skal dere dele

sokkestompen

Elsker forumet
permisjonen dere i mellom?

det skal ikke vi. jeg var ikke følelsesmessig klar for det sist gang og regner ikke med det nå heller:-) men er glad for at mannen har 10 uker med lillegutt, men jeg vil gjerne ha så mye som jeg kan:-)

ORIGINAL: sokkestompen

permisjonen dere i mellom?
Jeg kunne godt tenkt meg at mannen tok halve permisjonen.. Men det kommer han aldri til å gjøre for han blir alt for rastløs [8D][:D]

Ja, pappaen skal ha mer enn de 10 ukene! [:D]
Vet ikke hvor mye enda, men blir iallefall mer!

ORIGINAL: camillajenta86

nei ikke her.
men han skal ha sine 10 uker da[:)]

samme her

Nei.

Mannen ser med "gru" fram til hele 10 uker alene... [8D]

Mannen skal ha sine 10 uker, men vi tenker å ta tidskonto eller hva det nå heter nå

ORIGINAL: Jeaa

Vi skal dele slik at hver av oss tar halve permisjon [;)] Hvis babyen er snill da slik at far tør å være hjemme [:-] 

hva gjør dere da med amming, hvis du skal amme?

ORIGINAL: Ole Brumm

Mannen skal ha sine 10 uker, men vi tenker å ta tidskonto eller hva det nå heter nå

hva er tidskonto?

ORIGINAL: mybaby

ORIGINAL: Ole Brumm

hva er tidskonto?

Het tidskonto sist jeg hadde permisjon, nå heter det fleksibelt uttak. Har jo ikke diskutert detaljer da.
Har kopiert info fra nav her:

Fleksibelt uttak av foreldrepenger
Fleksibelt uttak gir deg muligheten til å forlenge stønadsperioden ved å kombinere arbeid med stønad. Loven er endret fra 1. juli 2009. Det gir to sett med stønadsperioder avhengig av om fødselen eller dato for omsorgsovertakelse er før eller etter 1. juli 2009.

Hva er fleksibelt uttak?
Med fleksibelt uttak menes utsettelse av perioden eller gradert uttak av foreldrepenger i en lengre periode.
  • Du kan utsette perioden ved å arbeide i en 100 % stilling uten å motta foreldrepenger. Som hovedregel må arbeidsforholdet ha en varighet på minst 14 dager. I tillegg må stønadsperioden som hovedregel ha vært tatt sammenhengende i minst seks uker forut for arbeidsforholdet.
  • Du kan kombinere delvis arbeid med delvis uttak av foreldrepenger. Graderte foreldrepenger utgjør differansen mellom deltidsstilling og en 100 % stilling. Utbetalingen av foreldrepenger reduseres i forhold til omfanget av arbeidet slik at uttaket fordeles utover et lengre tidsrom. Beløpet du får utbetalt er det samme som om du velger fullt uttak av foreldrepenger. Det er ingen nedre eller øvre grense for hvor mye/lite du kan arbeide eller krav til varigheten av arbeidsforholdet.

