Skal far være med på kontrollene?

Signe80

Blir kjent med forumet
Jeg har to barn fra før, men det med en annen far. Nåværende barn i magen er med min mann, og han blir far for første gang. Han begynner å nærme seg 35 og er klar som et egg på å bli far. Leser her inne på babyverden for hver uke som går, om utviklingen hos den lille. Og det synes jeg er så fantastisk! Like fantastisk synes jeg det er at han ønsker å være med på kontroll, for å høre hjertelyd og den slags. Han var jo ikke med da jeg var på tidlig UL pga. blødning, da han var borte i forbindelse med jobben.

Så til uka skal vi til første svangerskapskontroll, og han skal være med sier han. Noe jeg i utgangspunktet er positiv til. MEN.. Så er det det at jeg ønsker å nevne til legen dette med spiseforstyrrelsene. I tillegg har jeg siden sist svangerskap vært plaget med slapp bekkenbunnsmuskulatur. Merker at jeg lekker ved mye hopping på trening, rask løping og et par ganger under sex når man får orgasme (beklager detaljer) Og dette mener jeg er VIKTIG å nevne til legen, da jeg absolutt ikke vil det skal bli verre etter tredje graviditet.
Men dette synes jeg er enormt vanskelig å ta opp med mannen tilstede. Så åpne om ekle ting er vi faktisk ikke, vi.. Samtidig er jeg redd for å skuffe ham også.

Hva ville dere gjort? Er deres partner med på kontrollene?
 
Han blir nok neppe med på alle, når han bare får se hvor rutinepreget slike legekontroller er. Men for min del hadde det vært veldig deilig å kunne ta opp disse bekymringene med lege ved første time. Er jo ikke så ofte på kontroll heller, siden jeg er tredjegangsgravid.
 
Min sambo var med på mange av kontrollene med guttungen i magen men ikkje alle, noen kontroller er det viktig å få ha i fred slik at du kan spørre fritt og snakke om litt mer private ting med lege/jordmor:) det forstår sikker mannen din og:)
 
sambo var ikkje med på lege og jordmor -kontroller
 ..hadde ikkje behov for å ha han der heller

Han var med på tidlig UL , ordinærUL . og fødselforerede kurs  + de siste sjekkene på sykehuset når eg gikk overtid
 
Nei, han var med på UL i dag og blir med på ordinær ultralyd, men det er nok alt...
 
Her blir han nok med på dei kontrollane til jordmor så han har anledning til, jobbar skift så trur ikkje han kan vera med på alle. Men på ul og diverse andre ting blir han med på, da tek han seg fri frå jobb evt. :) Til lege blir han ikkje med, der er eg berre ved første kontroll, eller viss eg treng sjukmelding eller div anna :)
 
Her var mannen med på alle kontroller forrige runde, og regner med han vil det denne gangen også. 

Men kan du ikkje fortelle din kjære at det er enkelte ting du vil ta opp med legen, som du syns er litt vanskelig å prate med han om, og be han om å vente ute dei minutta det evt tar?! På den måten får han jo vært med på alt som har med babyen hans å gjere, men ikkje det som går direkte på deg og dine plager?! :) For du vil jo gjerne at han skal få delta på alt han kan!! ;)
 
Du kan jo la mannen din bli med på den første undersøkelsen også ringer du jordmor/lege etterpå og forteller om "plagene" slik at de vet om det. Mannen dinj trenger jo ikke å hare på da :)
 
Her var mannen med på alt av kontroller så si med prinsessa. Om hsn vil her så skal han får være med. Men vi er også som noen åpne bøker forandre så hos oss ville dette ikke vert noe problem. Når det kommer til dette med bekkenmusklaturen osv er det aldri for sent å begynne å trene denne opp med enkle knipe øvelser. Den lettestf måten å finne den på er å prøve å stoppe urinen mens du er på do. Å ellers ta ca 10 x3 rep av øvelsen uanz tids punkt på dagen hverdag:) på samme måte som når du tisser å prøver å stoppe urinen. Dette vil jo på sikt gi en vinn-vinn sitvasjon for både deg å partneren din:)
 


