Skal dere ta NIPT?

Ma98

Flørter med forumet
✨Juniverse 2026✨
Skal dere ta nipt?
Får dere det dekket eller tar dere det en annen plass?

Jeg er over 35 så jeg får det dekket og kommer nok til å ta den. Tenker jeg og samboer må ta en skikkelig diskusjon på hva vi gjør dersom det er noe galt først. Men tør ikke håpe vi kommer så langt helt enda. Dagene snegler seg forbi.

Jeg får det dekket ettersom jeg er over 35år, men hadde tatt det uansett. Skal du ta det? :)

Vi vurderer å ta hos babyscreen, er 27 år 4+0. Vi har blitt gravide gjennom IVF. Jeg har blitt mer på det at hvis vi får positiv på trisomi 21 så er det ikke ekstremt negativ ettersom jeg jobber i bhg å har litt erfaring. Samboeren ser mer på det som verdens undergang fordi han tenker på alt som følger med, stress, belastning og økonomisk

Vi vurderer å ta hos babyscreen, er 27 år 4+0. Vi har blitt gravide gjennom IVF. Jeg har blitt mer på det at hvis vi får positiv på trisomi 21 så er det ikke ekstremt negativ ettersom jeg jobber i bhg å har litt erfaring. Samboeren ser mer på det som verdens undergang fordi han tenker på alt som følger med, stress, belastning og økonomisk
Samme her, vi har snakket om at vi ønsker å beholde ved Trisomi 21

Kommer ikke til å ta. Hadde jeg fått den dekt hadde jeg nok tatt.

Jeg er skikkelig usikker! Vi tok det ikke sist. Er det ikke en mulighet for både å få falskt positivt og falskt negativt svar? Noen som vet?

Jeg er skikkelig usikker! Vi tok det ikke sist. Er det ikke en mulighet for både å få falskt positivt og falskt negativt svar? Noen som vet?
Tror ikke det er falsk negativ, mens det i noen sjeldne tilfeller har vært falsk positiv. De er veldig grundige på OTUL og sjekker for mye. Har egentlig ikke så lyst til å ta testen, men føler jeg bør siden jeg er 40

Jeg skal ta, både pga alder, men også for at jeg da føler at jeg kan senke skuldrene enda litt mer.

Edit: hvis vi måtte betale for det selv så tror jeg at jeg ville tatt den i Sverige sånn at jeg kunne fått vite kjønn også :shy:

Vi får dekt screening++ da vi har et barn med trisomi 21 fra før. Tenker at det er greit å vite. Vi tåler nok helt fint et til barn med DS (livet med DS er mest av alt gøy!) meeeeen ukjente syndromer tror jeg kanskje vi ikke har helt kapasitet til

Vi har allerede snakket litt om hvilke valg vi skal ta ved NIPT-test og prøver å skaffe oss mer informasjon om hvordan livet med trisomi 21 er. Noen som har tips til noe lesestoff, dokumentarer eller lignende?

Vi har allerede snakket litt om hvilke valg vi skal ta ved NIPT-test og prøver å skaffe oss mer informasjon om hvordan livet med trisomi 21 er. Noen som har tips til noe lesestoff, dokumentarer eller lignende?
Snapkontoen Livet med Downs er fin! IG-kontoen til Martine Romøren er også det. Ellers er bøker som «Down syndrom, de første årene» veldig gode. DS kan virke skumlere enn det er, mtp at de fleste av oss kjenner ikke mange barn med DS. Men det er virkelig et givende og fint liv. Ting tar lengre tid, ja. Det er ekstra bekymringer, absolutt. Men det er også gleder jeg aldri har kjent likhet med og så mye varme i fellesskapet. Man har ingen garantier for helsa til ungene, med eller uten DS, men vi har så gode systemer i Norge at det er ikke noe økonomisk byrde. Vår gutt er hjertefrisk, sosial og kommunikativ (selv om han ikke har verbalt språk enda).

Snapkontoen Livet med Downs er fin! IG-kontoen til Martine Romøren er også det. Ellers er bøker som «Down syndrom, de første årene» veldig gode. DS kan virke skumlere enn det er, mtp at de fleste av oss kjenner ikke mange barn med DS. Men det er virkelig et givende og fint liv. Ting tar lengre tid, ja. Det er ekstra bekymringer, absolutt. Men det er også gleder jeg aldri har kjent likhet med og så mye varme i fellesskapet. Man har ingen garantier for helsa til ungene, med eller uten DS, men vi har så gode systemer i Norge at det er ikke noe økonomisk byrde. Vår gutt er hjertefrisk, sosial og kommunikativ (selv om han ikke har verbalt språk enda).
Tusen takk! Nei, vi kjenner ingen som har barn med Downs så vi har nok en del fordommer om hvordan det vil være.

Jeg får dekket siden jeg snart fyller 35 så skal ta den. Må nok ta en ordentlig prat her også tilfelle noe skulle dukke opp etter testen.

Back
Topp