*sjokkert*

Zeena

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
Sitter å ser på nyhetene hvor de forteller at ca 40 % drikker alkohol under svangerskapet. :eek: Jeg trodde virkelig ikke at folk var så naive og uvitende i 2015!

Kanskje "tråkker jeg noen på tærne" her nå, men det får så være.

Sitter å ser på nyhetene hvor de forteller at ca 40 % drikker alkohol under svangerskapet. :eek: Jeg trodde virkelig ikke at folk var så naive og uvitende i 2015!

Kanskje "tråkker jeg noen på tærne" her nå, men det får så være.

Oi! Nå ble jeg sjokkert for det var en relativt høy prosentandel! Hadde vært interessant å se hvor stort utvalg (hvor mange de har spurt) det er snakk om i dette tilfellet. Regner med det er er et resultat knyttet til en undersøkelse eller forskning, og da vil jo det totale antallet som svarer på spørsmålet om svangerskap og alkohol være viktig for å få et tilnærmet reelt bilde av hvor utbredt dette er. 40 % er mye og da lurer jeg med en gang på: "40 % av hvor mange...?"

Personlig er tanken på alkohol under svangerskapet fullstendig fremmed og helt uaktuell, men med min lange utdannelse innen folkehelse ble nok nysgjerrigheten min vekket nå. Tror jeg må Google litt. Var det på NRK?

De var vel medregna de som har drukke alkohol før de visste de var gravid? 40% har drukket alkohol en eller flere ganger i løpet av svangerskapet. Slik jeg oppfattet det men fikk ikke med meg alt..

Det hørtes mye ut :/ Det er vell null toleranse for det i dag? :-O Sånn etter at du vet du er gravid tenkte jeg på. For meg er det hvertfall helt uaktuelt å drikke alkohol. Personlig syns jeg det er spesielt om noen velger å innta alkohol etter at de vet de er gravid.

Tallene kommer fra en studie gjort med 1700 gravide i Oslo. 25 % sier at de har hatt høy promille (fem enheter eller mer) tidlig i svangerskapet (ved en anledning eller flere) mens hele 40 % oppgir at de ikke var totalt avholds i svangerskapet selv etter at de fant ut at de var gravide. Det kan også virke som studien har tatt noen sosioøkonomiske faktorer med i beregningen (utdanning blant annet), og resultatet viste at de med høyest utdanning drakk mest. Jeg har lest mange studier om faktorer som påvirker helsa og det er veldig vanlig at resultatene viser at utdanning spiller en viktig rolle; jo høyere utdanning jo bedre helse. Nå har ikke jeg lest hele studien enda, men det skal jeg. Overrasket over resultatet.

Jeg er sjokkert og faktisk provosert. Så en link på Facebook vedr. denne saken og det er skremmende å lese kommentarene til enkelte av dem som kommenterer! Min mening er: nulltoleranse for alkohol i svangerskapet. Man må klare å holde seg unna de månedene.... Flere av kommentarene kommer fra damer vokst opp i etterkrigstiden og flere av dem sier "min mor både drakk og røykte og det ble da folk av meg også" (eller lignende kommentarer). Jeg blir helt sjokkert. Da jeg var baby skulle vi sove på magen og selv om jeg ikke døde i krybbedød så kommer ikke jeg til å legge min sønn eller datter til å sove på magen og si at "det gikk jo greit med meg". Takk for ny kunnskap sier jeg!

Ettersom jeg ikke får sove på grunn av sure oppstøt og en sprellende baby så har lest litt mer. Studiene som det ble henvist til på nyhetene i dag/går er en doktorgradsavhandling fra 2007. Det betyr at resultatene er minimum 8 år gamle og de er fra før sosial- og helsedepartementet startet kampanjen om et alkoholfritt svangerskap. Det hadde derfor vært interessant å se resultatene fra en tilsvarende studie gjort i dag. Jeg håper nemlig at kampanjen (som vi sikkert har fått med oss alle sammen) har hatt en effekt og at kunnskap og holdninger til alkohol i svangerskapet er endret seg. Synes det er dårlig av tv2 og ikke legge ut link til studien på sine nettsider slik at det kommer tydelig frem hvor gammel denne studien faktisk er. Innen forskningsverdenen er det mye som skjer på 8 år.

