Skade på bil av barn!

vinterkyss

Elsker forumet
Noen som har vært borti at barnet deres (eller noen dere kjenner) har skadet en annens bil ?
Her er casen:

Vår sønn på 2år var alene i 5 min, og klarte i det øyeblikket å skrape panseret til naboens bil. Skaden er taksert til 8000 kr.
Ja, sønnen vår var uten tilsyn noen minutter, men naboens bil stod også parkert på en offentlig snuplass (som der ikke er lov å parkere på)
Vi fikk vite at innbo forsikringa skulle dekke dette, men pga at sønnen vår er 2år, gikk ikke dette alikevel.
Naboen truer med annmeldelse, fordi det har tatt en hel uke for oss å finne ut av saken! (tlf til forsikring på forsikring)
Egentlig hadde det ikke gjort meg noe å betale hele beløpet, men når naboen oppfører seg som dem gjør, og truer oss, er jeg IKKE interessert!

Noen som har vært i samme problemstilling, eller kan fortelle hva man gjør?

regner med derre har innboforsikring.
Når barne er så små at de ikke helt skjønner hvor store skadder de gjør så går det på den, vet at en gutt på 7år fikk knust bilruta på bilen våres mens han lekte,dette gikk da på innboforsikringen til foreldrene til denne gutten
Og gutten derres er så litten så tror det ikke er noe problemmer å ta dette på innboforsikringen

Så lenge barnet er under 18 år er det dere som foreldre som er pliktig til å dekke skader barnet påfører andres eiendeler. Her skilles ikke mellom uhell eller overlegg.

Skjønner i grunn naboen jeg som ikke vil dekke skader deres barn har påført hans bil. Må innrømme at jeg hadd blitt dritsur sjøl. At bilen sto parkert på et ulovlig sted har ingenting med saken å gjøre. Det er en sak mellom naboen og de som bøtelegger for ulovlig parkering. Ikke bland de to tingene.

Fy faaaaader så kjipt!!!

MammaMia98 skrev:
Så lenge barnet er under 18 år er det dere som foreldre som er pliktig til å dekke skader barnet påfører andres eiendeler. Her skilles ikke mellom uhell eller overlegg.

Skjønner i grunn naboen jeg som ikke vil dekke skader deres barn har påført hans bil. Må innrømme at jeg hadd blitt dritsur sjøl. At bilen sto parkert på et ulovlig sted har ingenting med saken å gjøre. Det er en sak mellom naboen og de som bøtelegger for ulovlig parkering. Ikke bland de to tingene.

Joda, jeg skjønner også at naboen er sur!
MEN, vi vil selvfølgelig gjøre opp for oss. Men vi må da få lov til å finne ut av alternativene, sjekke forsikringer, o.l FØR dem truer med politiannmeldelse.

bondekone skrev:
Når barne er så små at de ikke helt skjønner hvor store skadder de gjør så går det på den, vet at en gutt på 7år fikk knust bilruta på bilen våres mens han lekte,dette gikk da på innboforsikringen til foreldrene til denne gutten
Og gutten derres er så litten så tror det ikke er noe problemmer å ta dette på innboforsikringen

Vi viser til nevnte sak.

Det fremgår av vilkårenes pkt 8 at "forsikringen omfatter erstatningsansvar som sikrede i egenskap av privatperson etter gjeldende rett kan pådra seg for skade på en annen person eller ting." I følge skadeserstatningsloven § 1-1 plikter barn og ungdom under 18 år å erstatte skade som de volder forsettelig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers. Barnet må altså ha utvist uaktsomhet for å komme i ansvar, og dette er også en forutsetning for dekning under forsikringen. I mange tilfeller føler man et moralsk ansvar for å erstatte skaden. Det moralske ansvaret er imidlertid ikke omfattet av ansvarsforsikringen.

Ut i fra de opplysningene vi har fått inn i saken forstår vi det slik at skadene er voldt av deres sønn på 2 år. Det er slått klart fast i rettspraksis at barn under skolepliktig alder ikke kan holdes erstatningsrettslig ansvarlig etter gjeldende norsk rett. Vi beklager derfor at skadene på bilen ikke kan dekkes under forsikringen

vinterkyss skrev:

bondekone skrev:

Vi viser til nevnte sak.

