Skal du amme?

Ja det vil jeg. Hadde en vanskelig start sist, men vi jobbet oss gjennom det! Håper den erfaring jeg fikk fra forrige runde vil gjøre at det går lettere nå.
 
Jeg skal begynen med amming, så får vi se hvordan det går. Fullamma gutten til han var 4,5 mnd, gikk gradvis over til mme å da han var 6mnd fikk han bare mme.




Hvor tidlig fikk du testet andremann for melkeallergi?
Min lille sukkerklomp ble påvist melkeproteinallergi da han var 6mnd, å har gitt han Althera. Jeg spiste å drakk melkeprodukter da jeg ammet han.
Jeg kommer nok til å ha med meg Althera i sykehusbagen til spiren, for den skal IKKE ha vanlig mme på sykehuset, som sukkerklompen fikk.
Begynte du med melkfrikost med andremann automatisk? Jeg er så usikker på hvordan jeg skal gjøre dette..
Nå er jo sukkerklompen min 13 mnd å allergien er på tur ned, så blir nok alene om melkefrikost etter fødsel jeg da, for da håper jeg han er "frisk" :)

Mine har ikke fått påvist melkealergi, men har hatt veldig kolikksmerter når jeg har intatt noe med melk, med eldstemann prøvde jeg meg med å kutte melkeprodukter uten at det hadde effekt, men det var før vi kuttet mme så da reagerte han jo på den. Da han var 3 måneder prøvde jeg igjen, men denne gangen med totalt melkefri kost og han ble kvitt kolikksmertene, siste gang jeg prøvde meg på noe med melk i hvor han enda reagerte var han 7 måneder, så prøvde jeg ikke før han hadde passer 10 måneder og da var han kvitt det :)

Med andremann kuttet jeg melk da han var ca 2 uker og fikk kolikk, da hjalp det bare delvis for han hadde fremdeles kolikk, men da han var kvitt kolikken tålte han fremdeles ikke at jeg spiste noe med melk, husker ikke når han sluttet å reagere, men det var i hvertfall før han var 10 måneder.

Håper din også vokser det av seg :)
 
Får se hvordan det går. Planen er å amme :) men om det ikke går, så får det bli flaske. Ammet første, og det gikk fint :) Litt startproblemer og sårhet, men gikk seg til. Veldig greit å bare finne puppen for å gi mat fremfor å styre med flasker. Ble jo mindre amming etter han begynte med fast føde, og da fikk jeg mindre melk, og han var ikke så interessert i puppen lenger, så da slutta jeg da han var 8 mnd.
 
Nå tror jeg dere skremmer førstegangs gravide :D
Syns amming gjorde vondt i begynnelsen med førstemann. Men etter ca 2-3 uker fullamming vil du ikke kjenne noe smerte i det heletatt, tvert imot du vil føle deg bedre etter amming fordi det vil roe ned brystspreng. I begynnelsen av ammingen på begge barna jeg har var vondt i tillegg gjorde det at jeg fikk ettertiden og derfor synes jeg at det gjorde at ammingen føltes vinnere. Men fikk vite ettervert av jordmor at amming gjør at livmor trekker seg tilbake til sitt gamle størrelse på en effektivt måte og derfor får man etter rier når man ammer.

Itillegg må man også tenke at morsmelken er den beste næring våre gull kan få så hvorfor ikke lide noen uker for det?

Har selv ammet 15 og 12 mnd.


Mener ikke å skremme noen, er nok lett for at vi som har hatt trøbbel svarer på sånne tråder ;)
Her gikk det som sagt strålende med andremann :)

Det som kanskje er viktig å vite som førstegangs er at det kan være greit å spørre om hjelp på barsel/barselhotelet, få dem til å se at alt ser bra ut, er ikke alle som vet at de kan spørre om sånt og ikke alle som tilbyr hjelp uten å få spørsmål, så ikke vær redd for å spørre om råd :)
 
Jeg skal amme. Vårt forrige barn var absolutt siste, og hun fikk pupp så lenge hun ville... Det ble til hun var over to år... Jeg må si at jeg synes at enhver må få gjøre det som passer dem og barnet best. Det vondeste er mødre som ikke får til amming, og som føler seg mislykkede. JA til rause mennesker i helsevesenet som ikke skal presse på amming for enhver pris.
 
