Skal kjøpe bil.. hadde dere stolt på dette?

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Fant en Toyora Jaris i en bruktbilforhandler (ikke merkeverksted).. Det er en 2002 modell... har kun gått 51000...

Fant ut forsikringsselskapet for å sjekke hva kilometeren sto på når de hadde den forsikret hos seg.. og da sa det selskapet at det var registrert 440 000 i kilometerstand.. men at det ofte kunne skje sånne feil.. at det står et par nuller for mye.. men at det så ut som at kilometermåler var byttet (noe i den duren i alle fall.. som jeg oppfattet) Denne forsikringen var sagt opp i 2010

Ble enda mer skeptisk..

Så var jeg innom en Toyota forhandler og tittet på en Jaris der.. og fortalte han om det.. han sa at det var jo tvilsomt at Jarisen hadde gått over 400 000 uansett.. og at det nok var en feil.. og at den helt sikkert hadde gått 44 000.. og ikke 440 000...

Vet at det er kun 1 eier på denne bilen. En kvinnelig eier

På jobben min har de Eutosys.. og fikk de til å sjekke hvem som var tidliger eier.. og da nevnte de denne damen.. også 1 uke hos Toyota i Oslo (mener å huske at de sa at de sto som eier i 1 uke).. så Bilforhandleren som jeg var hos

Så jeg ringte til den Toyota butikken som den skulle ha stått oppført hos en uke.. Det tror jeg ikke stemmer.. men de hadde hatt den inne i 2010 til EU kontroll.. og da sto kilometermålet på 44 000

Hadde dere da stolt på at denne stemte da? At den bare har gå¨tt 51 000?

Vil jo si at eier kun er kjørt 5000 i året.. høres så ufattelig lite ut bare..

vet at mange har biler som de nesten ikke kjører,
vet at forsikringer ofte kan ha feil km stand, slik som vi har ubegrenset på km-kjøring så dermed vet de ikke kilometeren på bilen. Hvis en ikke har det så gir en beskje om hvor mye en evnt kommer til å kjøre og da leger de på den lengden for hvertår som går. Så si det står at de kommer til å kjøre 44.000km i året så kan en gange det med 10 og da er en oppe i 440.000km selv om en evnt ikke har kjørt det alikevel

ser jo fort på en bil om den bare har gått 51000 da istedefor over 400000. men jeg hadde ikke kjøpt uansett. det er veldig mye juks med km stand på biler så det der ville jeg ha hatt dokumentert ifra merkeverkstedet først.

turboquattro skrev:
ser jo fort på en bil om den bare har gått 51000 da istedefor over 400000. men jeg hadde ikke kjøpt uansett. det er veldig mye juks med km stand på biler så det der ville jeg ha hatt dokumentert ifra merkeverkstedet først.

oki..

hvordan får jeg det da? Servicer skal være fulgt.. må jeg bare se de papirene da.. og memorene hvor servicen er tatt?

Hvordan kan jeg med det blotte øyet se om den har gått 400 000 vrs 51000?

Tja.. var det flere tall til venstre på speedometeret?
Min 95 modell har bare gått 240 000 liksom. 
Jeg har bare hatt sånne eldre biler og ingen har gått 250 000 egentlig.
Så syns 440 000 hørtes MYE ut. Aldri hørt om noen som har kjørt så langt. Noen gode gamle Toyotaer og Volvoer kommer godt over 300 000. Men en fra 2002... neppe
Hvem søren kjører så mye? Jeg tror forsikringsselskapet er helt på bærtur. Er det hos dem den var forsikret? 

Om en bil har kjørt 440 000 er den nok ganske slitt i motor og på rattet :-P.
Min Ford Fiesta som jeg kjøpte bare 5år gammel i 2002 husker jeg hadde for få tall på tellern så når den runda en 100 000 så stod det fortsatt lavt tall.. det til venstre var vekk. Da jeg solgte den til en forhandler og sa den hadde gått 220 000 men stod bare 20 000 nektet de.. for den kunne umulig ha gått mer enn 120 000. Jeg krangla med gubben for visste den hadde runda en gang hos meg og hadde gått over 100 000 da jeg kjøpte den. Men han nekta og jeg stod på  mitt. Men tror ikke man får sånne tellere som mangler ett tall nå lenger... :P

Tja, jeg hadde en Yaris 2000-modell som jeg solgte i 2009, da hadde den knapt gått 50.000. Jeg hdde hatt den i 3,5 år, og jeg hadde ikke kjørt mer enn ca.10.000 på hele den tiden, så jeg sys ikke det høres så rart ut at den ikke har gått mer. Bilen min ble stort sett kun brukt til bykjøring, er jo ikke nødvendigvis den bilen man legger ut på de lengste turene med... Misforstå meg rett, jeg syns det var en super bil, men ikke sååå mye bagasjeplass at det gjør noe, så var ikke noe langtur-bil for meg.

mammatileijente skrev:

turboquattro skrev:

oki..

hvordan får jeg det da? Servicer skal være fulgt.. må jeg bare se de papirene da.. og memorene hvor servicen er tatt?

