Sjukesøster

Skorpion77

Elsker forumet
Hei!

Lurte på hvordan det gikk med deg og den lille etter soppinfeksjonen/trøsken?

Har tenkt på deg den siste uken. Det er jo fryktelig når det er så vondt å amme!

Heisann, amminga går bedre..harr blitt litt bedre. Trur det er heilt vekk i munnen til nurket, men eg er fortsatt raud på brystvorta og området rundt, kjenner enda litt stikninger (spes ved brystspreng). Smører meg med canesten, å den kunne bare være på ved neste amming. Hjelp mykje bedre enn å smøre med mycostatin miksturen, vart uttørka av den. Forts. grusomt å gi det til Fredrik Andrè, han skrik som berre det stakkars. Legar og helsesøstre, jordmødre har alle sagt forskjellig tidsperiode ein må drive og gje mycostatin.
Korleis går det der da? :)

Så bra at det går bedre med dere!

Er enig i at Canesten var mer behagelig å smøre på, men den virker ikke på meg dessverre. Jeg smurte med Mycostatin og ble først bedre, men så fikk jeg tilbakefall. Da begynte jeg med Pevaryl (omtrent tilsvarende til Canesten) og ble bedre, men fikk tilbakefall igjen. Smertene er jo helt grusomme og jeg var fryktelig sår etter masse smøring og vasking, så da klagde jeg min nød til legen. Nå har jeg fått en tablettkur som jeg håper skal ta det. Er litt bedre nå, så håper ikke smertene kommer tilbake!

Lillegutt måtte også begynne med Mycostatin selv om han ikke hadde symptomer. Han ser ut til å like medisinen godt (utrolig nok). Han ligger med store øyne og smatter i vei. Har ikke fått beskjed om hvor lenge han skal holde på med det, og jeg glemte å spørre, men skal tilbake til legen onsdag så får prøve å få klarhet i det da.

Bra han lika medisinen da så blir de ikkje så gale og måtte gi han ei stund :) Ser dei e nesten like gamle [:)]
Må du vaske vekk pevaryl kremmen før amming? [:)] diflucan tbl du he fått?

Ja, det er veldig greit at han ikke har problemer med medisinen, det gjør jo ting litt lettere.

Jeg vet ikke om jeg må vaske vekk Pevarylen, så jeg har gjort det for å være på den sikre siden. Det er Diflucan jeg har fått ja, har du hørt om noen som har erfaring med det?

Nei, berre gamle mennesker gjennom jobben min [:)] men legen ville sette meg på den først, men jordmora og helsesøstra sa at en måtte ta så mange kurer for å drepe soppen..Legen sa at det var gjort med en tbl. Men kan tenke meg det er bra effektivt med mycostatin, pevaryl og diflucan. Kryssa fingrane for at du blir kvitt det.
Eg las og fekk høyre att kremmen kunne være på (Canesten). http://www.arnett.no/RelisWeb/Utredning_Ekstern.ASP?Relis=1&S=311
men har sjølv vaska vekk for sikkerhetsskyld. Er bare redd at det skal bli mykje oppbløytt å sår pga det, og dermed auka fare for brystbet.

Hvor lenge kommer dere til å holde på med behandlingen av dere selv og barnet? Står jo på pakningsvedlegget at man skal holde på i ca 6 uker??? Det høres bare så utrolig lenge ut. Og canesten salven må man vell smøre på så lenge man bruker den andre på barnet? Og dere gir barnet medisin etter amming ikkesant?

Heisann, vi er begge usikre ang. behandlingslengde på barnet..vi har fått høre alt i frå 4veker til at vi kan avslutte no...aner ikkje kven vi kan stole på.
Gutten vår får mycostatin 1ml 4ganger daglig, mens eg smører meg med canesten etter amminga. Er også usikker på om ein må vaske vekk canesten før neste amming eller om den kan være på, har fått høyre begge deler der også.
Så lenge barnet har trøske i munnen så må ein smøre brystet og omvendt, slik som her. Her har ikkje Fredrik Andrè meir trøske i munnen, men eg har det framleis på brysta så han må forts. få mycostatin. Soppen er seigliva så lurt å behandle nokre døgn etter symptomfriheit med begge to.