Skal amme denne gangen å. Sleit skikkelig med første men satser på at jeg kan mere denne gang å alle er forskjellige.
 
Tja, ingen strålende positiv opplevelse med nr. 1 og 2, men det gikk på et vis;) De fleste rundt meg har klart det kjempebra med nr. 1, tror det er mest vanlig!:)

Prøver igjen jeg, så vil tiden vise hvordan det går:)
 
Jeg skal amme, hvis jeg får det til. Kan bekrefte det dere skriver. Som førstegangs blir jeg skremt av dette! Hehe. Men synes det er bedre å være litt forberedt på at det kan bli utfordrende.
 
Nå tror jeg dere skremmer førstegangs gravide :D
Syns amming gjorde vondt i begynnelsen med førstemann. Men etter ca 2-3 uker fullamming vil du ikke kjenne noe smerte i det heletatt, tvert imot du vil føle deg bedre etter amming fordi det vil roe ned brystspreng. I begynnelsen av ammingen på begge barna jeg har var vondt i tillegg gjorde det at jeg fikk ettertiden og derfor synes jeg at det gjorde at ammingen føltes vinnere. Men fikk vite ettervert av jordmor at amming gjør at livmor trekker seg tilbake til sitt gamle størrelse på en effektivt måte og derfor får man etter rier når man ammer.

Itillegg må man også tenke at morsmelken er den beste næring våre gull kan få så hvorfor ikke lide noen uker for det?

Har selv ammet 15 og 12 mnd.
Mulig, men noen kunne godt fortalt meg at det ikke var så rosenrødt med den amminga i begynnelsen.
Og det ga seg IKKE etter 2-3 uker som alle påstod!! Så vi er forskjellige der og tror alle opplever det forskjellig. En kan ikke si på forhånd hvordan det blir. Men er jo de ferreste som sliter veldig. Og ja, det blir bedre! Syns det ble fantastisk etterhvert og gleder meg nå til å amme mitt 3 barn:)
 
Jeg skal amme, hvis jeg får det til. Kan bekrefte det dere skriver. Som førstegangs blir jeg skremt av dette! Hehe. Men synes det er bedre å være litt forberedt på at det kan bli utfordrende.


For noen går det som smurt med en gang, for noen tar det noen uker og for andre lengre tid. Men for de aller aller fleste er det utfordrende i begynnelsen, og for de aller fleste ordner det seg om man står på litt!!! Og det er virkelig verdt det.

Jeg synes det er viktig å ta med seg på veien:
-ikke gi opp for fort, det ordner seg ofte om man tar det med ro og lar det ordne seg.
-om man må gi opp, er det OK-ikke noe å bli deprimert av!!!!
-ikke la andre bestemme hva som er best/riktigst for deg, ta imot råd, men DU bestemmer!!!


Og ikke bekymre deg, det går helt sikkert fint:)
 
Håper jeg får til amminga denne gangen også.
Tok noen dager før vi fikk det til med førstemann, men det løsnet etterhvert. Er med i klubben som sier det er vondt i starten - men fikk grei beskjed av min beste venninne om å bite tenna sammen noen dager - og smøre med purelan.. Kom gjennom de dagene og var fantastisk glad for det etterpå.Hadde alltid nok melk, og ammet til han ikke var interessert lenger, ca 8 mnd.

Utrolig lettvint å amme etter de første ukene hadde gått og jeg var sikker på det. Maten var jo uansett med - og klar.
 
Var virkelig ikke meningen å skremme førstegangsfødende, sorry! :p
Men som noen her har skrevet; Noen får det til med engang, mens andre sliter veldig.
Jeg ska gi ammingen en sjangse til, også heller se det ann.
 
