Skal 11 åringer smike seg før skolen hver dag?

MJTbebis

Elsker forumet
Hei!

Datteren min begynte i 6.klasse i år[:)] Dette er på mange måter kjempe spennende, og på andre måter veldig utfordrende. Hun har byttet skole denne gang siden vi kjøpte oss hus ved en annen skole..
Nå har hun gått en uke, og hun sliter litt.. Alle de andre jentene i klassen sminker seg med eyeliner og mascara hver dag... Jenten min har aldri gjort dette, men føler nå at hun må for å passe inn.
Jeg syns dette er pyton for å være helt ærlig.. Barn skal jo ikke få være barn lenger! Spesielt ikke jenter.De skal f**n meg vokse opp før de er fylt 10 år!
Hva syns dere? Er det blitt FOR mye fokus på dette med klær og moter og sminke i barneskolen, eller er det bare meg som er gammeldags?
Når jeg var liten begynte vi ikke med sånn før vi startet på ungdomsskolen, knapt da...

Om datteren min kom hjem og foreslo noe slikt, tror jeg mannen min hadde sluttet i jobben og begynt med hjemmeundervisning [:D]

Noe sminke kommer ikke på tale her i huset i alle fall. Nå er det jo kanskje litt aannerledes for oss da, som har religiøst betingete moralske regler her, men dog, jeg ser de andre jentene i gata her, de bruker ikke noe sminke i alle fall.

ORIGINAL: EmsN

Det er egentlig et kjempevanskelig tema, for jeg syns ikke de burde sminke seg når de bare er barn, men samtidig så vet jeg hvordan det føles å ikke passe inn.. Det er heller ikke mye gøy..

Fra din side syns jeg ikke hun skal, men fra hennes side blir det vanskelig å si nei...[&:]

sign....om hun absolutt må ha litt så sørg for at det omtrent ikke synes- om det bare er for at hun skal føle seg bedre så kjøp en blank mascara og en grålig eyeliner da....

Men ang temaet så synes jeg det er horribelt at man ikke er barn lenger...

Er veldig mote press rundt om på skolene, har 2 søstre på 12 og 13 de har KUN wow/BikBok klær, noe jeg kunne sett LAAAANGT etter da jeg var liten..de bruker å mascara..liker det overhode ikke selv,men skjønner jo at det er vanskelig for datteren din å ikke føle at hu passer inn....

Syns skoleuniform hadde vært en lur ting[:)]

dattra mi på 13 får ikke lov å sminke sæ før skolen..

Nei, vær så snill!!
At foreldre lar 10-11 åringer sminke seg er sørgelig. Da tar de, etter min mening, for lettvinte valg.

ORIGINAL: opus dei

Nei, vær så snill!!
At foreldre lar 10-11 åringer sminke seg er sørgelig. Da tar de, etter min mening, for lettvinte valg.

Må si meg enig der, trekker tilbake fra isted! Det ER FOR LETTVINT å kjøpe en blank mascara som jeg sa....man bør heller lære ungene sine at det er den man er som er viktig. Sminken innhenter en før eller siden, men 11-14 år er for tidlig synes jeg[:)]

Jeg hater det jeg også., men jeg vil ikke at hun skal bli utestengt pga dette. Hun har heller aldri brydd seg med sånn, hun har vært en sunn og fin jente som har hatt på seg klær for barn på hennes alder. Nå føler hun at hun trenger klær fra Lene V og Vero Moda for å passe inn. OG det er så fælt, for jeg vet jo at hun ikke er sånn i det hele tatt! Hun er en jente som elsker å skikkelig leke, bli skitten og fæl og ha det gøy. Nå skal hun liksom ikke kunne gjøre dette lenger. Hun syns det er vanskelig selv også, men som hun sier, jeg vil ikke ikke passe inn.
Jeg har sakt at hun skal få nye klær, men det er IKKE fordi hun ikke er god nok som hun er, for det er hun så absolutt. Men jeg skjønner henne også. Og jeg har sakt ja til LITT mascara. Jeg vil ikke være den som gjør det vanskelig for henne. Og jeg har jo sett disse jentene, så jeg vet jo at det hun sier stemmer... Jeg bare syns det er så fælt at det skal være sånn...

ORIGINAL: EmsN

Det er egentlig et kjempevanskelig tema, for jeg syns ikke de burde sminke seg når de bare er barn, men samtidig så vet jeg hvordan det føles å ikke passe inn.. Det er heller ikke mye gøy..

Fra din side syns jeg ikke hun skal, men fra hennes side blir det vanskelig å si nei...[&:]

må si meg eni dær...
eneste du kansje kan jøre er jo å lære henne å sminke seg rikti slik at hun er sminket men at det ikke vises at ho har dollet seg opp?

ORIGINAL: Ice Queen

Jeg ville tatt det opp med læreren eller evt foreldre møte , der foreldrene sammen kunne sagt nei til sminke i den alderen hjemme.

