Skal du amme?

Baby1988

Glad i forumet
Ja, det lurer jeg på. Jeg hadde det helt forferdelig når jeg ammet, det gjorde så vondt! Syns ikke det var noe koselig, klarte ikke å slappe av, hadde lite melk eller det var lite næring i melka så jeg måtte av og til gi MME så ungen ikke sulter, men da pumpet jeg og det var like forferdelig.. Stakkar gutten sluttet selv med pupp når han va 4-5mnd, han skrek helt til han fikk flaske og var fly forbanna på meg når jeg prøvde å amme han.
Det er det jeg gruer meg mest til, amming!! :S Vil jo det, men grøss og gru! Går kaldt gjennom kroppen bare jeg tenker på amming.
Og ja, jeg prøvde ALT, kremer, skjold, lufttørking +++, og likevel ble det ikke bra..

Ja jeg sleit MYE med nr en! Ingen som hadde fortalt meg hvor vondt det kunne gjøre!! Jeg hadde seriøst store blødende kjøttsår på begge puppene! Jeg grein hver gang når jeg amma! Alle sa det ble bedre etter to uker, så telte jo dager, men var ikke så mye bedre da. Men beit tenna sammen, hadde mye melk. Men det var så vondt:( Men etter 4-6 uker hjalp det og ble bare bedre og bedre. Så ammet henne til hun var en 10 mnd. Da sluttet hun selv. Gikk MYE bedre med nr to. Var jo litt vondt i starten da også men gikk fort over:) så det blir ammining denne gangen også:) har alltid hatt mye melk så håper på det nå også:)

Jeg sleit veldig med ammingen med førstemann, han hadde stramt tungebånd som ble klippet etter 1,5 dag, men det ble ikke klippet nok så han fikk ikke så supert tak (klippet igjen da han var 5 uker) og jeg hadde for lite melk, gav mme ved siden av til han var 2 måneder da kunne han endelig klare seg med bare min melk (ammet tettere enn 1 gang i timen til tider, men det gikk) pumpet om natten som han fikk ekstra om kvelden. Viste seg at min ikke tålte melk (altså at jeg spiste/drakk noe med med melk i) så var jo fint at vi fikk kuttet ut mme, prøve melkefri mme, men det nektet han å ta da det smakte forferdelig, så jeg satt oppe om natten og pumpet til han var ca 5-6 måneder og begynte å få til llitt mer ordentlige måltid med fast føde. Men han sluttet ikke med pupp før han var 13 mnd + :)

Med andremann gikk alt som en drøm, han ble sjekket for stramt tungebånd allerede på fødestua og hadde heldigvis ikke det, han tok puppen kjempefint og jeg hadde mer enn nok melk, utrolig deilig etter den tøffe starten med eldstemann :)

Går alt etter planen skal jeg også amme tredjemann, håper det går like fint som med nr to :) Regner med at det blir enda en periode med melkefri kost for min del ettersom begge de forrige ikke har tålt melk, men det går nok helt fint, de har heldigvis vokst det av seg før de har vært året :)

jeg skal amme så sant d går. Har ammet begge mine, og ammer så lenge der er nok mat og så lenge d ikke er noe pes. med 1. gikk jeg skole, og slutta amminga da hun var ca.8 md. da var jeg i praksis og ble bare stress med pumping og greier. 2.mann slutta selv når han var ca.9 md...

Med førstemann her var det grusomt! Mye styr.. Han klarte ikke ta puppen skikkelig.. Jeg hadde lite melk.. Prøvde alle råd osv.. Men til slutt ble det mme.
Nr 2 gikk det litt bedre med.. Ammet han litt lenger,men gikk tom for melk.. Nr3 gikk uten problem! Da var jeg helt sjokka :p det var fantastisk.
Så jeg tror jeg tar det så det kommer... Vertfall etter mine erfaringer.
(Nå var det eneste nr 3 som var i magen til termin (min termin..5 dager før ul termin) så der var nok sugeteknikken bedre utvikla enn på de to første)

Jeg skal amme.
Ammet forrige og, men var litt tøft i starten. Spent på hvordan det blir i starten denne gangen.

