Skal dere ta influensa vaksinen i andre/ tredje trimester?

Googlimoogli

Glad i forumet
Assistert-jentene
Junibarna 2019
Er redd for å få influensa! Håper jeg slipper unna all infeksjon som trenger Antibiotika eller annen medisin under graviditeten!

Akkurat ankommet arbeidsstedet så blir å ta den en av nærmeste dagene, men er litt pga jobben jeg har å [emoji5]

Tar den når jeg er i andre trimester :)

Er redd for å få influensa! Håper jeg slipper unna all infeksjon som trenger Antibiotika eller annen medisin under graviditeten!

Antibiotika får du uansett ikke med influensa, altså :p

Jeg skal ta den i andre trimester da jeg er lett hypokonder og kommer til å bli gal når folk ser sjuke ut rundt meg og jeg samtidig er preggosaurus. Ville bekymret meg til døde og isolert meg hjemme. Noe som er tøv. Altså vaksine! Ble anbefalt andre trimester av gynekologen min :)

Har faktisk ikke tenkt på det, og tror kanskje ikke jeg skal ta den med mindre jeg blir veldig anbefalt det. Har kun tatt svineinfluensavaksinen når den var aktuell, men det var mest pga en alvorlig syk pappa og tok den etter jeg hadde vært syk selv. Det er også den eneste gangen jeg har hatt influensa som jeg noen gang kan huske. Utrolig heldig og er fryktelig lite syk (kanskje en runde omgangssyke i året), til tross for at jeg jobber i barnehage på 10. året. Var veldig lite syk som barn og ungdom også. Så krysser fingrene for at immunforsvaret fortsetter sånn :-)

Antibiotika får du uansett ikke med influensa, altså :p

Jeg skal ta den i andre trimester da jeg er lett hypokonder og kommer til å bli gal når folk ser sjuke ut rundt meg og jeg samtidig er preggosaurus. Ville bekymret meg til døde og isolert meg hjemme. Noe som er tøv. Altså vaksine! Ble anbefalt andre trimester av gynekologen min :)

Hei! Ja tror det er best å ta det i 2. eller 3. Trimester!

Jeg har allerede tatt den :happy: influensavaksinen er helt trygg å ta for gravide, uansett hvilket trimester man er i. Så når man kombinerer at vaksinen er helt trygg sammen med at gravide har økt risiko for alvorlig sykdom og komplikasjoner som følge av influensasykdom, så var jeg aldri i tvil om jeg skulle ta den :)

Jeg har allerede tatt den :happy: influensavaksinen er helt trygg å ta for gravide, uansett hvilket trimester man er i. Så når man kombinerer at vaksinen er helt trygg sammen med at gravide har økt risiko for alvorlig sykdom og komplikasjoner som følge av influensasykdom, så var jeg aldri i tvil om jeg skulle ta den :)

Ja, samme her! Det er en enkel og trygg måte å trygge seg mot alvorlig sykdom og fosterdød. I tillegg jobber jeg i helsevesenet, så er jo på vegne av alle andre som kan bli syke og dø av den. Er jo rundt 900 mennesker hvert eneste år som dør av influensa, det er jo langt unna en litt heftig forkjølelse slik mange tror! Er jo ikke lenge sida ei dame fra Bergen sto frem og fortalte at hun mistet babyen i magen og ble alvorlig syk selv, hun var vel ellers frisk og hadde ingen andre risikofaktorer enn å være gravid :(

Til de som ikke er risikoutsatte pga. jobb, kronisk sykdom m.m anbefales vaksinen i 2. og 3. trimester. Ikke i første. Jeg følger anbefalingen! :)

Har faktisk ikke tenkt på det, og tror kanskje ikke jeg skal ta den med mindre jeg blir veldig anbefalt det. Har kun tatt svineinfluensavaksinen når den var aktuell, men det var mest pga en alvorlig syk pappa og tok den etter jeg hadde vært syk selv. Det er også den eneste gangen jeg har hatt influensa som jeg noen gang kan huske. Utrolig heldig og er fryktelig lite syk (kanskje en runde omgangssyke i året), til tross for at jeg jobber i barnehage på 10. året. Var veldig lite syk som barn og ungdom også. Så krysser fingrene for at immunforsvaret fortsetter sånn :)

vil ikke virke belærende på noe vis, men bare komme med litt informasjon fra NHI siden du skriver du ikke har tenkt på det om du ville ta den eller ikke.

«Gravide i 2. og 3. trimester og spedbarn under 6 måneder har økt risiko for alvorlig sykdom og komplikasjoner som følge av influensasykdom. Vaksinasjon av gravide vil i tillegg til å beskytte mor, også bidra til å beskytte barnet inntil 6 måneder etter fødsel.»

Så selv om du vanligvis har et godt immunforsvar er du i en risikogruppe nå når du er gravid. Selvfølgelig helt opp til hver enkelt om man ønsker å ta den eller ikke:)

Skal ta influensavaksinen så fort jeg er i uke 12, tar ikke sjansen på influensa som gravid altså. Tok den i fjor uten å være i risikogruppe, og kunne gni det inn til gubben at det var lurt å ta den når han lå på sofaen og skalv med 40,5 i feber i en uke og var dårlig en måneds tid etterpå etter ikke å ha tatt den. Tok meg av ham også, var ikke bare slem :p bare så det er sagt :angelic:

Man kan jo få influensa selv om man har tatt vaksine. Har vært ganske dårlig dekningsgrad på vaksinene de siste åra. Den i fjor hadde noe sånt som 28% beskyttelseseffekt.

Mer fokus på andre beskyttelsestiltak og vaksina i bunnen, så går det nok bra.

Når "vi" er i andre trimester så er en av de to influensatoppene rett rundt hjørnet, så da har kanskje ikke vaksina så veldig mye effekt. Har det for de som ligger lengst frem da.:) Tar 1-2 uker før den har effekt.

Last edited:
Har tenkt å ta den så fort jeg har komt meg i 2trimester. Jobber i helsevesenet og ønsker å beskytte babyen når den kommer ut.

Nope.. Skal ikke ta den, pga sykdom hos meg selv som gjør vaksiner vanskelig. Hadde tatt den om jeg kunne!

Back
Topp