Skal du skrive et fødebrev?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Tone
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Tone

Guest
Har du tenkt å skrive et fødebrev/ønskebrev til fødselen?
Eller kanskje du allerede har gjort det?
Hva synes du er det viktigste å skrive i brevet?

Jeg regner med jeg blir å skrive et :)

Det viktigste å ha med, tenker jeg, er hva som kan hjelpe de ansatte på sykehuset til å få deg til å føle deg trygg. Om du f.eks. har nåleskrekk, har opplevd noe traumatisk før som gjør at du blir utrygg/reagerer på enkelte ting, hva du kan tenke deg å prøve av smertelindring dersom det lar seg gjennomføre.

Og så tenker jeg at det også er superviktig å ikke verken skrive eller tenke på fødebrevet som en fasit. Det er ønsker og kanskje enkelte behov, men absolutt ingen garanti for at fødselen vil ha et forløp som lar seg forene med fødebrevet. Med min førstefødte hadde jeg ønsker og håp for fødselen, men endte opp med det stikk motsatte av alt osm sto i brevet :P Likevel følte jeg at de ansatte fikk møtt meg på en helt annen måte da de var klar over mine tanker, og fikk et lite innblikk i hvordan jeg er som person :)

Nei. Fødselen tar jeg som den kommer, gitt.

Nei, fordi jeg skal ha ks.

Men hadde jeg ikke skulle hatt ks hadde jeg skrevet brev. Jeg hadde skrevet at jeg ønsker at de tar hensyn til mitt anstrengte forhold til nakenhet.

At jeg overhode ikke ønsker studenter og at jeg ønsker epidural tidlig.

Ihvertfall det med studenter hadde vært svært viktig for meg å få sagt ifra om

Blir ikke skrevet noe fødebrev her da alt rundt fødselen er så uklart enda. Så får ta det som det kommer[emoji4]

Nei, det har jeg ikke noe behov for. Tar ting som det kommer der og da :)

Jepp, kommer til å skrive fødebrev.

Siden jeg bruker fødselshypnose kommer jeg til å skrive litt om det, samt at jeg derfor ønsker mest mulig ro rundt meg, gjerne litt dempa belysning, minst mulig fokus på "smerte", og derfor ønsker jeg ikke at de tilbyr smertestillende tiltak - jeg ber heller om det selv hvis jeg skulle ha behov :) . Jeg ønsker også minst mulig vaginale undersøkelser. Selvsagt forventer jeg at de sjekker åpning når jeg kommer inn, men om det ikke er nødvendig trenger de ikke nødvendigvis sjekke igjen før jeg føler pressetrang (vil helst unngå å få en skuffende beskjed om at en står fast på X cm, for det kan gi en skikkelig psykisk knekk (og øke produksjon av adrenalin og kortisol, som igjen virker riehemmende) - og det kan jo plutselig endre seg på de neste 5 min uansett :)

Jeg kommer også til å nevne ønsker om fødestilling og at jeg vil unngå liggende på rygg om ikke det er medisinsk nødvendig, da jeg vil føde i en stilling der bekkenet er mer åpent og tyngdekraften er mer behjelpelig.

I tillegg tar jeg dette viktige ønsket: Ønsker å vente med å klippe navlestrengen til den har sluttet å pulsere. Tror det er standard prosedyre nå (endelig!), men tar det me duansett :)

Last edited:
Tar det som det kommer. Vanskelig å planlegge uansett :)

Nei, tok det på sparket sist og tipper vi ser det an denne gangen også

Aner faktisk ikke... hva hjelper det liksom? Tviler liksom på at ting blir tatt så hensyn til... og hva bør stå i det. Hmmmm

Nei. Jeg har egentlig ingenting de trenger å ta hensyn til. Ingen traumer, ga blanke i nakenhet sist, og de sjekkene husker jeg knapt at jeg merket og hvor mange som er der derav studenter brydde jeg meg heller ikke om. Det får gå som det går. ;)

Skal skrive, men mulig det blir huskeliste til mannen og ikke brev til jordmor. Har noen ønsker, noen utfordringer de må ta hensyn til + at jeg er høysensitiv så tåler ikke allverden.

Hm litt usikker. Har ikke noe spesielle greier, og håper vi kan kommunisere når jeg er der. Er åpen for det meste, det eneste jeg ønsker er at det ikke blir tatt avgjørelser uten at jeg får info. Litt info om hvorfor ditt og datt hjelper meg veldig fremfor bare kjøre på.

Skal på i møte på sykehuset å skrive en plan sammen med dem :) pga. Redsel fra forrige fødsel [emoji849]

Back
Topp