Skal du feire Halloween?

Ja. Her skal vi feire! Snuppa skal ha 9 jenter på halloweenfest her hjemme på fredag. De skal kle seg ut, få snop, ha "skumle" leker osv osv..
På lørdag skal de få gå halloween, og vi har også laget gresskargodte"poser" som de som ringer på døra skal få :)

Har ikke feiret Halloween etter tradisjon med trick or treat, har heller brukt det som en unnskyldning for å kle oss ut og feste :) men det utgår jo i år og årene fremover he he
men synes det med å kle ungen ut er jo litt søtt, men den "tigge" delen er jeg ikke helt med, da lager jeg heller en hemmelig forundringspose til lille tassen når hun blir gammel nok for det. 

Ja, vi skal feire Halloween! Det hele har kommet for å bli, så det er bare å slenge seg på bølga, å ri den så godt det lar seg gjøre! Hehe! Vi har i grunn feira i noen år nå, og vi inviterer nabo kids og kidsa til vennene våre, og dekker bord med halloween tema, pynter masse i huset med spindelvev, lys og figurer! Snop får ungene som ringer på-----jeg tenker som så; at gir jeg andre sine barn, så kan jeg med god samvittighet sende ut mitt eldste barn på sin aller første "knask eller knep" runde i år ;-)

Nei,vi bor i Norge vi..
Og her går vi julebukk..

Vi har nettopp flyttet til et typisk "barnevennlig" nabolag. :) Og jeg regner med at det kommer unger på døren. Har for første gang i mitt liv tenkt å åpne opp og ha godteri klart til utdeling. Vil ikke bli kjent som "de kjipe folkene" som ikke bidrar til god stemning i nabolaget, hehe...

EmmaN skrev:
Ja. Her skal vi feire! Snuppa skal ha 9 jenter på halloweenfest her hjemme på fredag. De skal kle seg ut, få snop, ha "skumle" leker osv osv..
På lørdag skal de få gå halloween, og vi har også laget gresskargodte"poser" som de som ringer på døra skal få :)

Skal de gå på lørdag? Da kan du risikere noen skuffede barn, siden halloween ikke er før på mandag, og de fleste ikke har kjøpt inn og gjort klart før da!

Halloween er en amerikansk tradisjon for å tilbe de døde mat for at de skulle bli takknenlige og dermed gå tilbake til sin grav. Det skulle liksom være en slags beskyttelse slik At menneskene ikke ble tatt av de døde. Nå til dags er det er barn som kler seg ut for feer, Nisser, troll, djevler, prinsesser osv. Den trenden Er ikke jeg noe fan av.

Jeg syns Halloween er kjempekjekt jeg! :)

Og til de som sier at siden vi bor i Norge så skal man ikke feire det, bør kanskje se litt på alle de andre tradisjonene vi har importert fra andre land.. :) Eneste vi hadde sitti igjen med hadde jo vært høst-blot og vår-blot (ofringer) om vi ikke skulle importert noe. :)

Dessuten er den Halloween vi har nå i dag et sammensurium av forskjellige tradisjoner, alt i fra opprinnelse i den romerske festen for Pomona, gudinnen for frukt og frø. Den er også typisk knyttet til den keltiske festivalen som heter Samhain som stammer fra det gamle irske Samuin betyr "sommerens slutt".  Halloween er også sterkt påvirket av den kristne helligdagen Allehelgensdag (også kjent som Hallowmas, All Hallows, Hallowtide) Det var en høytid som som oftest falt på 1. november og 2. Og det var en høytid for å hedre helgnene og man bad for de nylig avdøde som hadde ennå å komme til himmelen.

Jeg syns det hele er gøy, så lenge man gjør noe gøy utav det.

Og til de som skal feire og vil ha tips til gresskarutsjæring sjekk ut: http://www.pappasblogg.no/2011/10/halloween-hvordan-kutte-gresskar Det er 2. året jeg prøver meg, og det er veldig gøy.. Absolutt å anbefale!

I utgangspunktet syntes jeg ikke noe om det. Men nå er eldste 10 år og alle i nabolaget går, så derfor får hun også det. Ungene forbereder kostyme og gleder seg veldig. Men de får beskjed om å ikke gå til de som at slukket lyset og ellers være høflig og takke for seg, Etter at de at gått, møtes de hos oss eller hos andrei klassen og spiser godteri og ser på film. Fra ulv seks til halv åtte ringte det på døra i ett og det var høflige og søte barn. Voksne var med de yngste. Vår yngste på 3 fikk ikke gå, jeg fortalte henne at det var det de store barna som skulle gå. Men så kom det barn på hennes alder og... Det synes jeg er for tidlig. Håper å vente et par år til før hun går.

Nei. synes Halloween er en uting funnet opp av handelsstanden for at vi skal kjøpe mer og kaste mer. En "høytid" som øker kjøpepresset, øker forbruket, øker forsøplingen og senker trivselsfaktoren. Jeg er svært negativ til denne halloween-greien som jeg mener først og fremst er innført av voksne for voksne, slev om mange tror de gjør det for barnas skyld. Jeg er overbevist om at dersom ikke folk sier "la gå" og gir etter, så kommer Halloween-hysteriet til å være kortvarig og kun forekomme i noen deler av landet. Jeg har heldigvis aldri fått noen Halloweenere (eller hva søren det heter) på døren noen steder jeg har bodd. Og mitt snop spiser jeg selv:)

Back
Topp