jo eggløsningen med 4 ukers mellomrom så det er sikkert mulig. Hvordan har du TR i forhold til hans uker ute?

Hei.

Jeg skal fjerne spiral nå i Januar, og vi skal forsøke å bli gravid. Samboer arbeider fire uker på/fire uker av.
Jeg prøver å lese om eggløsning, og forståelse for syklus. Kan mine eggløsninger havne slik at han omtrent er ute hver gang det er mulig?
Er forresten 29 år, så mulig jeg skulle hatt kunnskapen om dette. Må innrømme at jeg frykter det vil ta lang tid, siden samboer er borte 4 uker av gangen.
Ingen barn fra før.

Hvis han er 4 uker av vil dere nok treffe på en eggløsning eller hvertfall fruktbar periode når han er hjemme.
En gjennomsnittlig syklus varer 28 dager, med menstruasjonsstart på dag 1, eggløsning på dag 14. Det går normalt også 14 dager fra eggløsning til mensen starter. Det finnes såklart unntak, både i kortere og lenger syklus, og hvor tiden fra mens til eggløsning kan variere, men også der hvor dagene fra eggløsning og til menstrasjon er kortere enn 14 dager.

Egget lever i 24 timer fra det slippes, mens sæd sies å kunne overleve opptil 5 dager i skjelden. Altså kan man ved eggløsning på dag 14, regne fruktbar periode fra 4-5 dager før selve eggløsningen og på selve eggløsningsdagen.

Har du brukt hormonspiral?
Isåfall vil syklusen din starte opp igjen etter du har tatt ut spiralen, men det kan ta litt tid før det blir stabilt.
Har du hatt kobberspiral vet du allerede hvor lang syklus du har.

Hvis han er 4 uker av vil dere nok treffe på en eggløsning eller hvertfall fruktbar periode når han er hjemme.
En gjennomsnittlig syklus varer 28 dager, med menstruasjonsstart på dag 1, eggløsning på dag 14. Det går normalt også 14 dager fra eggløsning til mensen starter. Det finnes såklart unntak, både i kortere og lenger syklus, og hvor tiden fra mens til eggløsning kan variere, men også der hvor dagene fra eggløsning og til menstrasjon er kortere enn 14 dager.

Egget lever i 24 timer fra det slippes, mens sæd sies å kunne overleve opptil 5 dager i skjelden. Altså kan man ved eggløsning på dag 14, regne fruktbar periode fra 4-5 dager før selve eggløsningen og på selve eggløsningsdagen.

Har du brukt hormonspiral?
Isåfall vil syklusen din starte opp igjen etter du har tatt ut spiralen, men det kan ta litt tid før det blir stabilt.
Har du hatt kobberspiral vet du allerede hvor lang syklus du har.

Hei. Takk for utfyllende og godt svar. Jeg har hatt hormonspiral i 5 år. Merker at stort sett med spiralen også så har jeg alle tegn på mensen rundt den 19 i måneden. Det har vært litt rart. Hehe

Jeg har prøvd å lese meg opp på dette, så jeg håper jo selvsagt at når han er fire uker hjemme så vil det treffe. Ser en over svarte at vi kan risikere flere perioder uten.

utrolig hvor «grønn» man kan være til tross for alt man leser. Har hatt lyst på barn i noen år allerede, men har liksom ikke prioritert det før nå.

Hei. Takk for utfyllende og godt svar. Jeg har hatt hormonspiral i 5 år. Merker at stort sett med spiralen også så har jeg alle tegn på mensen rundt den 19 i måneden. Det har vært litt rart. Hehe

Jeg har prøvd å lese meg opp på dette, så jeg håper jo selvsagt at når han er fire uker hjemme så vil det treffe. Ser en over svarte at vi kan risikere flere perioder uten.

utrolig hvor «grønn» man kan være til tross for alt man leser. Har hatt lyst på barn i noen år allerede, men har liksom ikke prioritert det før nå.

Det er en mulighet, men jeg tenker det er skikkelig uflaks om han er borte akkurat på eggløsning dag hver gang, men det vil uansett ikke skje at du ikke er i noen fruktbar periode når han er hjemme i 4 uker så lenge du har normal syklus.

På hormonspiral har du ikke eggløsning, og dermed ikke et normal menstruasjon men en månedlig blødning, og mange stopper jo såklart å blø også da. Så derfor kan det hende at når syklusen med eggløsning er i gang at det vil bli et annet intervall og andre datoer for når du får mens :)
Når du tar ut spiralen pleier man innen en uke å få en bortfallsblødning, som ikke er en mens, og deretter vil nok kroppen starte å sette i gang syklusen når den ikke er påvirket av hormonene fra spiralen.

