Skal 11 åringer smike seg før skolen hver dag?

begynte å sminke meg på ungdomsskolen,når jeg gikk i 6-klasse lekte jeg med barbie[8D]

ORIGINAL: Sjefsgaupa

ORIGINAL: MJTbebis09

ORIGINAL: opus dei

Det er helt skremmende, hvor fort enkelte kan påvirke en hel masse, f.eks i en klasse. Vi har sikkert erfaring med det alle sammen. I den forbindelse er det enda viktigere at vi voksne kan være voksne og ta upopulære avgjørelser, stå i mot.
Hva er grunnen til at 10-11 åringer skal måtte sminke seg?
Hvorfor trenger de det?
Jeg mener det fort skaper et unaturlig behov i tillegg til at "voksenverden" kommer nærmere og nærmere selv på barneskolen.
Sminke har ingenting med selvtillit og gjøre. Den enkelte jenta blir ikke noe mer selvsikker av dette, men heller det motsatte. Man har plutselig behov for en maske for å være blant folk!

Jeg er faktisk helt enig med det du sier, og tenker veldig likt selv. MEN dessverre er det ikke helt sånn det funker alltid. Tro meg, jeg skulle gitt mye for å kunne gi henne den selvtillitten hun  skulle hatt, men dessverre tar det tid å bygge opp igjen sånn, etter at den er brøtet ned så grundig av en av de som hun virkelig skulle ha kunnet lene seg til å stole på. Hennes egen far av alle. Jeg tror heller ikke mascara vil gi henne mer selvtillit, MEN hun skal slippe å føle seg utenfor så lenge hun alene ikke er sterk nok til å stå i mot. Jeg vil heller se datteren min lykkelig og glad som en av gjengen med litt mascara, enn alene uten.... Selv om det har vært viktig for meg å holde tilbake dette sminke greiene..

Så forresten at det var noen som nevnte wow klær her i sted... Det har hun masse av, problemet nå er bare at her så er det ikke wow som teller, her er wow ut.....[&:]
De aller "verste" i klassen hennes ser ut som miniatyr damer[&o] 

Det er i sånne tilfeller jeg tenker: "Hvor er foreldrene i all galskapen?" Og "Tro hvordan foreldrene er.." Og så lurer jeg på om de aldri har tenkt tanken på hva det kan føre med seg at deres 10 og 11-åringer ser ut som små voksne og at de kanskje blir seende eldre ut enn sine år..

Helt klart.
I tillegg så vet vi at utfordringene kommer mer og mer i årene som kommer.
Sminke, string-truse, alkohol, klokkeslett.......you name it.
Hva gjør du som forelder når du på en måte har signalisert en god del allerede ved å være "slepphendt", skjønn meg riktig. Presset, gruppepresset og ønskene blir bare sterkere og sterkere.

Det er helt skremmende, hvor fort enkelte kan påvirke en hel masse, f.eks i en klasse. Vi har sikkert erfaring med det alle sammen. I den forbindelse er det enda viktigere at vi voksne kan være voksne og ta upopulære avgjørelser, stå i mot.
Hvorfor trenger de det?
Jeg mener det fort skaper et unaturlig behov i tillegg til at "voksenverden" kommer nærmere og nærmere selv på barneskolen.
Sminke har ingenting med selvtillit og gjøre. Den enkelte jenta blir ikke noe mer selvsikker av dette, men heller det motsatte. Man har plutselig behov for en maske for å være blant folk!

Jeg er faktisk helt enig med det du sier, og tenker veldig likt selv. MEN dessverre er det ikke helt sånn det funker alltid. Tro meg, jeg skulle gitt mye for å kunne gi henne den selvtillitten hun  skulle hatt, men dessverre tar det tid å bygge opp igjen sånn, etter at den er brøtet ned så grundig av en av de som hun virkelig skulle ha kunnet lene seg til å stole på. Hennes egen far av alle. Jeg tror heller ikke mascara vil gi henne mer selvtillit, MEN hun skal slippe å føle seg utenfor så lenge hun alene ikke er sterk nok til å stå i mot. Jeg vil heller se datteren min lykkelig og glad som en av gjengen med litt mascara, enn alene uten.... Selv om det har vært viktig for meg å holde tilbake dette sminke greiene..

