Skal du ha bæresele og/eller bæresjal?

Sjokoladekaka

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Hei,

Jeg tenker å kjøpe meg bæresele til når han blir litt større. Eventuelt at jeg kjøper med nyfødtinnlegg og putter det i bæresela. Men så lurer jeg på, kanskje det er bedre å bruke bæresjal de første ukene hvor nakken er litt løs?

Noen som har noen erfaringer med dette som de har lyst til å dele? :)

Hei,

Jeg tenker å kjøpe meg bæresele til når han blir litt større. Eventuelt at jeg kjøper med nyfødtinnlegg og putter det i bæresela. Men så lurer jeg på, kanskje det er bedre å bruke bæresjal de første ukene hvor nakken er litt løs?

Noen som har noen erfaringer med dette som de har lyst til å dele? :)

Kjøp sele du ikke trenger nyfødt innlegg i! Ergobaby adapt, tula free to grow eller en annen sele som "vokser" med baby. Se på norsk bæregruppe på Facebook-siden er En fin oversikt over seler der. Nyfødtinnlegg er knotete, varmt og vanskelig å få til riktig. Vi brukte både sjal og sele den første tiden. Ble veldig varm i sele så ble mye sjal inne.

Vi har kjøpt ergobaby adapt. Den trenger man ikke nyfødtinnlegg i. Skal ha den med på sykehuset. Håper mini trives i den ☺️

Tenker bæretøy ja, blant annet for å lett få lille med på labbeturer i marka.

Jeg har ingen erfaringer, men har kjøpt ergobaby adapt cool air som kan brukes helt fra starten og tenker at den kan samboer fint bruke også :) har tenkt å kjøpe en baby k'tan eller lignende i tillegg for å prøve meg litt fram ;)

Vi har en ergobaby fra førstemann, og likte den godt. Men har lyst på sjal denne gangen også, for å kunne bære komfortabelt og trygt de aller første ukene, men synes det er vanskelig, er så utrolig mange typer og merker at jeg blir superforvirra hver gang jeg prøver å finne ut av det :anyone

Har kjøpt Beco Gemini cool Air :) den trenger man ikke nyfødtinnlegg i, også er den kjølig og fin for sommerbaby! Ganske lik type sele som ergobaby adapt. Men i tillegg kan barnet sitte forovervendt. Det kan de også i ergobaby omni 360, men den er mer klumpete igjen.

Har i tillegg kjøpt er bæresjal, fra Didymos, kjøpte det på Bæreglede-butikken.

Vi har ergobaby 360 fra sist. Pappaen var mer glad i deg enn jeg. Det er klamt og varmt og styrete. Må ha spedbarnsinnlegg så ville jo blitt glohett i sommer (vi hadde vinterbaby sist, men var klamt likevel).

Om du vil ha bæresele ville kjøpt Beco Gemini eller ergobaby adapt. Med begge de to kan stroppene krysses på ryggen, og det er så behagelig! Med Tula free to grow kan man ikke det... ellers virker det som en god sele også.

Men styr unna de som man må ha spedbarnsinnlegg i (ergobaby original og 360 (men den nye Omni 360 krever ikke spedbarnsinnlegg!). Og alle bæreselene til babybjørn. Mange av dem har forferdelig ergonomi, både for baby og bærer.

Vi har en ergobaby fra førstemann, og likte den godt. Men har lyst på sjal denne gangen også, for å kunne bære komfortabelt og trygt de aller første ukene, men synes det er vanskelig, er så utrolig mange typer og merker at jeg blir superforvirra hver gang jeg prøver å finne ut av det :anyone
I filene på norsk bæregruppe på facebook ligger det en fin oversikt over ulike seler, fordeler og ulemper med de.

Akkurat sånn var det med oss også :) så jeg dro til Bæreglede-butikken i Oslo, og fikk hjelp i 15 min. Lærte meg å knytte sjalet. Endte opp med å kjøpe et kjempefint sjal der - gleder meg til å bruke det!

Anbefaler dessuten å bli med i en lokal bæregruppe på Facebook og dra på treff med dem. Jeg dro på treff selv, nå som gravid (før jeg kjøpte sjalet), og lærte masse og fikk prøve mye forskjellig :) både lærerikt og sosialt!

Akkurat sånn var det med oss også :) så jeg dro til Bæreglede-butikken i Oslo, og fikk hjelp i 15 min. Lærte meg å knytte sjalet. Endte opp med å kjøpe et kjempefint sjal der - gleder meg til å bruke det!

Anbefaler dessuten å bli med i en lokal bæregruppe på Facebook og dra på treff med dem. Jeg dro på treff selv, nå som gravid (før jeg kjøpte sjalet), og lærte masse og fikk prøve mye forskjellig :) både lærerikt og sosialt!

Takk for gode tips! Har jo skjønt at det er mange svært kompetente bæremennesker der ute, og det lureste er nok som du sier å oppsøke steder med folk som har mye erfaring på området :)

Takk for gode tips! Har jo skjønt at det er mange svært kompetente bæremennesker der ute, og det lureste er nok som du sier å oppsøke steder med folk som har mye erfaring på området :)
Ja, det er mange bærenerder :D entusiasmen deres er veldig smittende også. Jeg ble litt sjalfrelst. Blir spennende å se hvordan det blir i praksis :)

Hadde babybjørn til de to første. Helt elendig sele. Kjøpt caboo close til å bruke på nr 3. Håper på bedre opplevelse med den[emoji7]

Hadde babybjørn til de to første. Helt elendig sele. Kjøpt caboo close til å bruke på nr 3. Håper på bedre opplevelse med den[emoji7]
Caboo close er veldig fin når de er nyfødte, siden den er elastisk. Men etterhvert som de vokser er det greit med noe litt mer solid, som ergobaby adapt/omni, Beco Gemini eller Thula free to grow for eksempel :)

Caboo close er veldig fin når de er nyfødte, siden den er elastisk. Men etterhvert som de vokser er det greit med noe litt mer solid, som ergobaby adapt/omni, Beco Gemini eller Thula free to grow for eksempel :)
Jeg vurderer også Caboo close. Har en ergobaby360 fra sist som jeg var veldig fornøyd med, men begynte ikke å bruke den før han var litt større. Vet dere hvor lang brukstid Caboo'en har? Ser for meg jeg trenger noe godt bæretøy helt fra starten av, siden jeg har en 2-åring å hanskes med også. Greit å ha hendene litt fri da. Men erfaring fra sist er at vanlige sjal ikke blir brukt da jeg syns det var så vanskelig å knyte og stramme godt nok... Ble mye frustrasjon sist hvertfall [emoji30]

Close caboo i starten...åj, som jeg gleder meg til å bruke den :love7

Takk for tips [emoji4] skaffer meg nok noe sånt da begynner å bli tid for å bytte ut caboo close. Om han er en bære baby da [emoji4]

Ser ut som jeg må lese meg litt opp på bæring igjen. De to andre bar jeg i sjal og mei tai. Begge deler har jeg kvittet meg med siden den gang, og nå trenger jeg i første omgang noe som er praktisk og "quick fix" som jeg som sagt bare skal bruke til turer i skog og mark i første omgang. Det andre kan jeg ta litt som det kommer.

Back
Topp