Masse lykke til med prøvingen, satser på at det går raskt ❤️ :)

Min sambo har 2-2turnus så vi opplevde at han var ute hver gang jeg hadde eggløsning. Så hvis du har en normal syklus på rundt 28 dager så vil du være i fruktbar periode mens han er hjemme;) og i absolutt værste fall hvis det ikke vil klaffe når han er hjemme på lenge så finnes det piller du kan ta for å utsette mensen, og dermed også eggløsninga i opptil 14dager. Jeg måtte ta en runde med disse for hos oss ville ikke eggløsninga passe med når han var hjemme på 10 mnd'er:confused: primolut het vel de. Blei litt hormonell mens jeg gikk på de, men funket supert. Fikk mensen 3dager etter pilleslutt og gikk rett inn i normal syklus etter det:)

Hei.

Ingen barn fra før.

Her hos oss var han ute hver gang jeg fikk eggløsning. 4-4 turnus og ustabil syklus. Til slutt var vi så lei at vi fikk han hjem på slutten av turnusen, fordi eggløsningstestene indikerte eggløsning. En fantastisk arbeidsgiver, og vi er så takknemlige. I dag er jeg nemlig over 10 uker på vei:joyful:

lykke til med prøvingen:happy::happy:

Samme her.
Etter mine beregninger mister vi halvparten av prøveperiodene :banghead:

Har som regel mensen et par dager etter at han drar, og han er da borte under eggløsning den mnd. Får så mensen igjen en uke +/- etter at han kommer hjem igjen, så rekker eggløsning fint da. Utrolig kjipt at vi mister 50% av mulighetene, men sånn er det bare. Tror det skal godt gjøres at det passer slik at vi får det til hver syklus.

Det kommer ann på syklusen din.
Dere vil nok uansett miste noen eggløsninger, men akkuratt hvor ofte kommer an på syklusen din. Har du en helt gjennomsnitlig syklus, vil dere statistisk sett miste annahver eggløsning.
Det kan være lurt å være forberedt på at det derfor kan ta lengre tid. Skulle dere miste hver eneste eggløsning, så kan det være lurt å snakke med arbeidsgiveren hans. Man kan bli overrasket over hvor forståelsesfulle sjefene kan være på dette området. Da vi prøvde på førstemann fortalte mannen om situasjonen etter en stund, og arbeidsgiver (en veldig typisk «mannemann» som ikke virker som familie-typen) viste enorm forståelse og gav mannen min fri til alt han trengte av legetimer og ultralyder og det som er, uten å trekke i lønn eller noe. Han skrev det ikke en gang opp som fravær.

Min sambo har 2-2turnus så vi opplevde at han var ute hver gang jeg hadde eggløsning. Så hvis du har en normal syklus på rundt 28 dager så vil du være i fruktbar periode mens han er hjemme;) og i absolutt værste fall hvis det ikke vil klaffe når han er hjemme på lenge så finnes det piller du kan ta for å utsette mensen, og dermed også eggløsninga i opptil 14dager. Jeg måtte ta en runde med disse for hos oss ville ikke eggløsninga passe med når han var hjemme på 10 mnd'er:confused: primolut het vel de. Blei litt hormonell mens jeg gikk på de, men funket supert. Fikk mensen 3dager etter pilleslutt og gikk rett inn i normal syklus etter det:)

Takk for tips! Dette skal jeg lagre.
Min mann har 2-2 turnus og om 2 mnd vil han være ute under eggløsning 10 mnd frem i tid...

Takk for tips! Dette skal jeg lagre.
Min mann har 2-2 turnus og om 2 mnd vil han være ute under eggløsning 10 mnd frem i tid...
Bare hyggelig, husker jeg var rimelig fortvila en liten periode når jeg så hvor lenge det var til neste gang det klaffet. Du starter på pillene 3dager før mensen mener jeg å huske. Var gynekologen som skrev resept, men legen kan også skrive de ut.
Masse lykke til❤

Samboeren min har 4-2-4-2 —- MÅNEDER :p Med samboere som er så lenge vekke så må man bare ta det som det kommer. Anbefaler deg å laste ned feks flo eller liknende apper - da foreslår de en EL-dato for deg. Supplementer med EL tester. Også når han ikke er der - så lærer du deg lutealfasen din og gjør det lettere å få klaff når han er hjemme :) Lykke til!!!

Back
Topp