Last edited:
Ja, la oss inderlig håpe at noe er endret de siste 8 årene. Det er skremmende hvilke holdninger noen har. Jeg har faktisk diskutert dette med et par venninner i min nærmeste krets. Det sjokkerte meg like mye. Jeg er stort sett ganske tolerant over andres meninger, men argumenter som "det fungerte før" "det gikk da bra med meg" holder bare ikke mål!

Ja, la oss inderlig håpe at noe er endret de siste 8 årene. Det er skremmende hvilke holdninger noen har. Jeg har faktisk diskutert dette med et par venninner i min nærmeste krets. Det sjokkerte meg like mye. Jeg er stort sett ganske tolerant over andres meninger, men argumenter som "det fungerte før" "det gikk da bra med meg" holder bare ikke mål!

I mars var jeg i 60 års kalas til min kjære mamma ❤ Min søster og jeg var selvsagt sjåfører ettersom begge skal ha baby. Min søster hadde ordnet med egen drikke til oss for å sikre noe godt uten alkohol.. Allerede under champagnefrokosten hvor hele hytta vår ble fyllt opp av mamma og pappas gode venner kom det utrolig mange kommentarer fra disse nå eldre damene "det er blitt så hysteriske tilstander rundt gravide... Da vi gikk gravide med dere drakk vi både rødvin og ei pils nå og da" eller "dere kan jo bare ta et lite glass" osv osv. Dette er hva jeg ser på som oppegående damer, mange har jobbet eller jobber innen helsevesenet så jeg blir veldig sjokkert og skuffet over at det fremdeles er mulig å mene at det er helt greit å drikke alkohol under svangerskapet.

Jeg har også venninner som har ymtet frem at du kan vel ta et liiiite glass rødvin. "Det er vel ikke så farlig?"

Heldigvis har jeg en samboer med lang utdannelse og erfaring innen utelivsbransjen og han disker alltid opp med alkoholfrie drinker til meg med juice og bær. Så jeg har absolutt ikke noe som helst behov for å innta en dråpe alkohol. Synes faktisk det er deilig å slippe festmaset :) Vi bor på en vintersportplass og fra desember til mai er det plenty av fester og afterskiarrangementer så tidligere sesonger har det blitt mye fester til tider. Festing på kvelden og så ski og snowboard på dagene. Nå gleder jeg meg mer til vi kan kjøpe inn første par med twin tip ski til minien ;)

Er ikke mange år siden gravide frakk på filmer, altså spillefilmer. På 80-90 tallet så var det mange som anså det som sunt å ta seg ett glass rødvin for dagen når man var gravid og..

de burde gjøre som de gjør på alkohol i enkelte andre land, ha en etikett som viser at gravide ikke skal drikke alkohol. Forhåpentligvis vet de aller fleste at alkohol er skadelig, men den lille prosenten som ikke vet kan nok trenge litt mer opplysninger!

Jeg drakk før jeg viste at jeg var gravid, men heldigvis så reagerte jeg så voldsomt på alkoholen at jeg ikke drakk noe særlig, hadde aldri drukket om jeg viste om lille spiren da!

Jeg chattet litt med hun som har laget reportasjen og artikkelen på tv2 (fant plutselig ut i dag tidlig at det var kjentfolk). Hun sier at studier i andre europeiske land dessverre ikke viser til gode resultater etter slike kampanjer som kjøres her.

Er det forresten ikke straffbart å kjøpe alkohol til mindreårige? Hva er forskjellen...?

Jeg chattet litt med hun som har laget reportasjen og artikkelen på tv2 (fant plutselig ut i dag tidlig at det var kjentfolk). Hun sier at studier i andre europeiske land dessverre ikke viser til gode resultater etter slike kampanjer som kjøres her.

Er det forresten ikke straffbart å kjøpe alkohol til mindreårige? Hva er forskjellen...?

Nå kan jeg bare snakke ut i fra hva jeg vet om holdningskampanjer brukt i helsefremmende arbeid og det stemmer som hun sier at de mange ganger ikke har ønsket effekt. Grunnen er at atferd er noe av det vanskeligste å endre og en holdningskampanje alene vil ikke som regel ikke være nok. Men slike kampanjer sammen med andre tiltak viser større effekt. Dessuten så har det mye og si hvor mottakeren av budskapet er. Hvis man har en atferd som man ikke engang tenker at kan være skadelig så skal det mye mer til å endre atferden enn om man i sitt stille sinn har begynt å tenke tanken på at "kanskje jeg bør gjøre en endring". I sistnevnte eksempel kan en godt designet kampanje med større sannsynlighet være det som skal til for å gå fra overveielse til handling.

