Skal dere ta NIPT-test?

Etter å ha lest her så har jeg lyst til å bestille den fra Danmark. Hvordan får man svar? På HelseNorge? Noen som vet?
 
En får det gratis fra det året man fyller 35. Ellers er det innført at alle kan ta NIPT, men de under 35 må betale selv. Fra DK kan man bestille kit i posten, må til fastlege o.l for å ta blodprøven, men man sender den selv :) Det er ofte billigere enn å ta hos privatklinikker i Norge, og man kan i tillegg få svar på noe mer en de tre vanligste trisomiene.
Aha. Men det er vel svindyrt likevel kan jeg se for meg? De kan ikke se alt sånt på ul?
 
Eg får nok tilbud i dette svangerskapet også, men kommer til å takke nei denne gang også, så lenge alt ser fint ut sådann ❤ om det viser seg å være noko tar eg nok testen berre for å kunne forberede meg på korleis eg kan gi babyen eit best mulig liv ❤ veldig fint å kunne ta blodprøve berre, og ikkje risikere noko med morkakeprøve.
Forsto det på spesialisten eg var på på KK at det sjeldent er noko alvorlig som ikkje kan sjåast på UL, som ein då får svar på på NIPT.
 
Etter å ha lest her så har jeg lyst til å bestille den fra Danmark. Hvordan får man svar? På HelseNorge? Noen som vet?

Sniker.
Når resultatene er klare, så ringer de deg, og sender analysen per mail så du kan få lese over.
De spør før de opplyser kjønn, i tilfelle du vil lese det selv. :)
I alle fall om du tar den fra Ultralydklinikken.
Fra dem får du også alt du trenger; blodprøveglass, riktig nål, til og med sprit-wipe, så om du kjenner noen med helsefaglig bakgrunn, så kan du ta den hjemme også.
 
Vi tenker å gjøre det i DK, har sett på en klinikk i Ålborg. Vi ønsker å kombinere det med en kjærestetur :)
Sniker.

Jeg vurderte også å ta i Aalborg, men akkurat da vi skulle ta NIPT var det store oppslag i media om at den type test de tilbyr her sendes til Kina, og der oppbevares både ditt og babys DNA etterpå. Det er ingen restriksjon på hvordan dette kan benyttes i ettertid. Vi valgte derfor å gjøre det litt vanskeligere for oss selv, og bestille på nett fra ultralydsklinikken i København, da de sender til USA for analyse. Der er det restriksjoner på oppbevaring av DNA. Syntes det føltes litt tryggere :bag:
 
Sniker.

Jeg vurderte også å ta i Aalborg, men akkurat da vi skulle ta NIPT var det store oppslag i media om at den type test de tilbyr her sendes til Kina, og der oppbevares både ditt og babys DNA etterpå. Det er ingen restriksjon på hvordan dette kan benyttes i ettertid. Vi valgte derfor å gjøre det litt vanskeligere for oss selv, og bestille på nett fra ultralydsklinikken i København, da de sender til USA for analyse. Der er det restriksjoner på oppbevaring av DNA. Syntes det føltes litt tryggere :bag:
Takk, for info. Det må eg sjekke opp i, har ikke tenkt i de baner en gang
 
Vi tok privat ved Barnmorskhuset i Gøteborg sist. Nå får vi offentlig.
 
Back
Topp