Hvem kan få fleksibelt uttak?
Både mor og far kan benytte seg av fleksibelt uttak. Dere kan begge utsette perioden ved å arbeide full tid.Graderte foreldrepenger kan dere ta ut samtidig eller hver for dere. Ved samtidig uttak kan ikke foreldrepengene utgjøre mer enn 100 % til sammen.
Dersom far ønsker å arbeide fulltid for å utsette perioden, er det et vilkår at også mor arbeider eller studerer på fulltid. Dette gjelder selv om mor ikke har rett til foreldrepenger.
Hvor lenge kan du benytte deg av fleksibelt uttak?
Ved fødsel kan hele perioden benyttes til fleksibelt uttak med unntak av tre uker før og seks uker etter fødsel.
Hvis fødselen eller dato for omsorgsovertakelse ved adopsjon  er 1. juli 2009 eller senere
I de tilfellene der både mor og far har rett til foreldrepenger, kan 37 uker (100 % dekningsgrad) eller 47 uker (80 % dekningsgrad) benyttes til fleksibelt uttak.
Ved adopsjon kan hele perioden på 43 uker (100 % dekningsgrad) eller 53 uker (80 % dekningsgrad) benyttes til fleksibelt uttak. Vær likevel oppmerksom på at ved utsettelse må stønadsperioden ha løpt sammenhengende i minst 6 uker før den kan utsettes.
Dersom det bare er far som har rett, kan hele perioden på 37 uker (100 % dekningsgrad) eller 47 uker (80 % dekningsgrad) benyttes til fleksibelt uttak. Dette gjelder både ved fødsel og adopsjon. Vær likevel oppmerksom på at ved utsettelse må stønadsperioden ha løpt sammenhengende i minst 6 uker før den kan utsettes.
Hvis fødselen eller dato for omsorgsovertakelse ved adopsjon er før 1. juli 2009
I de tilfellene der både mor og far har rett til foreldrepenger, kan 35 uker (100 % dekningsgrad) eller 45 uker (80 % dekningsgrad) benyttes til fleksibelt uttak.
Ved adopsjon kan hele perioden på 41 uker (100 % dekningsgrad) eller 51 uker (80 % dekningsgrad) benyttes til fleksibelt uttak. Vær likevel oppmerksom på at ved utsettelse må stønadsperioden ha løpt sammenhengende i minst 6 uker før den kan utsettes.
Dersom det bare er far som har rett, kan hele perioden på 29 uker (100 % dekningsgrad) eller 39 uker (80 % dekningsgrad) benyttes til fleksibelt uttak. Dette gjelder både ved fødsel og adopsjon. Vær likevel oppmerksom på at ved utsettelse må stønadsperioden ha løpt sammenhengende i minst 6 uker før den kan utsettes.
Fleksibelt uttak kan maksimalt løpe i tre år etter fødsel eller adopsjon.
Hvordan søker du?
Er du arbeidstaker må du inngå en skriftlig arbeidsavtale med din arbeidsgiver. Har du flere arbeidsgivere, kan du bare inngå avtale med en av dem. Avtalen skal inneholde opplysninger om arbeidsperioden lengde, stillingsprosent og hvordan uttaket av foreldrepenger skal være. NAV har utarbeidet skjema til bruk ved inngåelse av arbeidsavtaler.
Er du selvstendig næringsdrivende eller frilanser inngår du en tilsvarende arbeidsavtale med ditt lokale NAV kontor. NAV har utarbeidet skjema til bruk ved inngåelse av arbeidsavtaler.
Du må sende arbeidsavtalen til ditt lokale NAV kontor i god tid før du starter i arbeid. Dersom far ønsker å utsette fedrekvoten, må han sette frem krav om dette før den siste stønadsdagen til mor.

Ja, vi skal dele. Har ikke bestemt hvordan ennå, men jeg skal være hjemme minimum 32 uker. Så får vi se hvordan resten blir fordelt.

han skal ha sine 10 uker, men uten om det blir det jeg som er hjemme..
håper å få til å være hjemme litt ekstra.. kanskje frem til august 2011 :)

nei her tar han nok sine 10 uker. men han klarer nok ikke å gå hjemme så lenge. er veldig rastløs han og.

ORIGINAL: Jeaa

Vi skal dele slik at hver av oss tar halve permisjon [;)] Hvis babyen er snill da slik at far tør å være hjemme [:-]

Det gjorde vi med forrige, og vi skal gjøre det på samme måten nå også. Sambo insisterer på det[:D] Og jeg amma fortsatt sist gang, og fikk ammeperm fra jobben[:)]Avvente henne fra å få pupp midt på dagen rett før jeg begynte å jobbe igjen, da fikk hun grøt,brødskiver eller middag midt på dagen.
Da jeg begynte å jobbe var hun nesten 8 mnd (jeg tok 5 uker ferie etter permisjonen, slik at vi fikk litt tid sammen alle tre før jeg begynte å jobbe).

Gjør det gladelig igjen, sambo og snuppa har et supert forhold. Og han er verdens beste bleieskifter og kjærlige pappa

Av veldig mange ulike årsaker så skal nok jeg være hjemme mesteparten...

sambo skal ha sine 10uker, og så får vi se om sambo har jobb el ikke. er permiteringsvarsel ute å går, og da blir det kanskje til at han må overta permisjonen.....

Back
Topp