I Norge er det lansert en haug av kampanjer uten målt effekt. Mye av årsaken til at de flopper vil jeg påstå er dårlig forarbeid som uklar målgruppe og manglende testing i forkant. Dessuten så tar endring tid. .voldsomt med tid. Og vi mennesker er jo veldig tilbøyelige til å ta minste motstands vei, naturlig nok. Det skal godt gjøres å lage en kampanje som treffer så mange forskjellige individer.

Kjenner jeg og er sjokkert, det kunne ikke falle meg inn å drikke etter at jeg fant ut om graviditeten.
Jeg drakk riktignok totalt 3 øl over 2 dager i jula, før jeg visste jeg var gravid. Men det smakte ikke godt - så det var akkurat som kroppen ga beskjed.

Kjenner jeg og er sjokkert, det kunne ikke falle meg inn å drikke etter at jeg fant ut om graviditeten.
Jeg drakk riktignok totalt 3 øl over 2 dager i jula, før jeg visste jeg var gravid. Men det smakte ikke godt - så det var akkurat som kroppen ga beskjed.

Jeg drakk en slurk med rødvin til julemiddagen men jeg hadde ikke lyst på alkohol i det hele tatt så det ble med den ene slurken. Kan hende underbevisstheten min prøvde å fortelle meg noe for jeg er veldig glad i rødvin og spesielt et glass eller to riktig god rødvin til julemiddagen.

Jeg drakk en slurk med rødvin til julemiddagen men jeg hadde ikke lyst på alkohol i det hele tatt så det ble med den ene slurken. Kan hende underbevisstheten min prøvde å fortelle meg noe for jeg er veldig glad i rødvin og spesielt et glass eller to riktig god rødvin til julemiddagen.

Ja, var til julemiddagen her også - + 2. juledagsbesøk. Har tatt meg et par alkoholfrie øl i løpet av tiden nå, men synes vel faktisk pepsi max er myyye bedre :)

Kjenner jeg ble litt sjokka nå!!! Trudde ikke man drakk under svangerskapet i år 2015!!!!!! Det høres jo helt merkelig ut..., dette hadde jeg aldri trudd, og ingen i min krets som kunne gjort noe sånt i hvertfall... Hadde jeg blitt spurt om hva jeg hadde trudd Ang %-andel så hadde jeg kanskje tenkt 2-3%, og dette med tanke på folk som er avhengig av rus, ikke vanlige dama i gata!

Har ikke lest så nøye gjennom. Men står det noe om mengden? Eller er det bare ja/nei liksom?

Hvis noen spør meg, om jeg har smakt alkohol i svangerskapet så må jeg si ja. Men det betyr at jeg har tatt en SLURK rødvin eller øl. Det er maks. Og det har skjedd kanskje fire ganger, har vært gravid nå i 7 mnd. Jeg mener at en smak ikke er skadelig men det er klart at det ikke er bra om det blir mye.

Jeg synes også det er en utrolig høy prosent dersom alle disse drikker mye og jeg kan heller ikke helt tro det.

Har ikke lest så nøye gjennom. Men står det noe om mengden? Eller er det bare ja/nei liksom?

Hvis noen spør meg, om jeg har smakt alkohol i svangerskapet så må jeg si ja. Men det betyr at jeg har tatt en SLURK rødvin eller øl. Det er maks. Og det har skjedd kanskje fire ganger, har vært gravid nå i 7 mnd. Jeg mener at en smak ikke er skadelig men det er klart at det ikke er bra om det blir mye.

Jeg synes også det er en utrolig høy prosent dersom alle disse drikker mye og jeg kan heller ikke helt tro det.
Det er nok snakk om større mengder enn en slurk. Du har sikkert rett i at en smak ikke er skadelig, men en smak for noen kan være mye mer enn en slurk for andre... så jeg stemmer for 100 % avhold. ;)

Back
Topp