Men dette er jo noe som tydligvis er helt ok for alle andre foreldre.. bare ikke meg virker det som...
Og det er ikke så lett å si nei. Jeg har sakt nei i et år på den forrige skolen, og det har gått greit, der var det ikke alle. Men det er det her...
Skoledagen hennes pr i dag går KUN ut på å leke med fadderungen sin i førsteklasse, som ikke snakker verken norsk eller engelsk!!! Og sånn skal det ikke være! Hun skal være med de på sin egen alder...
Jeg syns dette er kjempe vanskelig, men jeg kan ikke nekte jenten min å være en av gjengen. Helt ærlig, om deres datter var den eneste, hadde dere gjort det?

VI begynte i 6-7 klasse. Men bare med litt mascara.. Syns heller ikke sminke tar seg ut på unger.. Jeg begynte ikke å sminke meg daglig før... Hmm.. Gjør ikke det nå heller. [8D] Men jeg begynte å sminke meg "ordentlig" på ungdomsskolen. 

ORIGINAL: Auliana

Oi kjære.....skjønner det er et lite dilemma. Kan vagt huske at noen jenter sminket seg i 6 klasse, men ikke at det var gruppepress på noen måte. Sminker meg ikke en gang idag...hehe. Men er enig med deg, la barn få være barn. Jenter blir underlagt et nesten umenneskelig press til å se bra ut på alle måter, fra svært tidlig alder. Det er upassende på alle måter.

Snakk med jenta di angående dette å passe inn, om hvor komfortabel hun føler seg hvis hun ikke sminker seg, mens alle andre gjør det. Om hun har nok selvtillit til å stå i mot presset? Er en veldig vanskelig situasjon for henne siden hun har begynt på ny skole, og kansje ikke kjenner så mange fra før.

Det er akkurat det hun ikke har! Hun er fryktelig usikker på seg selv dessverre.. Og det er nok litt min feil som ikke har stoppet samværet med hennes far før... Han er så ubeskrivelig stygg med henne psykisk at det er helt sykt. Han psykeet henne ned på de verst tenkelige måter, og dette har selvfølgelig satt sine spor i henne...
Hadde hun vært som meg da jeg var barn hadde jeg sakt at dette klarer du helt fint uten, men hun er ikke meg, ikke lik meg på det området i det hele tatt...
Hun har allerede i sitt korte liv opplevd mer dritt enn mange voksne gjør i løpet av et helt liv. Hadde jeg vist det jeg vet i dag hadde jeg gått fra faren den dagen jeg fant ut jeg var gravid, og aldri fortalt han om henne... Dessverre gjorde jeg ikke det...
Og det er litt det også, jeg føler på en måte hun har hatt nok.. Nå skal hun ha det godt uhn også, og kunne slappe av og ikke være redd for å ikke passe inn pga klær osv..

ORIGINAL: MJTbebis09

Jeg ville tatt det opp med læreren eller evt foreldre møte , der foreldrene sammen kunne sagt nei til sminke i den alderen hjemme.

Men dette er jo noe som tydligvis er helt ok for alle andre foreldre.. bare ikke meg virker det som...
Og det er ikke så lett å si nei. Jeg har sakt nei i et år på den forrige skolen, og det har gått greit, der var det ikke alle. Men det er det her...
Skoledagen hennes pr i dag går KUN ut på å leke med fadderungen sin i førsteklasse, som ikke snakker verken norsk eller engelsk!!! Og sånn skal det ikke være! Hun skal være med de på sin egen alder...
Jeg syns dette er kjempe vanskelig, men jeg kan ikke nekte jenten min å være en av gjengen. Helt ærlig, om deres datter var den eneste, hadde dere gjort det?

Når det blir sånn er det nesten bedre å bare gi etter av hensyns til barnets trivsel. Jeg hadde gitt henne en mascara og vist henne hvordan hun skulle bruke den for at det skulle se pent ut. Jeg er så glad for at moren min tok seg tid til å lære meg om sminke. Jeg så aldri grusom ut i fjortisperioden med masse svart eyeliner, foundation med skille, osv...

Det er helt skremmende, hvor fort enkelte kan påvirke en hel masse, f.eks i en klasse. Vi har sikkert erfaring med det alle sammen. I den forbindelse er det enda viktigere at vi voksne kan være voksne og ta upopulære avgjørelser, stå i mot.
Hva er grunnen til at 10-11 åringer skal måtte sminke seg?
Hvorfor trenger de det?
Jeg mener det fort skaper et unaturlig behov i tillegg til at "voksenverden" kommer nærmere og nærmere selv på barneskolen.
Sminke har ingenting med selvtillit og gjøre. Den enkelte jenta blir ikke noe mer selvsikker av dette, men heller det motsatte. Man har plutselig behov for en maske for å være blant folk!

ORIGINAL: Sjefsgaupa

Når det blir sånn er det nesten bedre å bare gi etter av hensyns til barnets trivsel. Jeg hadde gitt henne en mascara og vist henne hvordan hun skulle bruke den for at det skulle se pent ut. Jeg er så glad for at moren min tok seg tid til å lære meg om sminke. Jeg så aldri grusom ut i fjortisperioden med masse svart eyeliner, foundation med skille, osv...
må si meg enig i Sjefsgaupa her....hadde nok gitt etter og lært henne opp istede...for har heller villet at jenten min skal få være en av gjengen enn å bli den som sitter utenfor....så kanskje hu blir trygg nok på seg selv etterhvert og står imot "presset"....

