Skal dere ha babynest?

*RSB*

Hey
Assistert-jentene
Febbisbebbis'18
Er litt i tvil selv..

Fra lub.no:
Babynest (innretning til bruk i foreldreseng/sprinkelseng med myke kanter).
Det er idag ikke god nok evidens for å anbefale eller fraråde bruk av babynest grunnet økt risiko for krybbedød. Dette fordi det finnes lite forskning på dette. På bakgrunn av kunnskap om hva som generelt kjennetegner et trygt sovemiljø for spedbarnet og kjente risikofaktorer, kan ikke bruk av babynest aktivt anbefales. Dette er fordi LUB har en føre-var-holdning og et hovedfokus på forebygging av barnedød. Dette sikres best mulig med minst mulig oppi barnesengen.
 
Nettop på grunn av det du har funnet fra LUB sin side der, velger vi bort babynest og også sengekant. Det har ikke blitt forsket på akkurat babynest, men det frarådes å ha sengekant eller andre tekstiler tett opp mot ansiktet til babyen. Det er jo ikke til å unngå med babynest.
Skulle vi ha hatt det, ville jeg bare brukt det til dagsoving når jeg har muligheten til å sjekke babyen ofte. Ville aldri ha brukt det på nattestid.

Jeg har mistet et barn, og det har sikkert gitt meg et annet perspektiv på ting enn tidligere. Der jeg heller ville ha tenkt "det kan vel ikke være så farlig" eller "man kan jo ikke bli helt hysterisk heller", så tenker jeg heller nå at det er utrolig mye i livet vi ikke har kontroll over, men det som kan kontrolleres vil jeg gjerne gjøre noe med. Hvilke barn som er disponert for krybbedød vet man ikke, og derfor eliminerer jeg gjerne alt som er bevist å medføre økt risiko. :)
 
Nettop på grunn av det du har funnet fra LUB sin side der, velger vi bort babynest og også sengekant. Det har ikke blitt forsket på akkurat babynest, men det frarådes å ha sengekant eller andre tekstiler tett opp mot ansiktet til babyen. Det er jo ikke til å unngå med babynest.
Skulle vi ha hatt det, ville jeg bare brukt det til dagsoving når jeg har muligheten til å sjekke babyen ofte. Ville aldri ha brukt det på nattestid.

Jeg har mistet et barn, og det har sikkert gitt meg et annet perspektiv på ting enn tidligere. Der jeg heller ville ha tenkt "det kan vel ikke være så farlig" eller "man kan jo ikke bli helt hysterisk heller", så tenker jeg heller nå at det er utrolig mye i livet vi ikke har kontroll over, men det som kan kontrolleres vil jeg gjerne gjøre noe med. Hvilke barn som er disponert for krybbedød vet man ikke, og derfor eliminerer jeg gjerne alt som er bevist å medføre økt risiko. :)
Sengekant har vi også valgt bort så gjør nok det samme med babynest, hadde ikke turt å bruke det i mellom oss på natten eller i sprinkelseng f.eks så det hadde blitt på dagtid evt.
Forstår utrolig godt hva du mener, tar ingen sjanser selv. Vi har ikke mistet et barn, men dette er så etterlengtet og vi har prøvd i årevis.
Nei, tror nok jeg ble enda sikrere etter svaret ditt nå at vi dropper det:)
 
Vi har kjøpt babynest, men tenker kun å bruke det under oppsyn på dagtid.
Sengekant skal vi ikke ha da det hadde blitt på natten og vi ikke kunne fulgt med.
Er også ekstra forsiktig av meg og tar tak i de risikoene jeg faktisk kan kontrollere.
Barnet er etterlengtet ig prøvd på i 5 år. Mulig jeg er farget av den lange prøvetiden
 
Vi har kjøpt babynest, men tenker kun å bruke det under oppsyn på dagtid.
Sengekant skal vi ikke ha da det hadde blitt på natten og vi ikke kunne fulgt med.
Er også ekstra forsiktig av meg og tar tak i de risikoene jeg faktisk kan kontrollere.
Barnet er etterlengtet ig prøvd på i 5 år. Mulig jeg er farget av den lange prøvetiden
Føler meg veldig hysterisk i forhold til venninner og andre rundt meg på mye, men det er nok mye med hvor etterlengtet det er:) Vi får bare gjøre det som føles rett for oss:)
 
