sjukmelding

fotballfrua

Flørter med forumet
hei. Jeg er ikke så aktiv her inne. dvs, leser mye, skriver lite. men nå trenger jeg litt "oppmuntring".
Har hele tiden vert veldig forberedt på å kunne jobbe 100% ut svangerskapet. har en jobb jeg ELSKER, og vil at tiden skal gå fort fremover. (jobber som lærer). Nå har ting begynnt å bli litt vanskeligere. jeg har en del problemer med at jeg blir svimmel og får hjertebank (spesielt om jeg har stresset eller stresser). jeg har vondt i bekkenet og til tider i ryggen så det er vondt å gå. og nå den siste tiden har jeg fått masse kynnere, spesielt på natta og da kan de være nokså ubehaglige. Dette tar jeg som små tegn på at jeg bør roe noe ned. jeg har da tatt mot til meg og fått time hos legen i morgen. det jeg EGENTLIG ønsker, er en liiiiiten sykmelding (ca 11%) som gjør at jeg slipper de tre mest krevende timene i uken (gym).  men nå er jeg plutselig så innmari redd.. for to ting. 1) at legen ler av meg og sier jeg må bite tenna sammen for så å gå derifra med halen mellom beina.. 2) at han (når jeg da sier hvordan ting egentlig er) sykmelder meg mer...

off.. noen som forstår? synes faktisk det er et nederlag å be om sykmelding, men TROR det er det rette for å kunne klare jobben min frem mot permisjonen.. (og det er forøvrig bare 7 uker til..)

Hei
Jeg tenkte akkurat som deg i mitt første svangerskap, det skal sies at jeg da var i veldig god form og hadde ingen vondter.
Men, man skal faktisk leve et liv etter fødsel også og mange av graviditetsvondtene kan bli kroniske om man ikke tar hensyn til dem.
Jeg lot meg derfor sykemelde tvert denne gangen selv om jeg fint kunne jobbet lengre. Skulle legen ønske å sykemelde deg mer så ta i mot, de sykemelder ikke for morroskyld så legg samvittigheten på hylla og nyt den eventuelle "fritiden"[:)][:)][:)]

Hei

Jeg ville tatt dette opp med ledelsen på skolen jeg! Skolen er en IA-bedrift (inkluderende arbeids-et-eller-anna), og er pliktig til å tilrettelegge for deg under svangerskapet. Jeg jobber kun 25% nå, men de timene jeg da har, er timer med ei lita gruppe der jeg kan sitte mye, og er ikke den hektiske hverdagen det ellers er å være lærer.

Men, ikke slit deg helt ut, det er ingen på jobben som takker deg for at du presser deg så...

okej.. ja har snakka med ledelsen og de vil tilrettelegge aå godt de kan. skal slippe å ha vakt/inspeksjon i friminuttene fra nå.. de vil gjerne hjelpe meg så jeg slipper de timene som er tunge.. men jeg må få noen prosent sykmelding sånn at de kan leige noen til å steppe inn for meg..

lurt at du har lita gruppe.. jeg jobber tett sammen med en annen lærer og vi er flinke til å legge til rette undervisningen sånn at jeg får variere litt med sitting/ståing og gåing..

godt å høre at andre trenger litt pause.. (og tilrettelegging)

Flott at de viser vilje til å tilrettelegge for deg! Jeg ble 100% sykemeldt i november, fikk innvilget svangerskapspenger med en gang, men jeg gikk så på veggene hjemme, så drog meg tilbake på jobb i februar. Jobber kun 25%, men det blir som oftest litt mer! De er veldig glade jeg kan jobbe noe, og har vært veldig flinke med å legge til rette (har ikke inspeksjon, har ingen "løpetimer" i full klasse, fått gjort det slik at jeg kan gjøre det meste av administrative oppgaver hjemme, har spredt timene mine over 2 dager o.l).