Det er litt sånn jeg også tenker.. Og det er bedre at jeg kjøper henne en og lærer henne å bruke den. Enn at hun sniker med seg på skolen og fikser det selv der...
(Og om det er noen som lurer, nei jeg kommer ikke til å kjøpe henne alkohol den dagen de andre i klassen drikker[8D])
Hennes trivsel betyr alt for meg, har hun det vondt har jeg det grusomt. Det finnes ikke noe verre i hele verden enn å se barnet ditt slite...

ORIGINAL: Auliana

Skjønner hvordan du tenker Sjefsgaupa, men allikevel tenker jeg at det er (kansje en uoppnåelig tanke) viktigere å lære jenter selvrespekt, ironi og stryke deres personlighet så godt at de ikke trenger å gi etter gruppepress og ihvertfall ikke sminke seg for å se "pen" ut!

Det sys jeg også. Skrev nesten.[;)] Men på samme tid, så kan det være veldig sårt og vanskelig og være den ene utenfor. Og unger ekskluderer og fryser ut på ganske grusomme måter mange ganger. Og for ting som virker som ubetydelige for oss. Men i det miljøet er det tydeligvis viktig å bruke sminke for å bli "godtatt". Som jeg også skrev, trenger jo ikke å ta helt av. Kanksje det faktisk er nok med bare litt mascara? Så kan de andre jentene bare se ut som oversminka vampyrer som jenter i den alderen ofte gjør når de får boltre seg fritt med sminke. [8D]

nei det synes jeg ikke...selv synes jeg ikke sminke passer hver dag uansett...ikke på voksne og hvertfall ikke barn!!![:)]

Det er helt skremmende, hvor fort enkelte kan påvirke en hel masse, f.eks i en klasse. Vi har sikkert erfaring med det alle sammen. I den forbindelse er det enda viktigere at vi voksne kan være voksne og ta upopulære avgjørelser, stå i mot.
Hvorfor trenger de det?
Jeg mener det fort skaper et unaturlig behov i tillegg til at "voksenverden" kommer nærmere og nærmere selv på barneskolen.
Sminke har ingenting med selvtillit og gjøre. Den enkelte jenta blir ikke noe mer selvsikker av dette, men heller det motsatte. Man har plutselig behov for en maske for å være blant folk!

Jeg er faktisk helt enig med det du sier, og tenker veldig likt selv. MEN dessverre er det ikke helt sånn det funker alltid. Tro meg, jeg skulle gitt mye for å kunne gi henne den selvtillitten hun  skulle hatt, men dessverre tar det tid å bygge opp igjen sånn, etter at den er brøtet ned så grundig av en av de som hun virkelig skulle ha kunnet lene seg til å stole på. Hennes egen far av alle. Jeg tror heller ikke mascara vil gi henne mer selvtillit, MEN hun skal slippe å føle seg utenfor så lenge hun alene ikke er sterk nok til å stå i mot. Jeg vil heller se datteren min lykkelig og glad som en av gjengen med litt mascara, enn alene uten.... Selv om det har vært viktig for meg å holde tilbake dette sminke greiene..

Så forresten at det var noen som nevnte wow klær her i sted... Det har hun masse av, problemet nå er bare at her så er det ikke wow som teller, her er wow ut.....[&:]
De aller "verste" i klassen hennes ser ut som miniatyr damer[&o] 

Hvorfor trenger de det?

Jeg er faktisk helt enig med det du sier, og tenker veldig likt selv. MEN dessverre er det ikke helt sånn det funker alltid. Tro meg, jeg skulle gitt mye for å kunne gi henne den selvtillitten hun  skulle hatt, men dessverre tar det tid å bygge opp igjen sånn, etter at den er brøtet ned så grundig av en av de som hun virkelig skulle ha kunnet lene seg til å stole på. Hennes egen far av alle. Jeg tror heller ikke mascara vil gi henne mer selvtillit, MEN hun skal slippe å føle seg utenfor så lenge hun alene ikke er sterk nok til å stå i mot. Jeg vil heller se datteren min lykkelig og glad som en av gjengen med litt mascara, enn alene uten.... Selv om det har vært viktig for meg å holde tilbake dette sminke greiene..

Så forresten at det var noen som nevnte wow klær her i sted... Det har hun masse av, problemet nå er bare at her så er det ikke wow som teller, her er wow ut.....[&:]
De aller "verste" i klassen hennes ser ut som miniatyr damer[&o] 

Det er i sånne tilfeller jeg tenker: "Hvor er foreldrene i all galskapen?" Og "Tro hvordan foreldrene er.." Og så lurer jeg på om de aldri har tenkt tanken på hva det kan føre med seg at deres 10 og 11-åringer ser ut som små voksne og at de kanskje blir seende eldre ut enn sine år..

Back
Topp