Skal du ta den herlige glukosebelastningstesten?

Vet ikke om jeg skal ta den denne gangen, men gjør det om noen av de jeg går hos mener jeg bør. Tok den sist pga stort barn, men ikke noe utslag.

Skal ta den mellom uke 24-26.

Skal ta den til tirsdag. Gruer meg veldig fordi jeg fremdeles er veldig kvalm. Spent på om jeg greier å holde alt nede :p

Jeg skal også ta den. Ingen spesielle følelser knyttet til det.

Nei

Jeg skal ta den om et par uker. Men tenker; helt greit! Verdt det viss det kan gjøre svangerskapet tryggere. Det er snakk om to timer av mitt liv, så det skal jeg stå i!

Har allerede tatt den en gang. Blodsukkeret var fint. Var veldig kjedelig å sitte der å vente i flere timer, men hadde med meg bok å lese på så gikk greit.
Skal visst ta det en gang til i desember.

Jeg har allerede tatt den :angelic: tok den i uke 21 da jeg var hjemme på feire. Pappa er lege, også sliter jeg med ekstrem nattetørste, Våkner flere gang per natt og er først. og da var det indikasjon på å ta den så da fiksa han. Den sukkerlaken man må drikke smaker litt som død oppvarmet sprite. Ellers tok jeg med iPad og så serier mens jeg ventet.

Prøvene var innenfor normalen :) forsatt tørst da.

Jeg skal ta den i slutten av uke 24. Jeg synes det er veldig greit å få ta den, og det var faktisk jeg som tok initiativ til å sette opp time for å få tatt den.

Jeg klarer helt fint underholde meg selv i to timer. Jeg har kindle, mobil, lader, strikketøy, til og med laptop, som jeg kan ta med. Eneste er at stolene på venterommet er uhorvelig vonde, men jeg regner med det går helt fint å be om å få låne en mer behagelig stol av det slaget de har inne hos legene.

Hvorfor er det så mange som tar den? Jeg skal ikke ta testen.

Hvorfor er det så mange som tar den? Jeg skal ikke ta testen.

En av grunnene er vel at 70% av alle gravide faller innenfor den gruppen som er anbefalt å ta testen. Blant annet skal alle førstegangsgravide over 25 år ta testen, og bare det kravet alene vil nok gjøre at veldig mange må ta den. Snittalderen for førstegangsfødende er tross alt nærmere 30 på landsbasis.

Jeg ville uansett tatt testen, enten jeg falt innen gruppen som ble anbefalt å ta den eller ei. Det er snakk om et par-tre timer av livet, og vel verdt det når man tenker på hva konsekvensene av å gå med uoppdaget og ubehandlet svangerskapsdiabetes kan bli.

Her er forresten listen over hvem som må ta testen:
Kvinner som faller innunder minst en av disse gruppene:
– er førstegangsfødende og over 25 år
– er over 40 år og har født barn før
– har hatt svangerskapsdiabetes tidligere
– har BMI på over 25
– har etnisk bakgrunn fra land utenom Europa
– har foreldre med diabetes

Takk for god info! [emoji4] Visste ikke om det første kriteriet, skjønner at det er mange som faller inn under det. Jeg «oppfyller» ingen av kriteriene, og har ikke gjort det i noen av svangerskapene.

Jeg er faller ikke under kriteriene så jeg skal nok ikke ta den

Back
Topp