Du skal ikke være redd for å få ei gradert sykemelding! Jeg var også innstilt på å arbeide 100% hele svangerskapet, men måtte som sagt hive inn årene allerede i november pga alvorlig svangerskapskløe. Det er tungt og hektisk å jobbe som lærer. En har ikke mulighet til å ta småpauser innimellom, dagene går jo stort sett i ett!

Vi er flere gravide på skolen hos meg, og ingen av oss jobber fullt nå...

Jeg er også lærer, jobber 80% og løser det slik at jeg går tidligere fra jobb hver dag, ca rett etter skoleslutt (unntatt en dag til planlegging) og så jobber jeg hjemmefra på fredager (da skriver jeg skriftlig vurdering) Har heller ikke inspeksjon eller gym lenger.

Dette har fungert bra til nå.. men i de neste par ukene så skal man jo ha utviklingssamtaler og de har man gjerne på ettermiddagen.. så vet ikke helt hvordan jeg skal orke det etter en hel dag med undervisning flere dager på rad..

Ser for meg at de neste 6 ukene lett kan slite meg ut. Hvordan løser dere andre lærere det, som også er kontaktlærere?

Jeg er fremdeles kontaktlærer, selv om jeg kun jobber 25%+ (litt rart å være kontaktlærer for halvparten av elevene i klassen, når jeg ikke har noen timer med de, kun timer med ei gruppe).

Siden jeg ikke jobber mye, gikk jeg på jobb ekstra dager for å gjennomføre elevsamtaler, det samme med foreldrekonferansene. Var bra skutt etter de ukene ja...

De siste 4 ukene skal jeg bare surfe gjennom [:D] he he. Hun som skal inn for meg, kommer om to uker, så vi overlapper hverandre heldigvis! Har allerede begynt å rydde pulten min jeg! [8D]

ok.  godt å høre om andre i samme situasjon..
har hatt konferansetimer forrige uke.. tok det over to dager og starta rett etter undervisning.. gjor det rett og slett i en fei.. har funnet ut at jeg blir mer sliten av å tenke på det og ha det på hjerna.. så valgte å gjøre det fort og effektiv(selvom det var litt heavy akkurat da). så nå er det over..

vi får se hvor langt inn jeg må dra årene i første omgang.. håper legen lar meg få bestemme litt selv :)

Hun som skal ta over etter meg kommer også om to uker.. forhåpentligvis.. så da trapper jeg nok enda mer ned slik at jeg får mindre undervisning og planlegging.. og kan konsentrere meg om å få gjennomført foreldresamtalene.. håper jeg får det til slik jeg ønsker[;)]

Hehe.. pakket pulten allerede ja! Har så smått begynt å rydde sammen tingene mine, fortsatt 6 uker på meg[;)]

Jeg hadde og har kjempeproblemer med å godta min egen sykmelding. jeg har hatt kynnere gjennom helge perioden, men opplevde en kraftig forverring med regelmessig kynnere som var smertefulle, jeg har hele tiden vært innstil på å jobbe fram til permisjon, og så på det å bli sykmeldt som et nederlag.
Men ejg fikk ikke noe valg, jeg ble 100 % sykmeldt og fikk beskjed om at det er ikke meg som kommer i første rekke, det er den lille spiren. Skal få vurdert aktiv sykmelding etterhvert, men det er kun for å tilfredstille meg litt..

Vi må nok bare høre på det lege og jormor sier, uansett hvor kjipt det er. Jeg er inne i min andre uke med sykmelding no, og det går overraskende bra, selv om jeg gjerne skulle jobbet, men det er mye man kan finne på :-)
Nyt det med å slappe av, sove, for det er nå vi kan gjøre det :-) det er min innstilling, så kanskje jeg får jobbe litt etterhvert igjen, så lenge jeg lærer meg å roe ned.

lykke til :-)

ja.. det er konklusjonen her også, det er faktisk ikke bare meg lenger.. så da må vi vel ta hensyn!!
God natt jenter.. takk for mange gode innspill!! :)

Back
Topp