Føler meg veldig hysterisk i forhold til venninner og andre rundt meg på mye, men det er nok mye med hvor etterlengtet det er:) Vi får bare gjøre det som føles rett for oss:)

Har det på samme måte her.
Fikk noen leker av svigerinnen min nylig som var handlet i Kina. Da jeg så at de ikke var CE-merket ble jeg skeptisk med en gang... Da tenker jeg på giftstoffer i plast, løse deler som kan svelges osv osv..
Blir sikkert sett på som hysterisk :p
 
Vi skal ha babynest til å ha i sofaen mens vi sitter der med babyen, og litt til dagsoving ellers. Har også fått innspill fra venninner som bruker det at det er veldig greit å ha med på typiske fredagsbesøk, så har man en myk og god seng til babyen sin på besøk også :) Men ingen sengekant eller babynest i senga her i gården heller! Kjekt å være på den sikre siden :)
 
Brukte sengekant til hun første for snart 8 år siden. Da kan jeg ikke huske at det var noen advarsler på det.

Med han på 1 år har vi ikke hatt sengekant eller babynest nettopp på grunn av det som står på lub.no

Kommer ikke til å ha det til denne frøkna heller.
 
Har bedsidecrib fra chicco så føler ikke den trenger sengekant ettersom den har bløte vegger. Leandervugge og vogn til dagsoving, fått ett nest som foreløpig ligger i leandervuggen og muligens vil bli brukt litt på dagtid :)
 
Vi brukte nest på vår første og skal også ha nest til lillebror som kommer nå. Opp til hver enkelt men vi var veldig for lyd med dette selv om jeg var/er hysterisk. Ville nesten ikke bruke dyne engang da han kunne få den over seg osv. Men nest har jeg ikke sett problem med så lenge den er "hard nokk" i kanten, ellers blir det som en annen madrass tenker jeg, men som sagt opp til hver enkelt. Vi brukte den i sofaen, i vugga på dagtid og kurven på natta, vi samsov ikke da vi var for redd for å rulle over ham selv med nest.
 
Vi får et nest fra min mor. Hun skal lage. Tenker å bruke det på dagtid når det skal soves på sofaen eller liknende. Om natta er jeg litt mer usikker. Er sengekant på vugga vi skal bruke i begynnelsen, men den er på en måte sydd fast i selve vogga så den vil jo ikke havne over fjeset til lille. En engang kant som lages ny for hver baby som kommer inn i familien og skal bruke vogga. [emoji4]
 
Vi har kjøpt babynest, og kommer til å bruke det på dagtid ihvertfall [emoji4] det har ganske hard kant, så jeg tror ikke mini kan få kanten helt inntil ansiktet, men det får vi følge med på i starten og se [emoji4]
 
Vi kommer til å bruke babynest denne gangen også :) Syns det er helt genialt å bruke i lekegrinda og sofaen på dagtid. Kommer ikke til å bruke babynest på nattestid, og ikke uten tilsyn.
 
Har det på samme måte her.
Fikk noen leker av svigerinnen min nylig som var handlet i Kina. Da jeg så at de ikke var CE-merket ble jeg skeptisk med en gang... Da tenker jeg på giftstoffer i plast, løse deler som kan svelges osv osv..
Blir sikkert sett på som hysterisk :p
Jeg synes ikke det er hysterisk. Ce-merking viser jo at lekene oppfyller visse standarder,og det er faktisk mye farlig leker der ute både med tanke på kvelning og giftige kjemikalier. Ville aldri brukt noe som ikke er godkjent til en liten unge, tenk om noe skulle skje?
 
Vi får av svigers, er en fetter som kommer nå snart og min svigerinne har bestillt seg litt ting fra sin mor, da drypper det litt til oss også :) kommer til å bruke den på dagtid, trodde det var det som var poenget, men har ikke satt meg så veldig inn i det enda :0
 
Jupp bruker nest på dagtid i sofaen :)
 
Vi har ikke plass til vugge eller slikt i stua, så her blir babynest brukt til dagsoving i sofaen [emoji173]️
 
Back
Topp