Så forresten at det var noen som nevnte wow klær her i sted... Det har hun masse av, problemet nå er bare at her så er det ikke wow som teller, her er wow ut.....[&:]

Det er i sånne tilfeller jeg tenker: "Hvor er foreldrene i all galskapen?" Og "Tro hvordan foreldrene er.." Og så lurer jeg på om de aldri har tenkt tanken på hva det kan føre med seg at deres 10 og 11-åringer ser ut som små voksne og at de kanskje blir seende eldre ut enn sine år..

Foreldrene ser likedann ut, bare eldre[:D] Uff, nei det er ikke morsomt engang...
Jeg syns det er skremmende, og jeg liker ikke tanken på at barn, for det er det de er, BARN skal gå med rett og slett utfordrende voksen klær til tider... Jeg syns utviklingen er skremmende, både hva jeg ser i gata, og hva jeg ser på nettet...
Selv så har jeg aldri vært med på det der...Jeg bruker mascara og kajal til daglig, men der stopper det. Jeg kler meg i det jeg føler er behagelig og må nok ærlig innrømme at jeg ikke er blandt de hippe kule mødrene som kler seg helt moteriktig. SÅnn har jeg aldri vært, og blir det nok ikke heller. Det er ikke meg...
Når det gjelder datteren min så kommer jeg til å kjøpe en brun mascara til henne, men ikke noe mer. Og jeg skal lære henne hvordan hun kan ta den på seg for at det blir fint. Resten får vente noen år til..
Jeg syns utviklingen er trist... Men når en ser på nettet, på sider so deiligst.no så skjønner en kanskje litt hvor mye presset kommer fra.......

Jeg syns det er altfor mye fokus på klær og sminke på barn generelt, slikt press kommer tidsnok uansett, og man burde holde barna unna det presset så lenge som mulig.
På barneskolen syns jeg skolen burde satt regler mot sminke generelt....

ORIGINAL: Cali

Jeg syns det er altfor mye fokus på klær og sminke på barn generelt, slikt press kommer tidsnok uansett, og man burde holde barna unna det presset så lenge som mulig.

Jeg gikk på privat skole i noen år og der var det regler om passende klesdrakt, sminke osv..

Hvorfor trenger de det?

Helt klart.
I tillegg så vet vi at utfordringene kommer mer og mer i årene som kommer.
Sminke, string-truse, alkohol, klokkeslett.......you name it.
Hva gjør du som forelder når du på en måte har signalisert en god del allerede ved å være "slepphendt", skjønn meg riktig. Presset, gruppepresset og ønskene blir bare sterkere og sterkere.

Jeg er en veldig konsekvent dame, og det vet datteren min. Og jeg ser stor forskjell på litt mascara og alkohol osv. SOm jeg skrev, jeg kommer ikke til å kjøpe alkohol til henne.
Det er ikke helt det det går på føler jeg, og jeg ser ikke på det som å være slepphendt, for det er jeg ikke. Jenten  min er ikke en jente som klarer å stå i mot alene pga det hun har vært igjennom bla. Hadde du heller sett din datter alene og ensom kun fordi du ikke ville hun skulle ha på mascara? Eller ville du helst sett henne glad sammen med venninner på egen alder?

Man kan syns så mye man vil, hjelper fint lite når det ikke er sånn ting fungerer.
Du sier slikt press kommer tidsnok... DET PRESSET ER HER ALLEREDE... Det er jo det som er tingen....[&o]

Syntes det er trist å se på hvor forte barna skal bli voksene nå jeg..
Linnea kommer ikke til å få lov til å begynne med sminke før ho begynner på ungsomskolen å da kan jeg heller hjelpe henne med det.
Enn at ho alt skal begynne på barneskolen.
En ting er om det er klassefest å sånn og at ho å vennine hennes vil "stelle" seg med litt sminke men ikke daglig på skolen.

