Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
En av grunnene er vel at 70% av alle gravide faller innenfor den gruppen som er anbefalt å ta testen. Blant annet skal alle førstegangsgravide over 25 år ta testen, og bare det kravet alene vil nok gjøre at veldig mange må ta den. Snittalderen for førstegangsfødende er tross alt nærmere 30 på landsbasis.
Jeg ville uansett tatt testen, enten jeg falt innen gruppen som ble anbefalt å ta den eller ei. Det er snakk om et par-tre timer av livet, og vel verdt det når man tenker på hva konsekvensene av å gå med uoppdaget og ubehandlet svangerskapsdiabetes kan bli.
Fordi mange flere enn tidligere antatt er i risiko for å utvikle det! Alle disse bør ta testen:Hvorfor er det så mange som tar den? Jeg skal ikke ta testen.
Fordi mange flere enn tidligere antatt er i risiko for å utvikle det! Alle disse bør ta testen:Hvorfor er det så mange som tar den? Jeg skal ikke ta testen.
Jeg fikk beskjed av legen at jeg måtte ta den, men jeg faller ikke under den listen..rartHer er forresten listen over hvem som må ta testen:
Kvinner som faller innunder minst en av disse gruppene:
– er førstegangsfødende og over 25 år
– er over 40 år og har født barn før
– har hatt svangerskapsdiabetes tidligere
– har BMI på over 25
– har etnisk bakgrunn fra land utenom Europa
– har foreldre med diabetes
Jeg fikk beskjed av legen at jeg måtte ta den, men jeg faller ikke under den listen..rart
Ja kanskje..men de tre andre jeg har født har vært under 3800 ved fødsel å jeg har ikke vært overvektig, og alle urinprøvene er fine. Tror jeg skal ta en telefon til legen i morgen å høre om hvorfor [emoji4]I tillegg har man vel indikasjoner i svangerskapet eller i historikk.
Om man har født stort barn tidligere, har tegn på stort barn dette svangerskapet eller ved sukker i urinen. Og sikker flere ting også