Ser ut som alle sleit med førstemann og med andre så går det mye bedre! :D da er det jo håp! Når sant skal sies, så var dem ikke så særlig hjelpsomme på sykehuset. Fikk blikk som klart ig tydelig sa; Kan du virkelig ikke amme?! Var mye huff og poff fra dem. Ikke før siste natta før vi skulle reise hjem, da var det super trivelig jordmor som hjalp meg..
Skal ikke føde på samme sykehus så da får jeg sikkert mye mer hjelp! :)
Godt å tenke at jeg kanshe slipper å tulle med de flaskan!
Tusen takk for svar, ble så lettet nå! :)

Håper du får den hjelpa du ønsker deg :) og blir tatt godt vare på ❤ så satser jeg på, og tror det går mye bedre denne gangen :)

Ja, det skal jeg. Sleit med maaange både innvendige og utvendige betendelser, blødende sår, spreng, baby som ikke ville ta ordentlig osv.. men etterhvert gikk det seg til, og jeg ammet leenge.. Gleder meg veldig til å amme igjen, og håper bare jeg får det til denne gangen også :)

Skal amme ja. Drev å håndmelket på sykehuset så hadde veldig mye melk når vi kom hjem. Hadde heldigvis ingen problemer med å amme frem til ho ble 6 mnd. Da hadde jeg ammet i tre mnd på en pupp.

Jepp ammer enda første mann han er 16 mnd :P can vil absolutt ikke slutte ! Skikkelig puppegutt- men husker jo å vondt det var på begynnelsen når jeg satt å håndmelka i ei sprøyte brukte jo mange timer på å få ut 5 ml men det kom seg jo ;-) så ja jeg skal amme neste unge å :-)

tenkte det ja, lettvint å ha ed seg maten overalt, uten å tenke på oppvarming/rene flasker/pulver og styyr.. hadde vodt i 1 mnd med første før det gikk seg til, ammet til hun var 6-7 mnd, da jobbet jeg 100% i 5 uker (far var hjemme), å etter det ville hun rett og slett ikke ha mer :P men har veldig tynn melk, ihvertfall var hun aldri tykk og god, men fulgte sin egen kurve :P så disse puppa produserer bare ekstra lett melk ;) mme brukte vi i tillegg til morsmelka, og etter hun var 7 mnd..

Håper VIRKELIG det ordner seg med amming denne gang også, ser veldig mørkt på flaskestyr!!

Jeg sleit litt med å komme i gang med eldstemann, han var prematur og saug ikke bra, sovna hele tida, og han var over et døgn før jeg såg han siden jeg lå på intensiven og der fikk han ikke inn (eller de kom inn og viste han til meg i et minutt bare).. Så det tok litt tid før han fikk prøvd også. På føden styrte de veldig, og alle JM hadde ulike meninger om hva jeg skulle gjøre-og kjeftet villig på meg om jeg gjorde det forrige JM hadde sagt jeg MÅTTE gjøre. Håpløst. Heldigvis klarte jeg å drite litt i de og tenke at det skulle ordne seg bare jeg kom hjem. Når jeg endelig fikk dra, sendte JM mannen ut for å leie pumpe, med beskjed om at jeg måtte pumpe annenhver time hele døgnet slik at han skulle få litt, men at jeg aldri kom til å kunne fullamme. Fra vi forlot sykehuset, fikk han ikke flaske før vi hadde barnevakt første gang:-D Den JM skulle bare visst hvor melkeku jeg ble! Donerte til melkebanken, kunne reise fra han i 5 dager (var 8 mnd) uten å miste melka. Han var syk og innlagt og ville ikke ha pupp i 2 uker når han var 9 mnd- og jeg hadde like godt med melk etterpå:-) pumpa kun når vi måtte ha liggende til barnevakt, aldri når jeg var borte fra han. Slutta å amme når han var 14 mnd, men hadde enda melk når lillebror kom til et år senere.

Gjør det vondt? Ja, i begynnelsen. Er det verdt det? Jeppsann!!!!!

Ei kjerring på barselavdelinga gav ungen min flaske på fredag (hadde KS på onsdag) fordi han var sulten "og har du ikke fått melk nå så får du det aldri". Som førstegangs så trodde jeg jo på det, men en barnepleier lot meg prøve pumpa før jeg ble utskrevet for sikkerhetsskyld, og det kom enormt masse melk, men fikk han ikke til å ta puppen etter han fikk prøvd flaska så jeg var mye sint på grunn av det. Syntes pumping var slitsomt når mannen begynte å jobbe, siden det tok tid å pumpe OG gi flaska OG sterilisere utstyret hver 3. time, så mista gradvis melka og etter 6 uker kasta jeg inn håndkleet.