Vil se henne glad alene og sammen med andre. Som seg selv, det ho står for og den ho er.
Vet sånt er vanskelig. Skjønner godt argumentene dine. Det er jo for det meste forskjell fra tilfelle til tilfelle. Ingen fasitsvar.
Du gjør jo det du mener er best for jenta di[:)]

dvs at hun har fortsatt to år igjen på barneskolen?? syns det er altfor tidlig!! men det forundrer meg ikke at det har blitt slik... jeg begynte ikke sminke meg før ungdomsskolen..husket jeg satt å strevde med den sminkingen helgen før vi startet[8D] tror det var ei jente i klassen i sjuende på barneskolen(vi hoppet over 6 klasse, og begynte i sjuende)som sminket seg. Ei sånn type dollete som ikke kan vise seg utenfor hus uten masse masse sminke.. ekstremt oversminka den dag i dag... Jeg syns de er altfor ung når de er 11 år! Men syns det er greit at de prøver å sminke seg av og til, men hvis det blir slik at de MÅ ha på seg sminke før de går ut døren, da er det litt ille synes jeg..

syns også det er litt tidelig, men jeg ville latt hu gå med litt naturlig sminke! og kjøpt de klærne hun har lyst på! kan tenke meg det er veldig vanskelig å være ny på skolen i den alderen, og da er det ihvertfall viktig at hun ikke føler seg annerledes. i det du  skriver, så virker det ikke som hu har det så godt med seg selv (pga faren) så da ville jeg satt hennes trivsel før det at hun er veldig ung til å sminke seg! er ikke dermed sagt at hun forandrer seg og blir "voksen" forde...

det er det styggeste jeg ser[:o] barn med sminke![:'(]

Jeg syns det er tidlig..... men skjønner dilemma[&:][:D] Men håper hu blir akseptert for den hu er, med eller uten sminke[;)]

jeg sminka meg fra jeg var 9 år..
synns det er veldi veldi tidlig. håper jenta mi venter til hu er 13 vertfall

Jeg sminka meg ikke før u-skolen, på barneskolen likt jeg best å springe i skogen å leke. Jeg gikk også i feil klær gjennom hele barneskolen, gjerne klær jeg arvet etter storebror min.

Så jeg har blitt mye mobbet oppgjennom og har hatt vanskelig for å få venner.

Jeg må ærlig innrømme at jeg har sagt det er slutt på arva klær nå som han er 2 år, og de arva klærna er brukt så mye at de har tatt from etter forrige eiger. Jeg vil også følge moten til en viss grad, selvfølgelig ikke kjøpe det dyreste, men passe på at han ikke skiller seg for mye ut.

Nå er jeg så "heldig" at jeg har gutt, og selv om det nå i det siste kan virke som det har blitt mye motepress på gutter også, så tror jeg like vel det enda ikke er i så stor grad som det er med jentene. Med jentene så syns jeg det var ille før, kan tenke meg at det er 10 ganger verre nå.[&o]

Poenget mitt er, at selv om vi har våre prinsipper på akkurat det å ikke skulle gi etter for motepress når det gjelder både sminke, klær, mobiler osv osv. Så bør vi like gi litt etter, så de ikke skiller seg fullstendig ut, men ikke sånn at de ser ut som de 4 andre vennine sine.

