Skal du ta influensa vaksinen?

Karkri76

Forelsket i forumet
Var hos legen på mandag, svangerskapskontroll og ble tilbudt influensavaksinen fordi jeg er gravid. Takket nei jeg, er ellers så frisk, og skulle jeg få influensa så takler jeg det bra.

Syns ikke influensa er så ille som omgangssyka .. Den takker jeg pent ja til!

Nei, jeg er dessverre generelt skeptisk til vaksiner (utenom barnevaksineprogrammet selvsagt)

Ingen planer om det nei.

Legen min rådet meg til det i dag. Hun sa at man ofte blir mer syk av influensa når man er gravid og at jeg da også ga beskyttelse den første tida til baby. Influensavaksina er noe jeg anser som trygt iallefall.

Jeg har tenkt å ta den, skal bare bli ferdig med kvalmen først.

nei har ikke tenkt til det ;)

Hvorfor vil dere ikke ta den? Er det sånn generell vaksineskepsis eller noe annet? Jeg har aldri fått influensa før, men siden jeg er lærer er jeg omringet av mye potensiell smitte. Når influensa i tillegg kan skade babyen syns jeg valget er ganske lett jeg?

Spurte jordmor om hun anbefalte det nå på onsdag. Hun ønsker ikke å anbefale noe siden meningene er mange. Men hun sa noe som har satt seg litt hos meg. Før svineunfluensa ble gravide frarådet å ta vaksiner, uansett hvilke. Nå anbefales det før 12 fullgåtte uker. Det er veldig få som får komplikasjoner og enda færre registrerte dødsfall.. Det er bare en uke til jeg bikker 12 så jeg skal holde meg unna. Mamma og pappa blir kjempe syke av vaksinen hvert år- i år skal de droppe den også.

Hadde tenkt å spørre legen min om han anbefalte det på 12 ukers kontrollen, men glemte det selvfølgelig. Er generelt skeptisk til influensavaksiner, da jeg vet om ei som utviklet ME fordi hun tok vaksina under graviditeten. Husker ikke om det var vanlig influensavaksine eller svineinfluensavaksina da, men..

Nei takk ;)

Back
Topp