AudiMamma skrev:
Her var mannen med på alt av kontroller så si med prinsessa. Om hsn vil her så skal han får være med. Men vi er også som noen åpne bøker forandre så hos oss ville dette ikke vert noe problem. Når det kommer til dette med bekkenmusklaturen osv er det aldri for sent å begynne å trene denne opp med enkle knipe øvelser. Den lettestf måten å finne den på er å prøve å stoppe urinen mens du er på do. Å ellers ta ca 10 x3 rep av øvelsen uanz tids punkt på dagen hverdag:) på samme måte som når du tisser å prøver å stoppe urinen. Dette vil jo på sikt gi en vinn-vinn sitvasjon for både deg å partneren din:)

Joda, jeg har prøvd alt det der, pluss litt til. Bekkenbunnstreningsfilm, knipekuler, kniping under sex. Jeg ringte en privatklinikk for å få en undersøkelse for henvisning for en evt. operasjon, men ville vente til jeg er helt ferdig med å få barn.

 
Han blir med på noen tenker jeg, men har jo vært igjennom alle samtalene begge to en gang før, men noen skal han på :)

Jeg ville bare spurt om han ikke kunne godt ut litt slik at han slipper æ høre detaljer om ting han ikke vil..og hvis han lurer på hva du tenker på, så si bare at det har med tiss å gjøre, og da forter jo di fleste mannfolka seg ut uansett.. hehe :)
Du trenger ikke nevne for han at det er andre ting du vil ta opp, det sier du jo bare til legen etter han har forlatt rommet :) Også slipper du å måtte forklare for han etterpå hva du prata om, for mannfolk liker ikke tenke på jenter og urin samtidig uansett hehe :p
 
Sambo var med på kontrollene til jordmor, men ikke lege.. Lege er ikke så spennende som jordmor, da :-)
 
Jeg signerer de som foreslår å dele opp timen din :-)

Først er dere sammen om alt det generelle pratet og så tar han seg en tur ut mens du og jm snakker om de private tingene du ønsker.

Det er bare å si det sånn til mannen at du veldig gjerne vil ha ham der men at du gjerne vil ha noen minutter på slutten av timen alene med jm for å snakke om private ting.
 
min mann  er kun med på ordinær ultralyd. kontrollene tar jeg alene;) skal ha med lillemor til jordmor når magen kommer skikkelig så hun kan høre hjertelyd til lillesøster/bror <3
 
min mann  er kun med på ordinær ultralyd. kontrollene tar jeg alene;) skal ha med lillemor til jordmor når magen kommer skikkelig så hun kan høre hjertelyd til lillesøster/bror <3
 
min mann  er kun med på ordinær ultralyd. kontrollene tar jeg alene;) skal ha med lillemor til jordmor når magen kommer skikkelig så hun kan høre hjertelyd til lillesøster/bror <3
 
min mann  er kun med på ordinær ultralyd. kontrollene tar jeg alene;) skal ha med lillemor til jordmor når magen kommer skikkelig så hun kan høre hjertelyd til lillesøster/bror <3
 
Under første graviditet var han med på alle kontroller, og han storkoste seg.
I går var vi på første kontroll hos jordmor, og han synes ikke at det var like mye stas nå som sist, bortsett fra det å høre hjertelyd, så jeg vet ikke om han blir med på alle. Noen blir han nok med på vil jeg tro. Men kan du ikke ta med et brev til legen, og si til han at det er kvinneting (eller noe) og at han kan gå ut på slutten av kontrollen, så kan du snakke fritt med legen?

 
Min var ikke med på alle, og jeg sa til han at jeg trengte å snakke med jordmor alene om "kroppslige" plager jeg ikke syntes han trengte å vite. Han pusha litt for å vite hvilke plager jeg mente, så jeg sa bare "LUFT og sånn" haha.. så han syntes det var helt greit.
Han var ikke med til legen, bare på de første ultralydene (vi hadde sinnsykt mange) samt et par jordmortimer hvor hun ville at han kom.

Når det kommer til bekkenbunnstrening. Har du forsøkt noe så "enkelt" som vaginakuler man får i voksenbutikker? Grunnen til at jeg spør, er at jeg driver med sånne ting, og vi har så veldig mange gravide, nye mammar som det fungerer så bra for :)
 
nei han skal ikke bli med på kontroller, men ultralyden skal an være med på, akkurat som sist :)
for vår del ser vi ikke helt hvorfor han skal være med på kontroller, ikke engang jeg synes det er spesielt gøy, hvis alt går som det skal er det jo ikke akkurat noe spektakulært som skjer hverken hos jordmor eller lege, bare urinprøve og litt snikk-snakk hehe  

 
Back
Topp