Her jeg bor så har jeg sett vennine gjenger som er en salig blanding, de har sine egne identiteter selv om de er i samme gjeng. En dag så jeg 3 jenter, hun ene sykkla og var kledd i joggebukse og hettegenser, usminka og så meget sporty ut, ei hadde på seg tettsittende singlet og leggings og naturlig sminket, hun siste hadde på seg svart bukse med nagler og kjettinger, svart topp, rød og svart ruta jakke, svart rundt øynene og det svarte håret til alle kanter.
Det er sånn det burde være mener jeg, og håper det vil fortsette å være sånn her jeg bor til mine barn kommer i den alderen.
Jeg vet det er mobbing på skolen her, men av hvilke grunner vet jeg ikke, men har også hørt at det er gjenger som mobber gjenger, og få som står alene og blir mobbet. Men mobbing likevel.[:@]

Dette er nok ikke over alt,min datter er 12 år og går i 7 klasse ingen jenter i klassen hennes sminker seg.synes jeg er en uting er ikke riktig at så små barn må sminke seg ennå. Men når de skulle ha skoleball så fikk hun lov til og sminke seg litt da[;)]

Det er mulig dere legger mer i ordet å sminke seg enn meg... Jeg mener mascara og eyeliner, sånn at vi har det klart[:)]
Jeg syns som sakt også at det er myyye for tidlig, men jeg kommer til å gå med på mascara nå. Ikke hver dag, men av og til. Nye klær skal vi ut og handle i dag, så kan jeg bare håpe at det hjelper..
Takk for mange meninger og svar[:)] 

Man kan syns så mye man vil, hjelper fint lite når det ikke er sånn ting fungerer.
Du sier slikt press kommer tidsnok... DET PRESSET ER HER ALLEREDE... Det er jo det som er tingen....[&o]

Føle med deg *klemmepå*
Sa min mening om det og hva jeg synser skolen skal kunne gjøre for å forhindre det.
og generelt med alle foreldre (I samarbeid, ikke en og en såklart), at man prøver å utsette den så lenge som mulig. Med hjelp av skolen kunne man ungått det til man var på ungdomskolen.

Noen barn vil mobbe andre barn uansett når, hvor, hvordan og hvorfor. De finner alltid grunner til å mobbe, uansett om den de mobber har de "moteriktigste" klærne e.l.
Enten fortsetter de å mobbe denne tenkte personen, eller så finner de andre de kan plage.

Det er ikke at den/de personene de mobber ikke har de rette klærne, er uten sminke eller har briller...som er problemet eller utfordringen. Man stopper ikke en mobbesak ved å kjøpe de rette klærne! Det er ikke mobbeofferet man skal forandre, men mobberne!!
Det er den eller de man må ta tak i.

Noen barn vil mobbe andre barn uansett når, hvor, hvordan og hvorfor. De finner alltid grunner til å mobbe, uansett om den de mobber har de "moteriktigste" klærne e.l.
Enten fortsetter de å mobbe denne tenkte personen, eller så finner de andre de kan plage.

Det er ikke at den/de personene de mobber ikke har de rette klærne, er uten sminke eller har briller...som er problemet eller utfordringen. Man stopper ikke en mobbesak ved å kjøpe de rette klærne! Det er ikke mobbeofferet man skal forandre, men mobberne!!
Det er den eller de man må ta tak i.

Dette er jo noe alle vet. Men som en enkelt foreldre så er ikke dette så lett å få til... Dessverre er det ofte sånn at foreldre til mobberene ofte var det selv også, dessverre, og det er ikke alltid de er like interessert i å gjør noe med det. Det er min erfaring her vi bor. Det er litt klasseskille for å si det sånn, men noen som føler seg høyt hevet over "vanlige mannen i gata". Er ikke så lett å gjøre noe med det.
Datteren min blir ikke mobbet, men hun er ikke inkludert ennå heller.
Jeg mener heller ikke at man skal forandre noen, men det skader da ikke å legge forholdene til rette heller... Jeg dreit i hva jeg gikk i når jeg var liten, og driter i hva folk syns om meg den dag i dag, gidder jeg ikke ta på mascara før jeg går ut så gidder jeg ikke. MEN det er ikke alle som er sånn, verken som barn eller voksen..

Back
Topp