Skal du ta NIPT?

Skal du ta NIPT?

• Antall som har svart
    58
Tar privat kit sendt fra Danmark 10+0. (9+3 fra EL). Takker vel også ja til offentlig i uke 13+2, siden jeg allerede har fått innkalling. De sjekker for flere avvik i Danmark enn hva som er lov i Norge. Har valgt panorama utvidet.

Gjør det fordi jeg ikke har kapasitet og nettverk til å ta meg av et sykt barn. Jeg har ingen søsken og gamle foreldre. Men hovedgrunnen denne gangen er fordi jeg ikke ønsker å "velte familien", da vi allerede har to friske barn fra før.

Tok også nipt i andre svangerskap på Gran Canaria da vi tilfeldigvis skulle dit uka etter UL i uke 12. På TUL var de usikre på om nakkefolden var noe forstørret, men duotest kom tilbake med veldig gode resultater. Turte likevel ikke stole på den da 5% av testene som blir tatt gir feil svar.

Tar privat kit sendt fra Danmark 10+0. (9+3 fra EL). Takker vel også ja til offentlig i uke 13+2, siden jeg allerede har fått innkalling. De sjekker for flere avvik i Danmark enn hva som er lov i Norge. Har valgt panorama utvidet.

Gjør det fordi jeg ikke har kapasitet og nettverk til å ta meg av et sykt barn. Jeg har ingen søsken og gamle foreldre. Men hovedgrunnen denne gangen er fordi jeg ikke ønsker å "velte familien", da vi allerede har to friske barn fra før.

Tok også nipt i andre svangerskap på Gran Canaria da vi tilfeldigvis skulle dit uka etter UL i uke 12. På TUL var de usikre på om nakkefolden var noe forstørret, men duotest kom tilbake med veldig gode resultater. Turte likevel ikke stole på den da 5% av testene som blir tatt gir feil svar.
Oi, veldig spennede. Jeg tenkte også Danmark, har ikke lest så mye, men tenkte man må dra ditt for å ta den? Vil du dele noe linker hvordna får man sånn tilsendt? Det e vel ikke den Evita testen? Har lest litt t den e mest bred, like bra som morkakeprlven eller noe sånt. M nok lese meg opp lit mer hehe

Hvor lang tid tok det fra du bestilte til du mottok testen?

Jeg tenker at jeg skal ta den privat i Norge. Håper og satser på at den er bra nok

Oi, veldig spennede. Jeg tenkte også Danmark, har ikke lest så mye, men tenkte man må dra ditt for å ta den? Vil du dele noe linker hvordna får man sånn tilsendt? Det e vel ikke den Evita testen? Har lest litt t den e mest bred, like bra som morkakeprlven eller noe sånt. M nok lese meg opp lit mer hehe

Hei!
Så klart :)
Tar den som heter panorama utvidet til 5400kr (ca 7100NOK): https://www.ultralydklinikken.dk/gentest/panorama-test/

Utfordringen kan være å finne noen som kan ta selve blodprøven. Både fastlegen og jordmor sa nei. Men en privat klinikk som er godkjent for å ta niptprøver sa ja. Måtte booke UL der samme dag for å få bekreftet svangerskapslengde (må være over 9+0). Men har du ei venninne som er sykepleier eller tilsvarende så kan de trolig gjøre det for deg.

Evita er mer omfattende og dyrere. Ser ikke ut til at de sender den.

Harmony er den man får i Norge.

Etter man har tatt prøven sender man den til USA med papirene og fraktdokumentene man får fra Danmark. Får svar etter 10-12 dager. Kontaktpersonen er dansk. Virker veldig greit foreløpig. :happy:

Hvor lang tid tok det fra du bestilte til du mottok testen?
De ønsker egentlig at man tar en UL før man får det tilsendt slik at man får bekreftet svangerskapslengde og om det er 1 eller 2 foster. Jeg bestilte 4. januar, hadde privat UL 25.januar. 26.januar sendte de kittet (man bestemmer selv når man vil ha det tilsendt). Man må melde inn hvilken dag man skal ta blodprøven også sender de toll og fraktpapirer 1 uke før det igjen. Så booker man selv på nett med DHL (ingen ekstra kostnad). Jeg skal ta prøven og ny tidlig UL på tirsdag.