Det fremgår av vilkårenes pkt 8 at "forsikringen omfatter erstatningsansvar som sikrede i egenskap av privatperson etter gjeldende rett kan pådra seg for skade på en annen person eller ting." I følge skadeserstatningsloven § 1-1 plikter barn og ungdom under 18 år å erstatte skade som de volder forsettelig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers. Barnet må altså ha utvist uaktsomhet for å komme i ansvar, og dette er også en forutsetning for dekning under forsikringen. I mange tilfeller føler man et moralsk ansvar for å erstatte skaden. Det moralske ansvaret er imidlertid ikke omfattet av ansvarsforsikringen.

Ut i fra de opplysningene vi har fått inn i saken forstår vi det slik at skadene er voldt av deres sønn på 2 år. Det er slått klart fast i rettspraksis at barn under skolepliktig alder ikke kan holdes erstatningsrettslig ansvarlig etter gjeldende norsk rett. Vi beklager derfor at skadene på bilen ikke kan dekkes under forsikringen

Da er det vel ikke annet å gjøre enn å betale, vanvittig sure penger, men slik er det desverre :S
Venninnen min sin sønn(4år) knuste bilruten til naboen sin, der tok naboene det på bil forsikringen, men venninnen min måtte betale egenandelen det kostet.

vinterkyss skrev:

bondekone skrev:

Vi viser til nevnte sak.

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=516316
ut fra her så står det at dette kan gå på innbo eller reiseforsikring, slik jeg forstår det
som sagt vet at foreldrene til naboen her fikk dette på innboforsikringen, vi fikk dekt pc til et vennepar av oss på innboforsikringen da jentungen her veltet et glass over pc
så jeg hadde nok sjekket dette opp

har du lest linken jeg la ut
er ikke sikker du må betale

bondekone skrev:

Har skrevet det ut, og skal sette meg ned å skrive en klage til forsikringa!

Mammapostei! skrev:
Leste du linken eg la ut? Eg er ikkje heilt sikker på om du faktisk er erstatningspliktig altså.....

Nei, det er greit nok!
Men syns jo uansett vi må betale!
Syns bare det er surt å måtte ut med nesten 2 ganger så mye som evnt en egenandel hadde vært ;)

vinterkyss skrev:

bondekone skrev:

lykke til, får håpe derre får noe bedre svar
evt hvis derre begge er fagorgansiert kan derre evt høre med forsikringen som er mellom der

MammaMia98 skrev:

Det har jo såklart en vesentlig betydning for saken.

bondekone skrev:

vinterkyss skrev:

bondekone skrev:

lykke til, får håpe derre får noe bedre svar
evt hvis derre begge er fagorgansiert kan derre evt høre med forsikringen som er mellom der

Vi har LO favør.
Er dem som har gitt oss avslaget!

Du er ikke ansvarlig for handlinger barn under en hvis alder gjør. En kamerat fikk en dør smelt i siden på en ferge, og de skyldige nektet å betale for det var guttungen som hadde åpnet døren.

Jeg mener sønnen deres har laget skade på deres bil, gjør opp for dere uansett hvor stort rævhull naboen er, da er dere ihvertfall bedre.

Evens*mamma skrev:
Jeg mener sønnen deres har laget skade på deres bil, gjør opp for dere uansett hvor stort rævhull naboen er, da er dere ihvertfall bedre.

Jepp, det gjør vi uansett!

Syns absolutt dere gjør det riktige ved å betale, selvom dere kanskje ikke er erstatningspliktige som noen nevner over her!:)

Men altså, bare et lite tips. De har sikkert takstert bilen på lakkverksted, til normal pris. Det vanlige om man vil gjøre noe svart (innen billakkering hvertfall) er halv pris av normalpris, før momspåslag. Dvs ved å bare tørre å spørre noen på et lakkverksted, kan dere komme unna med litt under halvparten av den prisen;) Dere har jo rett til å få fikset skaden der dere vil, til den prisen dere vil. Samme som om det hadde vært et forsikringsseldkap som skulle fikset skaden for naboen;)

Back
Topp