Skadelig stress?

• Trådstarter Trådstarter Monammi
  • Opprettet Opprettet
M

Monammi

Guest
Lurer veldig på noe, og vet jeg kommer til å spørre jordmor om det når jeg skal dit om 1.5 uke.. Men det er lenge å vente..

Er det skadelig for babyen i magen, om jeg er stresset/redd/har vondt?
Er 15 uker på vei, og litt redd for å unødvendig stresse den lille i magen.

Holder på å tatovere hele armen min, og sist gang var det skikkelig vondt pga vonde plasser, som albuen. Kan det at jeg har vondt skade babyen?
Har i tillegg hatt en skikkelig heftig krangel med samboer, der jeg følte frykt og angst.. Fikk en av mine "angstanfall", som jeg kaller det, der jeg hyperventilerer og ikke klarer å roe pusten. Er dette noe som kan skade babyen?

Takk for svar

Stress kan påvirke babyen ja. Min tatovør ville ikke tatovere meg da jeg gikk gravid. Ville snakket med jordmor og/eller lege så fort som mulig.

Stress kan påvirke babyen. Smerter kan babyen merke ved at du får en annen hjertelyd.
Er ikke bra å stresse og få angstanfall. Det påvirker babyen.

Ville ikke tatt tatovering under svangerskap.

Man skal ikke ta tatovering under svangerskap eller amming. Google det, det er mange årsaker.

At du blir redd skiller ut hormoner i blodet som går over til fosteret og påvirker det, så hvis du kan unngå det er det det beste.

Takker for svar. Skal til jordmor igjen om 1.5 uke, hører mer fra henne da.

Er ikke skadelig å tatovere seg når en er gravid. Det en skal tenke på er høyere fare for infeksjon. Det er jeg ikke redd for, er veldig nøye når det kommer til det, uansett. Det gjelder å ha god dialog med tatovøren sin :) Og så ikke bli tatovert i 3. trimester (helst ikke i 1. heller).

Back
Topp