Jeg har en oppskrift på en sjokolade kake som heter sjokolade drøm, den er med gullerøtter og valnøtter inne i og så er toppingen smeltetkokesjokolade blandet med philidelphia ost og melis. Den er kjempe god. Bruker aldri å ha rester av den når jeg har hatt gjester.
Fant oppsrkiften på nettet også: http://oppskrifter.net/sjokolade/sjokoladedrom/
Sjokoladedrøm
? Kategori: Sjokoladekake | ?
Oppskrift på Sjokoladedrøm
Ingredienser:
5 egg
150 g sukker
150 g hvetemel
40 g kakao
175 g revet gulrot
50 g hakkede valnøtter
2 ss solsikkeolje
350 g kremost
175 g melis
175 g smeltet sjokolade
Fremgangsmåte:
Ha egg og sukker i en bolle og plasser den i vannbad i kokende vann, visp til eggedosisen er så tykk at vispen etterlater seg spor.
Ta bollen ut av vannbadet og ha i siktet hvetemel og kakao. Vend det tørre forsiktig inn. Rør til slutt inn reven gulrot, valnøtter og olje.
Smør en 20 cm kakeform godt, og legg bakekapir i bunnen. Hell i kakerøren og stek kaken i ovnen ved 190°C i ca 45 min. La kaken avkjøles på rist.
Rør godt sammen kremost og melis før den smeltede sjokoladen røres inn. Del kaken i to lag, og bruk halparten av kremen som fyll mellom lagene. Dekk toppen av kaken med resten av kremen, og bruk en kniv eller kakenål til å lage mønster i kremen.
La kaken kjøle seg ned i kjøleskap en stund før servering.
Stikkord: gulrot, kakao, kremost, sjokolade, valnøtter