Nå vet jeg heldigvis bedre, så skal være litt mer sta og sikker på meg selv, så skal iallefall prøve :-) (er brystoperert så ikke sikkert det går lell).

Jeg har deffinitivt IKKE lust til å amme denne gang.. i løpet av de 8 første ukene hadde jeg brystbetennelse flere ganger.. svima av, høy feber, kasta opp å d var så ille siste gang at legen sa d var hakket før de måtte åpne brystet å operere ut d som var tett... fikk tabletter for å slippe melka.. går ut ifra at melkeveiene mine er helt like denne gang å at jeg vil få like mye brystbetennelse denne gang så nei jeg vil ikke amme..

Jeg skal begynen med amming, så får vi se hvordan det går. Fullamma gutten til han var 4,5 mnd, gikk gradvis over til mme å da han var 6mnd fikk han bare mme.

Jeg sleit veldig med ammingen med førstemann, han hadde stramt tungebånd som ble klippet etter 1,5 dag, men det ble ikke klippet nok så han fikk ikke så supert tak (klippet igjen da han var 5 uker) og jeg hadde for lite melk, gav mme ved siden av til han var 2 måneder da kunne han endelig klare seg med bare min melk (ammet tettere enn 1 gang i timen til tider, men det gikk) pumpet om natten som han fikk ekstra om kvelden. Viste seg at min ikke tålte melk (altså at jeg spiste/drakk noe med med melk i) så var jo fint at vi fikk kuttet ut mme, prøve melkefri mme, men det nektet han å ta da det smakte forferdelig, så jeg satt oppe om natten og pumpet til han var ca 5-6 måneder og begynte å få til llitt mer ordentlige måltid med fast føde. Men han sluttet ikke med pupp før han var 13 mnd + :)

Med andremann gikk alt som en drøm, han ble sjekket for stramt tungebånd allerede på fødestua og hadde heldigvis ikke det, han tok puppen kjempefint og jeg hadde mer enn nok melk, utrolig deilig etter den tøffe starten med eldstemann :)

Går alt etter planen skal jeg også amme tredjemann, håper det går like fint som med nr to :) Regner med at det blir enda en periode med melkefri kost for min del ettersom begge de forrige ikke har tålt melk, men det går nok helt fint, de har heldigvis vokst det av seg før de har vært året :)

Hvor tidlig fikk du testet andremann for melkeallergi?
Min lille sukkerklomp ble påvist melkeproteinallergi da han var 6mnd, å har gitt han Althera. Jeg spiste å drakk melkeprodukter da jeg ammet han.
Jeg kommer nok til å ha med meg Althera i sykehusbagen til spiren, for den skal IKKE ha vanlig mme på sykehuset, som sukkerklompen fikk.
Begynte du med melkfrikost med andremann automatisk? Jeg er så usikker på hvordan jeg skal gjøre dette..
Nå er jo sukkerklompen min 13 mnd å allergien er på tur ned, så blir nok alene om melkefrikost etter fødsel jeg da, for da håper jeg han er "frisk" :)

Så sant jeg har melk så skal jeg amme, har to venninner som slet veldig med og få i gang så regner med og få gode råd derfra :)

Gikk bra å amme forrige gang, så håper det går like fint denne gangen også :-)

Nå tror jeg dere skremmer førstegangs gravide :D
Syns amming gjorde vondt i begynnelsen med førstemann. Men etter ca 2-3 uker fullamming vil du ikke kjenne noe smerte i det heletatt, tvert imot du vil føle deg bedre etter amming fordi det vil roe ned brystspreng. I begynnelsen av ammingen på begge barna jeg har var vondt i tillegg gjorde det at jeg fikk ettertiden og derfor synes jeg at det gjorde at ammingen føltes vinnere. Men fikk vite ettervert av jordmor at amming gjør at livmor trekker seg tilbake til sitt gamle størrelse på en effektivt måte og derfor får man etter rier når man ammer.

Itillegg må man også tenke at morsmelken er den beste næring våre gull kan få så hvorfor ikke lide noen uker for det?

Har selv ammet 15 og 12 mnd.

Back
Topp