Veldig detaljert bruksanvisning som medfølger :)

Last edited:
Bor i utlandet, så tar den her. Koster rundt 4000 kr for Harmony. De har Panorama også, men er litt dyrere og er større sjanse for falsk positiv. De har også en som bare koster 800kr, men jeg føler den ikke kan være like bra! Må høre med legen min muligens..

Nei er svaret mitt. Fordi det blir uansett en fostervannprøve og muligens en morkake prøve. Det er pga tidligere aborter og min genfeil, som sykehuset skal følge opp.

Nei, har ikkje rett på det pga alder og tenker vel at eg da skal følge helsevesenets anbefalinger. Mest det at eg ikkje orker mer ekstra styr ifm graviditet. Har vore gjennom exu, ivf og sa, så no får det søren meg holde og vere en normal graviditet.

Jeg skal ikke ta siden jeg «bare» er 27 år og dette er mitt første svangerskap = ikke noe tidligere erfaring som gjør jeg har/føler ekstra behov. Hadde jeg følt meg stressa, engstelig eller noe så hadde det nok vært verdt det, men føler meg veldig rolig

Nei, har ikkje rett på det pga alder og tenker vel at eg da skal følge helsevesenets anbefalinger. Mest det at eg ikkje orker mer ekstra styr ifm graviditet. Har vore gjennom exu, ivf og sa, så no får det søren meg holde og vere en normal graviditet.
Jeg kjenner følelsen! Jeg får NIPT pga alder, men jeg tar meg i å tenke: ‘så mange strabaser som jeg allerede har vært gjennom, så fortjener jeg vel en grei graviditet uten noe mer styr?’ ;)

Min NIPT reiste også med DHL i dag, så da var det bare den lange ventetiden :angelic:
Huff ja :nailbiting: Ser min allerede er på vei over Atlanteren. Han DHL-mannen ble litt forfjamset da jeg sa det var blodprøver som skulle til USA da han spurte om innholdet. Kanskje ikke hverdagskost :hilarious:

Krysset dere av for å vite kjønn?

Huff ja :nailbiting: Ser min allerede er på vei over Atlanteren. Han DHL-mannen ble litt forfjamset da jeg sa det var blodprøver som skulle til USA da han spurte om innholdet. Kanskje ikke hverdagskost :hilarious:

Krysset dere av for å vite kjønn?
Min var innom Milano i natt, så her går det unna. Her hadde han som hentet hørt om blodprøver i posten før:)

Krysset av for å vite kjønn. Men ikke så viktig for min del å vite, men greit når man først får muligheten.

Min var innom Milano i natt, så her går det unna. Her hadde han som hentet hørt om blodprøver i posten før:)

Krysset av for å vite kjønn. Men ikke så viktig for min del å vite, men greit når man først får muligheten.
Min dro nettopp fra Tyskland. Rart de tar forskjellig rute :joyful:

Ja, samme her. Har en av hver fra før så spiller egentlig ingen rolle, selv om jeg holder en liiiten knapp på ei rolig jente :wacky:

Ja, litt rart.
Min dro fra Kristiansand, via Danmark, så til Italia og ble videresendt derfra i formiddag.

Jeg har 3 gutter fra før, så holder en knapp på at det er en gutt til :dummy: ingen spesielle ønsker om det ene eller det andre, men vil bli veldig glad om alt er bra med «attpåskatten»

Ja, litt rart.
Min dro fra Kristiansand, via Danmark, så til Italia og ble videresendt derfra i formiddag.

Jeg har 3 gutter fra før, så holder en knapp på at det er en gutt til :dummy: ingen spesielle ønsker om det ene eller det andre, men vil bli veldig glad om alt er bra med «attpåskatten»
Der ble min levert i Austin Texas. Godt å se at den kom seg lett gjennom tollen. Ikke noe selvfølge :wacky:

Back
Topp