Hvordan kan jeg med det blotte øyet se om den har gått 400 000 vrs 51000?

skjekk service hefte eller kontakt et toyota verksted (dem skal vite det ang servicer som er fulgt). mangler service hefte og toyota ikke har noe info om bilen så ville jeg vært skeptisk.

se etter slitasje på bilen som interiør. seter, ratt, girkule osv. skjekk etter lakkskader, riper og striper. selvfølgelig en ripe osv kan være der uansett men er bilen skikkelig slitt så er det noe som ikke stemmer med kun 51000.

du kan å spørre om å få ta med bilen på naf for en skjekk før du kjøper bilen. dem ser som regel tilstanden til bilen å.

Det er jo åpenbart en feil hos forsikringsselskapet.. Hadde jo vært rart om den forrige eieren hadde gått fra å kjøre titusen km i året til at hun plutselig har kjørt 350 000?? Hallo. Har ikke yaris digital kmteller forresten? Ikke så lett å jukse med.. Så lenge alle servicer er fulgt og bilen ikke har heftelser hadde jeg godt kunne kjøpt denne bilen :)

sambo var å så på en bil i fjor, en ganske gammel bil som var gått veldig lite og det var kona i et eldre ektepar som hadde eid den.hun hadde bare brukt den til og fra jobb og på butikken innimellom og de bodde egentlig i gangavstand til både jobben hennes og butikken så det var ikke lange stykke den bilen ble kjørt:)
dermed er det ikke så usannsynlig om en slik bil har gått så lite.

men som flere her siersjekke servicehefte og slikt om alle servicer er fulgt og slitasje osv.

Jeg synes det høres ut som en feil ja.

Du ser godt på en bil hvis den har kjørt over 400 000.  Den blir veldig slitt både utvednig på lakken og innvendig. En bil som bare har kjørt 50 000 kan en jo få litt nybilfølelse i, hvis den er bra rydda og velholdt inni.  Det får du nok ikke i en bil som har kjørt over 400 000 km. 

Hvis du itilegg sjekker når siste service er tatt, og hvis de tallene stemmer med hva kilometerstanden er nå, så er det nok en 00 feil fra forsikringsselskapet. 

Skjønner jo at den ikke har gått over 400 000:) Men det jeg er usikker på.. er om det kan ha vært justert på turtelleren.. Derfor jeg tenker sånn er fordi det virker som om det har vært mye tull med telleren.. og om den er byttet.. hvorfor?

mn nå ble den bilen uaktuelt alikevel.. for den viste seg å ikke ha aircondion:) Og det MÅ jeg ha! :)

Det å stille speedometer på biler er SÅ mye mer vanlig enn folk tror dessverre. Men, tips til ting du kan se etter:
- rattet - slittasje?
- Innsiden av dørhåndtaket - ser dette godt brukt ut?
- Girstanga/kula - Hvordan er den?

Med andre ord, alle slike ting vi må bruke når vi kjører bilen.
I dette tilfellet ville jeg si at det burde være litt slitt, men ikke mye. Er det feilfritt kan det også være byttet ut(se på bakdørene om det er likt;))

Skytten84 skrev:
Det å stille speedometer på biler er SÅ mye mer vanlig enn folk tror dessverre. Men, tips til ting du kan se etter:
- rattet - slittasje?
- Innsiden av dørhåndtaket - ser dette godt brukt ut?
- Girstanga/kula - Hvordan er den?

Med andre ord, alle slike ting vi må bruke når vi kjører bilen.
I dette tilfellet ville jeg si at det burde være litt slitt, men ikke mye. Er det feilfritt kan det også være byttet ut(se på bakdørene om det er likt;))

Takker for tips:)

Og ja.. det mange som gjør det.. desverre.. derfor ble jeg også skeptisk..

Men denne bilen hadde ikke aricondition alikevel.. så da er den uaktuell

Ja det hadde jeg stolt på, mange som ikle kjører mer..svigerfar kjører rundt det i året mens vi kjører rundt 40.000 på et år.. :)

5000 i året er ikke ufattelig lite, men bare vanlig lite.

Vi kjører rundt 8000 og har et par langturer i året, hadde vi ikke hatt det ville nok vi og vært på 5000.

Ellers synes jeg alt høres ok ut.

Veldig usikker på hva jeg hadde trodd da..

Men vi kjøpte en ny bil (2009) som bare hadde gått 30.000, vi kjøpte den i fjord da.. så kilometerstanden varierer, kommer ann på hva den er brukt den som eller hvem som har hatt den tidligere..

5000 i året er da ikke så sykt lite?
13 km daglig det.
Er ikke alle som kjører til jobb heller, og da blir det plutselig noe annet.

Jeg tviler på at den har kjørt over 400 altså, da må den ha blitt brukt som et eller annet.
Ikke vanlig kjøring. Og dersom det er en kvinnelig eier øker vel sannsynligheten for at den har blitt lite kjørt.

Synes ikke det lukter ugler i mosen.

Det er ikke alle som kjører så mye, men jeg vet jo ikke med den bilen. Svigers har en bil kjøpt i 2006, den er ikke kjørt 40 000 enda. Lengst har den vel kjørt da jeg lånte den og kjørte til Oslo fra Bergen og hjem igjen.

Back
Topp