For noen går det som smurt med en gang, for noen tar det noen uker og for andre lengre tid. Men for de aller aller fleste er det utfordrende i begynnelsen, og for de aller fleste ordner det seg om man står på litt!!! Og det er virkelig verdt det.

Jeg synes det er viktig å ta med seg på veien:
-ikke gi opp for fort, det ordner seg ofte om man tar det med ro og lar det ordne seg.
-om man må gi opp, er det OK-ikke noe å bli deprimert av!!!!
-ikke la andre bestemme hva som er best/riktigst for deg, ta imot råd, men DU bestemmer!!!


Og ikke bekymre deg, det går helt sikkert fint:)

Takk for gode råd :)
 
Ja, hvis det lar seg gjøre ;) var veldig vondt i begynnelsen, men tror jeg stresset alt for mye med det - tok henne av brystet gang på gang for at hun skulle få taket jeg lærte på sykehuset, men tror det var bra nok likevel. Lager meg ikke arbeid før fødselen med flasker og vasking hvertfall.
 
Håper det! Sist var det et smertehelvete til han var 4 mnd! Trøske og infeksjoner uten like! Har enda arr etter at jeg mistet biter av brystvortene! Fisj, håper det blir bedre neste gang altså...
 
Jeg vet ikke hva jeg skal skrive... Amning er positivt, men ikke for enhver pris. Jeg hadde innstillingen at jeg skulle prøve og gikk det ikke så var det ikke så farlig med mme.

Nå fikk jeg det til med både nr 1 og nr 2 og det er lettvindt når det funker, men seinere følte jeg meg så bundet at vi valgte å gi mer mme og la produksjonen min gradvis gå ned. Begge har fått mm i ca 6 mån, delamming siste tiden da.

Rådet jeg har er å ikke være redd å spørre flere på barsel om de har noen råd eller kan hjelpe. Spørr og snakk med andre nybakte mødre. De kan også ha mye kunskap, eller så kan man sitte å klage i lag.

Prøv det du vil og drit i det andre... :binkybaby på en høfflig måte da ;)
 
Ja, amminga gikk som en drøm med 1:) hun tok puppen rett med en gang, så slapp unna både sårhet å vondter :) skal definitivt amme denne gangen også :):) synes det var kjempekos å amme, å ikke minst lettvindt :)
 
Mine har ikke fått påvist melkealergi, men har hatt veldig kolikksmerter når jeg har intatt noe med melk, med eldstemann prøvde jeg meg med å kutte melkeprodukter uten at det hadde effekt, men det var før vi kuttet mme så da reagerte han jo på den. Da han var 3 måneder prøvde jeg igjen, men denne gangen med totalt melkefri kost og han ble kvitt kolikksmertene, siste gang jeg prøvde meg på noe med melk i hvor han enda reagerte var han 7 måneder, så prøvde jeg ikke før han hadde passer 10 måneder og da var han kvitt det :)

Med andremann kuttet jeg melk da han var ca 2 uker og fikk kolikk, da hjalp det bare delvis for han hadde fremdeles kolikk, men da han var kvitt kolikken tålte han fremdeles ikke at jeg spiste noe med melk, husker ikke når han sluttet å reagere, men det var i hvertfall før han var 10 måneder.

Håper din også vokser det av seg :)


Å nei.. Jeg skal snakke med jordmor om dette og spesialisten til guttungen når tiden nærmer seg :)
Tusen takk for svar :)
 
JA! Jeg skal definitivt amme denne gangen også :) Gruer meg til starten, men gleder meg til fortsettelsen. Var flink til å lufttørke, smøre med morsmelk og nippelkrem etter hver amming, massere de osv. og det gikk bra begge gangene. Så jeg vet det går bra denne gangen også.

Fikk en større utfordring med andremann for han måtte mer læres å suge riktig. Førstejenta tok sugeteknikken med en gang :) Husker også 2. eller 3. dje dagen etter fødselen - puppene var jo Pamela-store :shock: ! Men de roer seg heldigvis ned når ammingen har kommet skikkelig igang :)
 
Back
Topp