Etter jeg fikk Diflucan-tabletter har jeg sluttet å smøre meg. Legen sa tablettene skulle ta alt av sopp i kroppen, også i huden. Det stemmer at det skal være nok med en tablett, men jeg fikk tre fordi infeksjonen var så kraftig. Tablettene går over i melken, så lillegutt får "dobbel" behandling på et vis. Jeg gir jo han Mycostatin fremdeles. Er fryktelig redd for at dette skal smitte frem og tilbake og at jeg på den måten får tilbakefall. Det er jo så utrolig vondt!

Jeg har ikke fått noen beskjed om når lillegutt skal ha medisinen sin (før eller etter amming), så jeg gir han når det passer inn i rutinene. Spiller det noen rolle om han får før eller etter amming?

Sjukesøster, prøv å varm på sprøyten så mycostatinen er ca 37 grader! Da liker de det mye bedre. Er ikke vant til å få noe kaldt[:)]

God bedring til dere alle!!

Er så vanskelig å vite hva som er rett når man leser og får beskjed om så mye forskjellig.. Men hvor lang tid tok det fra dere startet behandlingen med mycostatin på barnet til trøsken på tungen var borte?
Jeg har holdt på i en uke nå men kan ikke se noe bedring på henne enda. Og den canesten kremen fikK jeg beskjed av legen å smøre på kun morgen og kveld, men det er kanskje ikke ofte nok det da?
Dere smører etter hver amming?

Her tok det bare 4dgr så var det vekk med han. Men værre her, smøre enda etter snart 14dgr. Men eg smører for sjeldan, rekk aldri å smøre etter kvar amming. Eg har hørt ein skal smøre max 8gr daglig.
http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=31

Klarer du amminga med smertene? god bedring, unner ingen så vondt :(

Takk for svar! Da skal jeg begynne å smøre oftere, etter hver amming.
Det går foreløpig greit, så lenge hun er målbevisst på puppen og tar tak med engang- hvis ikke er det mareritt..!

God bedring til deg også! Håper vi blir ferdig med dette fortest mulig!!

Dei he gitt sukkervann og sukker mycostatin til nurket på sjukehuset dissa 3dagane, så no værke det i brysta mine igjen [:(][:@] sukker avla sopp!

Nei, så utrolig kjedelig at det blusser opp igjen!

Det virker som et mareritt å bli kvitt dette. Jeg har også vært til legen igjen og fått min andre tablett-kur, er på bedringens vei igjen nå (for ørtende gang), men hvis ikke det kommer seg ordentlig snart gir jeg opp (men det har jeg sagt lenge).

God bedring, igjen!

Huff, får vondt av dere [:(] vet akkurat hvordan dere har det.. har hatt en del vondt i bryst vortene jeg også i de siste ukene og nå i det siste har jeg sett hvitt belegg i munnen til snuppa + bleie utslett og jammen hadde vi sopp begge 2 [:(]
nå blir det daktacort & Mycistatin til snuppa og canesten til meg.. gruer meg allerede for høres ut som det blir en lang prosess..

håper vi alle blir kvitt det møkka greiene snart [:@]

pass på kva type mycostatin dåkke får, den som smaka søtt må ein unngå. Få den som bristol myers har produsert...babyen lika den ikkje så godt fordi det er ikkje sukker i den. Ei jordmor som fortalte til meg.

Jeg har fått den som bristol mayers har produsert.. lukter tannkrem [;)] snuppa liker den [:D] hehe..
håper det hærke forsvinner snart.. da smører jeg canesten på puppene og da er det ikke krise om jeg glemmer å vaske vekk [;)]

Trur ej he fått en matkresen baby som berre lika det som smaka SØTT ;) he sikker med sukkeret som vart inntatt i sv.skapet ;)

Back
Topp